Gloria UC E1 - Zundert E1 (1 - 4)

zaterdag 12 december 2015, 9:30

Gloria UC E1 – Zundert E1 1-4

De winterstop komt te vroeg. Net nu de machine van de E1 op volle kracht draait, start het winterreces. Als afsluiting stond de bekerwedstrijd tegen Gloria E1 uit Baarle Nassau op het programma. Vanwege de grote stromen toeschouwers uit Zundert die werden verwacht, had de lokale driehoek besloten om de wedstrijd in Ulicoten te laten afwerken.

Zundert had een lekkere trainingsweek achter de rug en dreef nog verder op de roze wolk, na de eclatante 0-10 overwinning tegen Sprundel E1. Uit de vele analyses, krantenverslagen en praatprogramma’s kon maar 1 conclusie getrokken worden. Sprundel was echt niet slecht, maar Zundert speelde supergoed.

Gloria E1 was een gelijkwaardige tegenstander, in een gelijkwaardige competitie op een gelijkwaardige plaats geëindigd. Zundert richting Roosendaal. Gloria richting Tilburg. Kortom weer een wedstrijd op het scherpst van de snede.

De eerste tien minuten waren duidelijk voor Gloria E1. Een ware belegering, met ontelbare corners was het gevolg. Maar ook kroop Zundert een paar keer door het oog van de naald met schoten. Gelukkig had de doelman van Zundert een superdag en ranselde hij alles uit het doel. De Zunderste verdedigers deden wat ze konden om de schade te beperken. Dit lukte uitstekend. Steeds werd ternauwernood de angel uit de aanval van de blauwwitten gehaald.

Na ruim tien minuten volgde een tactische omzetting. De gevaarlijke aanvaller van de linkerzijkant van Gloria werd bewaakt door de ervaren allround speler Zundert. Sinds dat moment is haast niets meer van de balvaardige dribbelaar vernomen. De rest van het team trok zich hier aan op. Het middenveld was voor en achter. De aanvaller maakte de verdedigende meters en de verdedigers sloten aan waar mogelijk. Hierdoor draaide het wedstrijdbeeld.

Zundert werd steeds gevaarlijker, maar had nog wat te veel tijd nodig om tot afronden te komen. Het veldspel werd beter en beter, waardoor ook het zelfvertrouwen groeide. Een briljante individuele actie brak de wedstrijd helemaal open. Na diverse tegenstanders als pylonen voorbij geslalomd te zijn, werd koelbloedig het net gevonden. 0-1. Nog vier minuten op de klok.

Zundert rook bloed en ging onverdroten verder. Grote en kleine kansjes werden genoteerd. Een mooie aanval had meer dan de paal als lot verdiend. Dus werd met een wankele 0-1 voorsprong de rust bereikt.

Aan de ranja bleek hoe volwassen dit team geworden is de laatste weken. Zonder gemor werden in belang van het team de afspraken gerespecteerd. De tactiek voor de tweede helft zou identiek aan die van het laatste kwartier zijn, alleen moest de trekker eerder overgehaald worden. Op de training vlogen de ballen er bij alle spelers van 20 meter minimaal 1 keer in, dus wilde de technische staf dit ook terug zien in de wedstrijd.

Maar dat voetbal geen wetenschap is, bleek wel weer. Nog geen minuut bezig startte Zundert te slap, hoewel men door de muur heen gehoord had dat Gloria E1 de tweede helft er volle bak tegen aan zou gaan. Dit bleek want weemoedig ingrijpen van diverse Zundertse spelers en keeper leidde de snelle gelijkmaker in.

Maar hier bleek het zelfbewust zijn van de jongens en meisjes. Geen gemopper, geen verwijten, maar kop omhoog en doorgaan. Vanaf de aftrap werd de aanval gekozen. En uit een mooie aanval werd de stand binnen 1 minuut al weer in het voordeel van Zundert gezet.

Gloria wilde aanvallender gaan spelen en een lange verdediger mee naar voor schuiven. Dit bleek in praktijk niet uit de verf te komen, want Zundert draaide de duimschroeven aan. Gloria werd teruggedrongen en het was wachten op de nekslag. Die viel ook halverwege de tweede helft uit weer een prima aanval. De kleine aanvalster had een hattrick te pakken, mar wel dankzij haar ploeggenoten die streden voor iedere meter en haar steeds goed bediende.

Het echte geloof van Gloria verdween, hoewel ze goed bleven voetballen. Een aansluitingstreffer had wellicht de spanning terug kunnen brengen, maar Zundert was gedecideerd. Alle verdedigers stonden kranig hun mannetje en zorgde na het veroveren van de bal voor een uitstekende voetballende oplossing. Het middenveld was briljant, op tijd terug als de nood aan de man was, maar ook steeds dreigend in de frontlinie. En de aanval, die was dreigend als nooit te voren.

Uiteindelijk werd de 1-4 eindstand op het scorebord gezet door een knappe intikker uit een terugspringende bal, na een nog knapper afstandsschot. De laatste minuten deden er niet meer toe.

Ook in de afsluitende penaltyreeks werd overtuigend gewonnen, waarna de spelers de bekerwinst met de fans vierde door middel van buikschuivers over de groene weide van Ulicoten.

Zo sluit Zundert E1 het seizoen keurig af, overwinteren in de beker en een top drie klassering in de najaar competitie. Zodra de indeling voor de voorjaarcompetitie bekend is, wordt u als trouwe volgers middels de bekende media op de hoogte gebracht. Ook wordt de bekerloting met spanning gevolgd, want op 16 januari zal de tweede seizoenshelft begonnen worden met een bekerwedstrijd. Hopelijk valt het balletje met de naam Zundert E1 op een gunstig moment uit de lotingsmachine en kan er weer eens een bekerwedstrijd worden afgewerkt worden op sportpark de Wildert na 1 thuis en 3 uitwedstrijden voor de beker.

Er zijn speciale seizoenkaarten voor de tweede seizoenshelft verkrijgbaar bij de bekende voorverkoopadressen. Wellicht een leuk cadeau om aan iemand te geven onder de kerstboom, want hoewel het iedere week druk is, zijn er nog enkele plaatsen vrij.