DSE E5 - Zundert E4

zaterdag 21 februari 2015, 11:15

DSE E5 – Zundert E4 1-12

Na weken van afgelastingen kon de voorjaarcompetitie dan eindelijk van start. Hoewel op sommige velden toch het bordje onbespeelbaar werd opgehangen, zoals bij de wedstrijd Victoria’03 E5 – Moerse Boys E4 in de competitie van onze dappere strijders. Hierdoor zijn de verhoudingen binnen de competitie nog niet helemaal duidelijk.

Omdat er zoveel wedstrijden afgelast zijn de afgelopen weken, zijn we in de voorbeschouwingen wat dieper op deze verhoudingen in gegaan. Hierbij duidelijk met een slag om de arm, want zoals een gezegde aangeeft, “er zijn cijfers, er zijn statistieken en nog grotere leugens”. Uw favoriete team is ingedeeld bij Unitas’30 E10. Dit team is de absolute favoriet voor de titel. Het eindigde zelf boven onze E3 in de najaar competitie. De andere vier teams, DSE E5, Beek Vooruit E9, Victoria-03 ES en stadgenoot Moerse Boys E4 hebben een lastigere eerste deel van de competitie achter de rug en zijn in de onderste helft van de stand geëindigd. Zundert E4 zou op papier de strijd met deze teams aan moeten gaan voor de plek “best of the rest”.

Maar goed dit is koffiedik kijken, de bal is rond en het blijft voetbal om de cliché-bus gelijk maar vol open te trekken. De eerste wedstrijd was dus uit naar DSE E5. Aangekomen in Etten Leur bleek dat de wedstrijd op kunstgras plaats zou vinden. Voor sommige een gruwel, maar in ieder geval een goede manier om weer een wedstrijd te kunnen spelen.

Het was guur en winderig, maar dit kon de supporterverenging niet weerhouden om massaal aanwezig te zijn bij dit eerste duel. Naast degene die met de combi-regeling de wedstrijd bezochten, waren er opvallend veel supporters met eigen vervoer. Wellicht kunnen we dit deze competitie vaker verwachten, nu we heel dichtbij huis zijn ingedeeld.

Na een lange warming up kon de clash dan echt van start gaan. Zundert had 2 basisspelers afwezig, waardoor er 1 inleenspeler werd ingevlogen die eerder op de ochtend al drie punten veroverd had in Zevenbergen. Met 8 tegen 8 ging het van start. Het was direct duidelijk hoe de verhoudingen op het veld lagen. Zundert was heer en meester. Het combineerde dat het een lieve lust was. De patronen die er op maandag en woensdag ingeslepen worden op het trainingsveld waren duidelijk zichtbaar.

Toch was er in de zesde minuut een penalty nodig om de opening te forceren. De doelman werd aangewezen als schutter. Later verklaarde hij dat de oversteek over het hele veld de spanning toch wel opgevoerd had. Gelukkig blijf hij ijskoud en schoot hij de bal kiezelhard binnen. De ban was gebroken 0-1. Hierna viel ongeveer elke vijf minuten een doelpunt. De ene was nog mooier dan de andere. Voor rust stond het dus al 0-5 met 5 verschillende doelpuntenmakers.

Waarbij de technische staf nog kritisch was en verbeterpunten zag, waren de fans door het dolle heen. Zoveel samenspel en combinaties, wat werden ze verwend. En natuurlijk was dit ook zo. De leiding moet kritisch blijven, maar ook het moment koesteren, dat het goed gaat. Wat vooral opviel was de grote teamspirit en onderlinge bereidheid om voor elkaar te werken. In plaats van wisselen om even reserve te zitten, werd er nu gewisseld door iemand even te laten verdedigen. Zo kwam iedereen voldoende aan aanvallen toe.

Na de ranja, moest helaas de geblesseerde keeper van DSE het veld verlaten. Ook Zundert ruilde van doelman, maar dit had meer met de onderlinge bereidheid van zojuist te maken.

Na 5 minuten, met drie doelpunten in drie minuten was de wedstrijd gespeeld. 0-8! Wat een weelde! Helaas werd Zundert toen in de omschakeling 1 keer verrast, waarna de spits uit Etten Leur onberispelijk de bal tegen de touwen schoot. Hij liet de invaller doelman kansloos. Vervolgens herpakte Zundert E4 zich weer en combineerde door, waarbij soms voor eigen succes gegaan werd, maar over het algemeen de vrije medespelers goed gezocht en gevonden werden. Simpel liep het uit naar 1-12, met onder andere 4 doelpunten van de gewezen verdediger. Met 6 verschillende doelpunten makers een uitstekende teamprestatie.

In overleg met de tegenstander en de scheidsrechter werd besloten de wedstrijd 8 minuten eerder af te blazen. De penalty serie werd wel gewoon afgewerkt. Zundert kreeg hierbij geen enkel doelpunt tegen en scoorde zelf wel een aantal maal, waardoor ook de andere 2 spelers op het score formulier terecht kwamen.

De 1-12 overwinning werd kort gevierd, maar het besef was aanwezig in de groep, dat het echte werk nog moet komen. Met de eerdere genoemde afgelasting werd snel voetbal.nl opgezocht. Hier bleek Unitas’30 inderdaad een geduchte tegenstander. Men had met 9-2 gewonnen van Beek Vooruit E9. Maar hierdoor werd ook duidelijk dat in ieder geval 1 week Zundert E4 KOPLOPER van de competitie is. Op vele telefoons, laptops en tablets zal de screensaver ingesteld moeten worden, want de hele week de stand op het scherm bekijken, kan gevaar opleveren dat dit mooie plaats inbrandt op het scherm.

Kortom de kop is er af, de start is goed en Zundert E4 grijpt direct de koppositie. Volgende week staat de stadsderby tegen Moerse Boys E4 op het programma. Een wedstrijd met andere sentimenten, dan tellen de resultaten uit het verleden niet meer. Het is na de afgelasting ook moeilijk om de sterkte in te schatten. Daarom moet Zundert E4 deze week hard oefenen op het trainingsveld, zodat men goed aan de aftrap verschijnt van de wedstrijd tegen de oranje-witten uit Klein Zundert.

Voor deze wedstrijd zijn nog enige kaarten beschikbaar. Ook mag u op vertoon van uw seizoenkaart een introduce meenemen. De jongens rekenen op de steun van de trouwe aanhang om ook in de derby een goed resultaat neer te zetten.