Beek Vooruit JO15-3 - Zundert JO15-1 (3 - 4)

zaterdag 6 april 2019, 13:15

Beek Vooruit JO15-3 – Zundert JO15-1 (2-0) 3-4

Wat kan voetbal een onrechtvaardig spelletje zijn. En wat kunnen supporters heerlijk opportunistisch reageren. Zo moet ook de 3-4 overwinning van Zundert JO15-1 bekeken worden, inclusief de reacties hierop. Een echt ouderwets staaltje scorebord journalistiek hoeft u hier niet te verwachten. Hier geen polonaises, platte karren of uitspraken over het linker rijtje. Want ondanks de heerlijke drie punten, was er nog veel om kritisch over te zijn. Maar ook gelukkig veel om blij van te worden.

Zundert moest aantreden zonder de afwezige Sunvir en Fallou. De eerste helft op het hoofdveld in Prinsenbeek werd onder een lekker zonnetje afgetrapt. Beek Vooruit stond vooraf 1 plaats boven Zundert. Dus vandaag moest de rode lantaarn overgedragen worden aan de tegenstander. Wie een tot op het bot gemotiveerd Zundert JO15-1 aan de aftrap had verwacht, kwam bedrogen uit. Een aantal spelers had besloten net zo te voetballen als ze trainen. Niet of lamlendig dus. Een slappe vertoning, waarbij men Roy moest bedanken voor z’n onbeschrijfelijk goede wedstrijd. Zelden zal een doelman in 1 helft zoveel spelers op zich af gekregen hebben. En steeds was het Roy met de bal stevig in z’n armen geklemd die een afslachting voorkwam. Beek Vooruit schoot ook nog een paar maal van afstand, maar ook die pakte Roy. De magneten in z’n keepershandschoenen werkten prima deze middag. Tweemaal werd een doelpunt terecht afgekeurd vanwege buitenspel en 1 maal draaide de goed fluitende scheidsrechter een gegeven penalty terug na consultatie van de spelers.

Vooral voorin en op het middenveld kreeg Zundert geen poot aan de grond. Dat het in de tweede minuut al 1-0 was, maakte ook hier geen verschil in. Op het stroperige kunstgras misten uitbraken overtuiging. De verdediging onder leiding van Tieme had z’n handen vol aan tegenhouden. Dit lukte Willem, Jesse, Floris met enige fortuin en hulp van Roy toch redelijk. Ook toen Willem geblesseerd naar de kant ging en Dagmawi z’n plek in nam, bleef het Beek Vooruit dat het spel bepaalde, maar alle kansen en mogelijke verprutste. Alleen in de 27e minuut moest Roy nog een keer capituleren.

Met een 2-0 achterstand en weinig perspectief ging Zundert aan de ranja. Na rust kwam Zundert, zonder goed te spelen beter uit de startblokken. Sieb, Issam, Jarno en Tijs wonnen meer duels, waardoor het spelbeeld meer in evenwicht kwam. Beek Vooruit was nog wel gevaarlijk in de counter, maar Zundert kreeg veldoverwicht. Mikai en Lars waren een paar keer dichtbij de aansluitingstreffer. En net toen men dacht terug te komen, was het Beek Vooruit dat de wedstrijd dacht beslist te hebben. Met een kopbal uit een corner werd het 3-0 in de 10e minuut na rust.

De wedstrijd leek gespeeld. Toch dacht Zundert nog niet aan opgeven. En een minuut of 7 later begon een ongekende remontada. De comeback van de eeuw, mission impossible of richting Pasen de herrijzenis. Kortom een gebeurtenis die je met eigen ogen gezien moet hebben, om het te kunnen geloven. Ineens lukte alles. Mikai werd diep gestuurd door Issam en schoot in de verre hoek binnen (51e minuut), in de 54e minuut deed Mikai dit nog een over, na een pass van Sieb. En zo stond het ineens 3-2. Beek Vooruit wankelde. Zundert ging verder en ging zelfs goed combineren. Lamlendig slenteren had plaats gemaakt voor tique-taca voetbal. De oeh’s en aah’s galmden over sportpark “de Heikant”. Sieb, Mikai, Jarno, tikten de bal zovaak na elkaar dat beschrijven te veel ruimte op de server in beslag zou nemen. Maar geloof me, het was om je vingers bij af te likken. Het schot dat volgde werd gepareerd door de keeper. Maar Jarno was er als de kippen bij om de 3-3 op het bord te zetten. Willem had intussen weer de plaats van Dagmawi overgenomen.

Beek Vooruit kreeg nog 2 goede mogelijkheden op de overwinning, maar u raadt het al, Roy pakte de ballen vakkundig. Coach Edwin speelde blufpoker en ging voor de volle buit. Met Robert voor Lars als geheim wapen om onrust te veroorzaken werd een slotoffensief ingezet. Via een prima aanval over rechts was het Issam die de vrijstaande Mikai vond. Zijn inzet was matig, evenals de reactie van de keeper. Dus toch een doelpunt, een 3-4 voorsprong voor Zundert met nog 2 minuten op de klok.

Beek Vooruit reageerde nog gefrustreerd de teleurstelling af op enige Zundertse ledematen, maar blijvende schade leek dit niet op te leveren. Mikai moest nog wel geblesseerd het veld verlaten. Door dit oponthoud duurde de blessuretijd ruim 5 minuten. In die minuten trok Zundert de overwinning met hard knokken over de streep. Zo werd een verloren gewaande wedstrijd, door inzet en doorgaan, knap omgebogen in een overwinning. Echt knap, waarbij niet uit het oog verloren moet worden dat, dit ook heel anders had kunnen aflopen.

Zundert JO15-1 kan het iedere tegenstander lastig maken als er gedisciplineerd, geconcentreerd wordt samengewerkt. Ontbreken deze eigenschappen, dan kan het ook echt van iedereen verliezen. Laat deze wedstrijd met twee gezichten een leerzame les zijn. Op naar volgende weken waarin twee thuiswedstrijden op het programma staan. Namelijk zaterdag tegen het sterke Cluzona JO15-1 en op woensdag 17 april tegen Halsteren JO15-3, dat in punten gelijk staat met Zundert. Daarna nog 4 wedstrijden na de meivakantie tot het einde van de competitie.