Internationaal toernooi VV Achterbroek, Belgie E4 U10

zaterdag 30 augustus 2014, 14:00

Internationaal toernooi VV Achterbroek, België

Waarschijnlijk mist u op dit medium het verslag van de bekerkraker Zundert E4 – Longa E3. Dat klopt, want deze wedstrijd is niet gespeeld. Met de afzegging van Longa E3 viel de puzzel in elkaar. Afgelopen woensdag op het sportpark in Wernhout liepen gedurende het gehele toernooi 2 mannen in lange regenjassen rond. Gewapend met aantekeningenboek, mobiele telefoon en verrekijkers tuurde zij de speelvelden af, waarbij vooral de interesse in de wedstrijden van de Zundertse E4 opviel.

In het kader van fairplay, is door de plaatselijke politie gelijk een onderzoek opgestart naar matchfixing. Hier bleek geen sprake van te zijn. Het bleek te gaan om scouts van Longa E3 die de wedstrijden van onze E4 kwamen analyseren. Zij bleken zo geschrokken van hetgeen zij zagen, dat ze lijkbleek terug naar Tilburg gereden zijn om verslag uit te brengen over de verrichtingen van Zundert E4. Na uitvoerig beraad zag men geen mogelijkheden om onze jongens te bestrijden, waarop besloten werd om het elftal uit de bekercompetitie terug te trekken.

Hierdoor verliep de voorbereiding op het toernooi anders dan verwacht. Met toch wel teleurstelling in de benen, omdat een mooie wedstrijd door de neus geboord werd, vertrok de selectie richting België, voor de eerste internationale wedstrijd buiten de landgrenzen. Direct over de grens veranderde het wegdek, de bouwvoorschriften, de bewegwijzering, maar ook de naam van het team waar u supporter van bent. Zundert E4 is buiten de landgrenzen moeilijk uit te spreken, waardoor onze jongens deze middag als Zundert U10 door het leven gingen. Naast de teambenaming is ook de klasse-indeling anders. In Nederland zijn onze jongens gestart in de F jeugd en gaan via de E jeugd het alfabet door, voor zij opwachting maken in de selectie van de senioren. In België, start men bij de duiveltjes en gaat men via de preminiemen, miniemen, knapen, scholieren, junioren het traject naar de senioren door.

Onze jongens vallen zo’n beetje tussen de Duiveltjes en de Preminiemen in. Het toernooi was op preminiemen niveau, dus een echte test. Zonder internationale ervaring was het toch best wel spannend. Nadat het supportslegioen de 2 euro inkom had voldaan, ging men er eens goed voor zitten.

De wedstrijden werden afgewerkt met een speler meer dan we in Nederland gewend zijn. En dat op een veld dat kleiner was, dan waar de Rood Zwarten normaal op spelen. De eerste wedstrijd was tegen Kalmthout U10. Een sterke tegenstander, die veel te sterk zou blijken. Voor de wedstrijd zongen onze jongens de zenuwen weg, door spontaan het Wilhelmus te gaan zingen.

Vanaf de eerste minuut was Kalmthout beter. Na 8 minuten tegenhouden was de ban gebroken. En daarna ging het snel. Nog voor rust werd het 3-0. Na rust ging het beter en was de 5-0 toch best knap te noemen.

Daarna was de tweede wedstrijd ten KSK Donk U10 eigenlijk een kopie van de eerste wedstrijd. Ook nog begin het te regenen. Al in de eerste minuut kwam Zundert U10 achter. Waarna het ook 2-0 en 3-0 werd voor rust. Na rust trokken de regenwolken weg en verbeterde ook het spel van Zundert U10. Er werd beter gecombineerd en zelfs een mooi doelpunt gemaakt. Met de 3-1 begonnen ze er in te geloven. Op het laatst zette men alles op alles om de aansluitingstreffer te maken. Hierdoor kwam er ruimte achter de verdediging waarvan KSK Donk dankbaar gebruik maakte. Uiteindelijk werd het 5-1.

De jonge, internationaal onervaren spelers, hadden een snelcursus gehad in de eerste twee wedstrijden. Ze hadden nu echt door wat het betekent om op internationaal niveau te presteren en welke wetten er dan gelden. De teamspirit was goed. Tussen de wedstrijden door ging het oefenen en de teambuilding gewoon verder. Hierdoor was de buitenlandse trip extra nuttig.

De wedstrijd tegen Horendonk U10, toch ook niet de minste, stond nog op het programma. Zundert gooide de schroom van zich af en trok vanaf het eerste fluitsignaal ten aanval. Binnen no-time stond de 1-0 voor de Hollandse gasten op het programma. En nog voor rust verdubbelde men de score. Na rust was hetzelfde spelbeeld te zien. Zundert liet de bal makkelijk rond gaan. En als de bal verloren was, dan werd er gezamenlijk op de bal gejaagd, waarna deze snel weer in bezit genomen werd.

Toch was 1 moment van verslapping genoeg om de 2-1 binnen te krijgen. Gelukkig werd het oude ritme snel weer opgepakt en werd de marge weer naar 2 teruggebracht, door een knappe 3-1. Deze stand werd ook de eindstand.

Hoewel er geen officiële stand werd opgemaakt, zou Zundert U10 met deze uitslagen een verdienste derde plaats hebben behaald op het eerste internationale toernooi. Dit biedt veel hoop voor de toekomst. Na de wedstrijd ontvingen de spelers als beloning een bon, maar genoten kon worden van de lokale specialiteiten, namelijk frieten met Belgische mayonaise of een curryworst. En de supporters? Die waren dolenthousiast van deze trip. Zij vermaakte zich prima met het vertoonde spel en de vloeibare lokale specialiteit. Nu op naar de eerste volgende bekerwedstrijd, woensdag aanstaande uit in Diessen.