Rimboe E1G - Zundert E4

zaterdag 13 september 2014, 10:00

Rimboe E1G – Zundert E4 1-3

Overal ter wereld is de avond van Oudjaar naar Nieuwjaar een feestdag. Een markeerpunt. Een punt om zaken op een rij te zetten. Herbezinning. Goede voornemens. Op veel plekken op de wereld is dit 1 januari. China heeft haar eigen Nieuwjaar. En dan Zundert! In Zundert valt dit moment in het eerste weekend van september. Zaken gebeuren vóór corso of erna.

Als objectief waarnemer van Zundert E4, is het ook mijn taak om de leefomgeving van deze jonge voetballers te analyseren, zodat ik het gedrag op en om het veld beter kan duiden. Het bloemencorso is een mooi fenomeen. Echt iets om als gemeenschap “hartstikke” trots op te zijn. Zeker als je er midden is zit. Als buitenstaander is het grappig om te zien hoe mensen zich gedragen in een corsotent. Je ziet mensen veranderen. Het is net Utopia of bijvoorbeeld een voetbalteam. Mensen meten zich een houding aan, gaan anders praten, anders lopen. Om er bij te horen trekken ze een identiek shirt aan, zoals bejaarden echtparen ook vaak dezelfde jassen aantrekken met het fietsen of wandelen. Ook ontstaat er een niet afgesproken hiërarchie. Kortom de apenrots in optima forma.

In de selectie van Zundert E4 speelt dit fenomeen niet. Hier is een goede onderlinge verdraagzaamheid, hoeft niemand een rol te spelen en kan iedereen zichtzelf zijn. Deze teamgeest maakt dat een groep normale jongens boven zichzelf uit kan groeien tot een misschien wel kampioensploeg.

Want de woorden “huldiging”, ”kampioensfeest” en “platte kar” zongen al rond langs de velden van Rimboe uit Wouwse Plantage. Sommige dachten aan een grap, maar dit is echt de naam van de plaatselijke voetbalvereniging.

Al op tijd arriveerde de selectie op plaats van bestemming. Er werd omgekleed in de kleedlokalen, waarna de toch naar de velden begon. Hiervoor moest een bosweg worden overgestoken. Je bent in de Rimboe of niet? Het veld lag er egaal bij, met een laagje verse dauw en het zonnetje brak flauw door. Kortom de voortekenen waren gunstig, voor een leuke voetbalochtend. De warming up liep lekker, alleen liet de tegenstander nog even op zich wachten. Het bleek dat zij de shirtjes niet hadden meegenomen. Toen ook dit opgelost was kon het seizoen van start.

Rimboe E1G was een mengeling van tweedejaars E-spelers met ook nog een aantal F-spelers. Vanaf de aftrap nam Zundert brutaal het initiatief. Er werd bij vlagen lekker gecombineerd. En brak Rimboe een keer uit, dan werd de angel al snel vakkundig uit de aanval gehaald door de sterke Zunderste defensie.

Het was wachten op een doelpunt. En dat viel ook al voor rust. 0-1 uit een mooie aanval over veel schijven, werd de verdediging van Rimboe van het kastje naar de muur en terug gestuurd. Hoe Zundert ook aandrong, meer doelpunten vielen er voor rust niet. Ook omdat het slotoffensief van Rimboe snel de kop werd ingedrukt door de alerte Zundertse laatste linie.

Na rust hetzelfde spelbeeld. Rimboe was zeker niet slecht, maar Zundert was beter. Vijf minuten na rust werd de 0-2 binnen gerost. Op de bank werd al gesproken over aanpassingen als het 0-4 of meer zou worden. Dit was te vroeg gejuicht, want Rimboe verkocht de huid duur. Het bleef lang 0-2, waardoor het af en toe billen knijpen was. Maar na de 0-3 uit weer een vloeiende aanval leek er geen vuiltje aan de lucht. Het taaie Rimboe gaf echter niet op en maakte de 1-3. Verder kwam het gelukkig niet.

Hierdoor deelt uw favoriete elftal nu zowel in de competitie als in de beker de koppositie. Zoals aangegeven werd onder het veelkoppige publiek al gespeculeerd over kampioenschappen. Onze jongens laten gelukkig het hoofd niet op hol brengen. Zij leven als ware monniken van wedstrijd naar wedstrijd en houden zo de focus op het voetbal en niet op randzaken. Komend weekend kunnen ze met kinderbloemencorso even de teugels laten vieren, maar de week erna moeten ze er weer staan in de eerste thuiswedstrijd van het seizoen.

Door het groot aantal verkochte seizoenkaarten, zijn er weinig plaatsen beschikbaar voor supporters in de vrije verkoop. De voorverkoop start op de gebruikelijke tijd op de bekende adressen. Hopelijk treffen wij ook u zaterdag 27 september 9:00 uur weer in grote getallen aan op het sfeervolle sportpark de Wildert.