Toernooi Internos Zundert F2

zaterdag 17 mei 2014, 9:00

Toernooi Internos.

Er staat deze zomer een mooi toernooi op het programma in Brazilië. Natuurlijk zijn velen ogen daar op gericht. Maar eerst nog even de blik op de F2. Ook zij hadden nog een afsluitend toernooi. En toernooi voetballen is toch anders dan een hele competitie. Je moet pieken op 1 moment, alles moet kloppen. En de verhouding tussen arbeid en rust is heel erg belangrijk.

Dus een mooie test voor onze jongens om te kijken of ze met deze druk om konden gaan. Want de verlokkingen om tussen de wedstrijden leuke dingen te doen lag op de loer. En doordat alle wedstrijden van de poule op 1 veld afgewerkt werden, was er grote publieke belangstellen. Zowel van de hondstrouwe volgers van de F2 als spelers en supporters van de vier tegenstanders.

Het weer was schitterend, de velden lagen er zo aan het einde van het seizoen schitterend bij, kortom alle ingrediënten voor een mooie dag waren volop aanwezig. Aangekomen in Etten Leur werd de loting en poule indeling bekend. Vooral onbekende tegenstanders afkomstig van grote verenigingen, zoals Hoeven, TSC, Wieldrecht en Internos zelf. Lastig om het niveau vooraf in te schatten.

Tegen de thuisclub ging de eerste wedstrijd op en neer. Zundert kreeg wat kansen, maar moest toch een doelpunt incasserend. Gelukkig scoorde daarna een mooi doelpunt 1-1. De strijd bleef spannend, maar doelpunten vielen er niet. En toen brak de onervarenheid met toernooi voetbal onze jongens op. Men wilde graag gelijk maken, waar een puntje gekoesterd had moeten worden. Uit een counter werd een corner weggegeven die, door gebrek aan meedogenloos verdedigen, simpel werd binnengetikt. Een echte domper.

Tijdens de twee wedstrijden rust werd ook duidelijk dat de andere tegenstanders nog veel sterker waren. De spelers gingen gezamenlijk lekker voetballen en spelen bij de dug-outs tussen de wedstrijden door. Een dure vergissing bleek later. De spelers van WIeldrecht hadden goed gerust tussen de wedstrijden en begonnen fris tegen Zundert F2. Zundert werd met de rug tegen de muur gezet en kon weinig meer doen dan tegenhouden. Uiteindelijk bleef de schade beperkt tot 2-0. Al met al een slechte start van het toernooi.

Ook nu werd er volop gespeeld en gesnoept tussen de wedstrijden. Dit in combinatie met de extreme temperaturen, liepen de benen van de meeste spelers vol. Ze waren niet vooruit te branden. De doelpunten tegen een sterk TSC vielen dan ook als rijpe appelen van een boom. In vijftien minuten liep de score maar liefst op tot 6-0, zonder zelf een fatsoenlijke kans te creëren. En met 6-0 kwamen we nog goed weg.

Echter maakte ook Hoeven een ongelukkig toernooi door, waardoor de laatste wedstrijd toch nog van belang was. De jongens hadden blijkbaar geleerd van de vorige wedstrijden en gingen furieus van start. Met een paar echt goede aanvallen en schoten werd de defensie van Hoeven getest. De eerste 5 minuten ontaarde in een spervuur van schoten, echter viel de 1-0 aan de andere kant. Gelukkig bleek hier de teamspirit en de veerkracht van Zundert F2. De ruggen werden gerecht en de krachten gebundeld. Waardoor Zundert uit een schitterende aanval gelijk kwam.

Dit zou niet voldoende zijn voor de vierde plaats, dus werd er vol ingezet op de winst. En in de allerlaatste seconden, als ware Duitsers, bekroonde de gelegenheidspits een mooie dribbel met de winnende treffer, 2-1. Hiermee was de eer gered en werd Hoeven naar de laatste plaats teruggewezen en klom Zundert naar de vierde plaats.

Bij de prijsuitreiking werd duidelijk, dat er geen beker op het spel had gestaan, maar een overheerlijke slagroomtaart. Deze werd door de spelers gedeeld met de trouw meegereisde aanhangers. De calorieën vlogen naar binnen. Hiermee kwam een einde aan een mooi, leerzaam voetbalseizoen. Mark stopt helaas met voetballen, Bram, Jan, Jeroen, Job, Lars, Sieb, Tieme en Willem gaan volgend jaar verder in de E jeugd en Niek kan met al zijn ervaring nog een jaar in de F zijn kunsten bewijzen.

Het toernooi stond symbool voor het seizoen. Zundert F2 is een leuk team geworden, met een goede onderlinge sfeer. Ook de supporters zijn een hecht collectief geworden, waarbij hopelijk iedereen aanwezig is op de afsluitende activiteit. De spelers zijn stappen vooruit gegaan, zowel individueel als, als team. Hoewel de meeste spelers niet overlopen van voetbaltalent en de prestaties wat wisselvallig waren, mag iedereen trots op zichzelf zijn. In de zomerstop goed kijken naar het Nederlands elftal en andere teams op het WK, zodat je op de eerste training van de E jeugd, met nog meer voetbalinzicht en –verstand kunt starten. En probeer zoveel mogelijk te oefenen met je eigen bal. Vooral beter schieten en coole passeerbewegingen, kunnen ervoor zorgen dat je volgend seizoen nog beter kunt spelen. Dat zal nodig zijn in de E jeugd en beter voetballen, maakt het dat je meer kans maakt om te winnen, en dat zorgt toch ook weer voor meer plezier!

Ik vond het een eer en genoegen om als vaste verslaggever en clubwatcher u op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op en naast het veld van de F2. Hopelijk tot ziens op sportpark de Wildert in seizoen 2014-2015. Voor nu een fantastische zomer toegewenst vanaf de redactie.

Met voetbalgroeten uw razende reporter.