Moerse Boys E4 - Zundert E4

zaterdag 18 april 2015, 10:45

Moerse Boys E4 – Zundert E4 1-5

Een derby is altijd spannend. Maar als het dan ook de wedstrijd is, die mogelijk beslissend is in de titelstrijd, dan weet u wel hoe laat het is. De spanning bij de technische staf was al de hele week voelbaar. Er hing te veel "het komt wel goed"  in de lucht. Er werd alleen maar over het kampioenschap gesproken. De supporters waren al volop in de voorbereidingen voor de festiviteiten en de spelers waren heel ontspannen. Te ontspannen zelfs. De training verliep veel te nonchalant. Het leek wel of men na de overwinning op het onverslaanbare geachte Unitas’30 E10 met het hoofd in de wolken liep.

Gelukkig werd hier iets op bedacht. Eerst werd met simpele en hilarische oefeningen veel gelachen op de woensdagtraining. Daarna ging de knop om en de focus weer op de komende twee wedstrijden, waarin 4 punten behaald moeten worden. Tevens werd een doemscenario geschetst op de app. om de euforie even te temperen.

Dit leek te lukken. De reis naar de andere kant van het dorp verliep vlekkeloos en de warming up werd goed uitgevoerd. Zundert E4 zou zich niet laten verrassen. De Zundertse traditie van stunten tegen de koploper en punten morsen tegen lager geklasseerde teams moest doorbroken worden. Kampioen wordt je namelijk tegen de kleintjes.

Zundert zocht meteen de aanval vanaf de aftrap om de toon te zetten. Echter de aanval werd simpel onderbroken en Moerse Boys nam het initiatief direct over. Een reeks aanvallen kwam over de Zunderste defensie, die piepte en kraakte. Het leek wel of de jongens niet helemaal door hadden wat er nodig was om van de dorpsgenoot te winnen. Een schot voor langs, een grote doelkans die ver over geschoten werd en tal van reddingen door de Zunderste doelman voorkwamen erger.

Maar naar 15 minuten in de verdrukking stond het nog steeds 0-0. Wat een mazzel! Zou dit het geluk van de kampioen zijn? Het leek er nog niet op, totdat Zundert voor de eerste maal er echt goed uitkwam. Met een perfecte pass vond de spits zijn collega die bekwaam afrondde. Geheel tegen de verhouding stond het 0-1. Moerse Boys was hier toch wel van geschrokken en bleef meer op de eigen helft, waarbij de tweede grote Zundertse kans ook gelijk raak was. 0-2! Wat een effectiviteit! De supporters konden hun geluk niet op. Onder een luid applaus verlieten ze de zanderige arena.

Je leest tegenwoordig vaak dat spelers op het einde van de carriére veel geld kunnen verdienen door te gaan spelen in de zandbak. Hiermee wordt dat het Midden Oosten bedoeld. Maar in Oost Zundert lag ook een mooie zandvlakte. Hoe het met de betalingen zit, werd overigens niet helemaal duidelijk.

Tijdens de ranja was iedereen overtuigd dat ze veel geluk gehad hadden in de eerste helft. Het was duidelijk dat dit de slechtste 15 minuten van het seizoen waren. Dit moest anders. Ook diende een ander probleem zich aan. De doelman wilde de tweede helft gaan voetballen, omdat dit afgesproken was. Maar na een smeekbede van het gehele team en een spontaan aanbod van de stoere verdediger, die aangaf als het 0-4 was wel te willen gaan keepen, was het oplost. Dit kenmerkt de E4. Problemen worden onderling op een volwassen manier opgelost. De technische staf keek toe en zag dat het goed was.

En inderdaad als herboren kwam de E4 uit het kleedlokaal. En nadat de doelman van Moerse Boys een mooi, maar houdbaar schot door had gelaten, werd ook vrij vlot de 0-4 binnen geschoven. Met nog een minuut of 15 op de klok, leek de wedstrijd gespeeld. De verdediger en de doelman wisselden zoals afgesproken van shirt. En de wedstrijd ging verder.

Zundert speelde vrijuit, legde Moerse Boys compleet de wil op. Het was een wonder dat men niet veel verder uitliep. Aan de overzijde kwam Moerse Boys er slechts een paar keer gevaarlijk uit. Maar dan stond de gelegenheidsdoelman succes van de oranje witten in de weg. Met een schitterende duik, stompte hij een bal met een uiterste krachtsinspanning uit de hoek.

Later moest hij eenmaal de bal uit het net vissen, toen alle verdedigers voor de bal stonden. Gelukkig had Zundert het laatste woord, met een mooie solo bekroonde de Zunderste aanvaller een prima wedstrijd met een vijfde doelpunt, zijn vierde, van de ochtend. De 1-5 eindstand kwam zo op het bord.

Nog 1 puntje heeft de E4 nodig volgende week in de thuiswedstrijd tegen Beek Vooruit E9. 1 puntje is men nog verwijderd van het kampioenschap. Dit mag niet meer weggegeven worden. De supporters mogen een feestje gaan voorbereiden, want ook met een nederlaag in Zundert E4 kampioen, maar dan gedeeld met Unitas’30 E10 volgende de KNVB regels. Maar dit voelt niet als echt kampioen, de kinderchampagne zal beter smaken na een overwinning.

Dus voor de spelers betekent dit volledige focus tot en met zaterdagochtend iets over 10 uur als de scheidsrechter de wedstrijd zal beëindigen. De voorbereidingen voor de festiviteiten zullen door de kampioenscommissie geregeld worden, ver uit het blikveld van de spelers. Focus op Beek Vooruit E9 is wat een heel leuk seizoen, onvergetelijk kan maken.

De E4 nodigt alle supporters uit om na de wedstrijd ook op het sportpark te blijven en zich mee onder te dompelen in de festiviteiten tot in de kleine uurtjes!