Zundert 5 - mei

donderdag 1 juni 2017, 0:00

Mei

Deze maand start met een disclaimer die met terugwerkende kracht voor alle voorgaande maanden geldig is. Alle omschrijvingen en namen in dit feuilleton die eventueel gelijkenissen vertonen met spelers of begeleiders van Zundert 5 berusten op louter toeval. Dan de gebeurtenissen van mei op een rijtje.

De mei maand staat in tegenstelling tot de heren van Zundert 5 voor bloei, groei en nieuw elan. De enige wedstrijd in mei was er één om snel te vergeten. De dag startte met discussie en eindigde met discussie. Verder ging het geplande feest op de Coolsingel nog niet door, werd het trackrecord van Jeroen hardhandig een halt toegeroepen en haalde Corné en Peter het einde van de wedstrijd niet ongeschonden. Dit soort zaken halen normaal het verslag niet, want iedere week zijn er spelers die het einde van de wedstrijd niet halen. Deze keer was niet de ouderdom, maar de tegenstander hier debet was. De scheidsrechter die zich permanent in de middencirkel had gehuisvest liet het gebeuren. Met een knappe assist van André had Bas N. nog wel de score geopend, maar dit zou niet voldoende blijken.

In de tweede helft deed de oude pleintjesvoetbalregel, “de laatste man, die keept” opnieuw intrede. Nadat Beek Vooruit de stand had omgebogen in een 2-1 voorsprong, ving een speler van Beek Vooruit de bal. En het was niet de man in het zwarte tenue met de wanten aan! Omdat hij de bal slechts 2.7 seconden vasthield, kende de leidsman tot ontsteltenis van alles dat roodzwart was geen strafschop toe. Kort daarna moest de eigenlijke doelman van Beek Vooruit de wedstrijd staken met een onfortuinlijke blessure. Hoe hij deze opliep bleef onduidelijk. Wellicht doordat hij wel de vangende beweging maakte bij de redding van de centrale verdediger, maar helemaal opgehelderd is dit tot op de dag van vandaag niet.

De 2-1 nederlaag was jammer, maar niet meer dan dat. Zundert 5 eindigde op plaats vijf in de liga, met op-één-na het meeste gescoorde aantal doelpunten. Terwijl ook de verdediging kan wijzen op prima cijfers. Alleen de top-3 kreeg minder ballen om de oren. Kortom een mooi seizoen waarin maar liefst 37 spelers het felbegeerde shirt van Zundert-5 mochten dragen. Een brede selectie in alle opzichten mag dus gerust gesteld worden.

Een bijzondere vermelding moet in dit verslag gemaakt worden voor Marcel U. Als troetel-import-forens snelt hij iedere zondagochtend vanuit Roosendaal naar de meest uitheemse dorpen om uit vrije wil met onze veteranen de wedstrijden af te werken. Sterker nog Marcel is ondertussen volledig ingeburgerd en zelfs niet te beroerd om twee wedstrijden in één weekend af te werken. Zoals vroeger politici hengelde naar een vermelding in de oudejaar conference van Wim Kan, zo solliciteerde hij naar een vermelding in deze reeks. En met recht verdient hij ook plaatsje in de eregalerij van de toppers van weleer. Marcel bodycheckt wat af op de vleugel, als in z’n beste dagen als ijshockeyspeler.

En of het nog niet genoeg was, werd een week later het seizoen afgesloten met een onderling mix-toernooi met alle overige senioren van de vereniging. De opkomst van de oudjes was opvallend groot. Ineens had bijna iedereen tijd. Het leek wel of sinds de druk van de competitie eraf was, de heren vrijer werden en zelfs jonger oogde. Of de hoge opkomst te maken had met de aansluitende optredens, buffetten en bierbonnen, kon niet met zekerheid worden vastgesteld.

Een week later kon dit wel. Bij het afsluitende teamuitje op zaterdag was de opkomst groter dan in welke wedstrijd dan ook. Met luchtbuks schieten, waarbij de luchtbuks opviel door z’n lenigheid ten opzichte van de gebruikers en darten werd de competitiegeest van de heren getest. Met levend bowlen werd dit alleen maar aangewakkerd, waarna alle remmen los gingen met latje trap. Sommige kwamen er achter dat ze hem niet goed meer omhoog kregen, die bal. Andere waagde zelfs op krukken een poging om de punten binnen te slepen.

Maar uiteindelijk ging het toch om een vaste trap. En waarbij de vedetten van weleer bij een vaste trap, gelijk denken aan een vaste trap naar zolder, terwijl ze liever met de lift gaan, gaat het hier natuurlijk om het genot van een precisiewerkje met de wreef, dat middels de akoestiek van de lat dat heerlijke geluid produceert. Een geluid dat niet op te schrijven is. Om dit echt goed te beheersen moet je veel uren maken. Wie anders dan de man met de meeste uren op de teller won deze prestigieuze titel? Inderdaad René, werd koning-latje-trap!

Na wat drankjes in de kantine, bij Joost en Jaap, werd er afgesloten met 4 quizrondes en een heerlijk diner gemaakt door grensrechter en topchef Jaap. De drankjes gingen door en de verhalen over een weergaloos seizoen ook. Nadat in een spannende finale ronde André F., André v. G. verslagen had, werden de gesprekken voorgezet. En werd professioneel als de Zundertse oude krijgers zijn, de focus op volgend seizoen gelegd. Met 10 kilo minder aan het seizoen beginnen, fit blijven en de titel kan Zundert 5 eigenlijk nu al niet meer ontlopen.

En mocht dit onverhoopt niet zo verlopen dan mogen de jongeren ouderen, die afgelopen jaar met veel bombarie aan de selectie werden toegevoegd, maar relatief weinig minuten hebben gemaakt, in ieder geval wel het eindfeest geven. Jeroen, Rolf en Michel werden met deze eretaak belast.

En hiermee kom ik aan het einde van de geschiedschrijving van Zundert 5 in dit seizoen. Als het waar is dat je van fouten veel leert, dan was het seizoen 2016-2017 een extreem leerzaam jaar voor de mannen van Zundert 5. De verwachtingen voor volgend seizoen zijn dan ook als vanouds torenhoog. Met dezelfde frisse tegenzin als waarmee de mannen wekelijks de kunsten op de grasmat leggen, heb ik voor u verslag gedaan van dit aandoenlijke gespartel. Ik wens jullie allemaal een fijn, Zundert 5-loos zomerreces. Tot ziens op sportpark de Wildert volgend seizoen.