Zundert E1 - Sleeuwijk E1 (2 - 5)

dinsdag 17 november 2015, 19:00

Zundert E1 – Sleeuwijk E1 2-5

Na de training van gisteren, vandaag dag 3 van de Vier Verrukkelijke Volgende Voetbaldagen. Het leek zo mooi vooraf, vijf voetbal activiteiten in vijf dagen. Helaas ging de dag met het beste weer, de wedstrijd niet door. Daarna twee extra wedstrijd, tegen eersteklassers. Een mooie gelegenheid om te testen hoe sterk de E1 nu eigenlijk is.

Afgelopen zondag ging het zelfs met twee inleenspelers heel goed de eerste helft. Dus spannend hoe het nu zou verlopen. Sleeuwijk had de code geel melding van het KNMI getrotseerd en was afgedaald naar het sfeervolle sportpark de Wildert.

Met vier lichtmasten op het speelveld gericht, mocht Zundert E1 haar eerste lichtwedstrijd spelen. Door de lampen kreeg het sportpark iets knus over zich. Sleeuwijk was al op tijd gearriveerd, de scheidsrechter ook en uw favoriete team stond al lang te stuiteren om te kunnen beginnen. In overleg met Sleeuwijk en de arbiter werd besloten om 15 minuten eerder te starten om zo eerder klaar te zijn.

De korte warming-up was nog maar net begonnen, of werd al weer stopgezet om de wedstrijd te starten. Zundert E1 begon brutaal en drukte Sleeuwijk diep op eigen helft terug. Sleeuwijk probeerde met verzorgd voetbal op te bouwen, maar werd steeds afgetroefd door een fel Zundert. In de vierde minuut stond het dan ook al 1-0 voor de rood-zwarte strijders. De opgekomen verdedigende middenvelder schoot van grote afstand met wind tegen de bal achter de verbouwereerde doelman. Zundert bleef het gevaarlijkste, maar haalde de trekker niet over.

Sleeuwijk wat ook echt goede voetballers had, kwam steeds beter in de wedstrijd en strafte een fout in de defensie van Zundert koelbloedig af. Het stond weer gelijk. Daarna ging het spel op en neer, waarbij Sleeuwijk rustiger aan de bal was en knap in de opbouw de vrije man vond. Zundert speelde wat opportunistischer en zocht sneller de diepte met een lange bal in de hoeken. Hierdoor ontstond een boeiend voetbalgevecht tussen twee verschillende spelstijlen. Zundert kwam uit een corner zelfs weer op een 2-1 voorsprong. Zo leek het ook rust te gaan worden.

Helaas werd in twee minuten door onachtzaamheden de voorsprong omgeturnd in een achterstand. Eerste werd de bal niet goed weggewerkt en daarna stond bij een corner een speler helemaal vrij voorbij de tweede paal. Waar in de competitie dit soort foutjes niet gelijk afgestraft worden, gaat het een niveautje hoger er dodelijker aan toe. Tweemaal werd het buitenkansje gretig aangepakt en binnengeschoten.

Jammer, maar tijdens de ranja werd het goede spel benadrukt. De eerste twintig minuten waren van een hoog niveau. En natuurlijk gingen er zaken fout, maar voetbal is nu eenmaal een spel van fouten. Er werd benadrukt dat er twee dingen gevraagd worden, je best doen en de afspraken na komen. Zaken mogen mislukken, maar inzet tonen en teamafspraken opvolgen dat is een vereiste. En dat ging ook goed in de eerste helft.

In de tweede helft had ook Sleeuwijk de puntjes op de “i” gezet. Waar Zundert sneller de opbouw probeerde te verstoren, ging Sleeuwijk steviger de duels in. Hierdoor werd van beide kanten het hoge niveau van de eerste helft niet meer gehaald, maar boeiend en spannend was het wel.

Na 13 minuten ging het helaas mis en scoorde Sleeuwijk een knappe 2-4 en leek de wedstrijd gespeeld. Maar Zundert met de straffe wind in de rug zette nog goed aan. Bij een paar kansjes hadden de voorwaartsen te veel  tijd nodig. Te vaak werd er nog een keer extra gekapt. Maar die vrijheid en tijd kreeg men niet van het stugge Sleeuwijk. Ook uit een aantal vrije trappen, die Sleeuwijk moesten slikken, na overtredingen die mooie veelbelovende aanvallen onderbraken, haalde Zundert geen rendement. Er werd te weinig rekening met de wind gehouden.

Op 2-4 kreeg de teruggekeerde Zundertse spits nog een mooie kans op 3-4. Maar het gebrek aan wedstrijdritme brak op. Uiteindelijk kwam Sleeuwijk, toen Zundert alle risico’s nam ook nog op 2-5. Maar dit was slechts voor de statistieken.

De doelman ging zelfs een paar keer mee naar voor om met corners voor verwarring te zorgen, maar ook dit mocht niet baten. De goed fluitende scheidsrechter floor na exact 25 minuten reële speeltijd af. Tijdens de blessure behandelingen had hij de tijd stilgezet, wat coaches van beide teams niet door hadden.

Zo kon Zundert terug kijken op een goede wedstrijd, waarin hard gewerkt is en bij vlagen goed gespeeld is. Nog niet helemaal duidelijk is waar Zundert E1 nu staat. In de tweede klas, doet men aardig mee. Echter de twee wedstrijden tegen eersteklassers zijn beide verloren gegaan met 3 doelpunten verschil.

De pessimist zal zeggen, Zundert E1 is niet goed genoeg voor de eerste klas. De ras optimist zal zeggen Zundert E1 is klaar voor de eerste klas, alleen kan niet goed voetballen in storm en regen. De waarheid is dat Zundert tweemaal prima heeft meegespeeld, bij vlagen de bovenliggende partij was, maar uiteindelijk tweemaal terecht verloren heeft. En de supporters toch met een gevoel naar huis laten gaan van “er had misschien meer in gezeten”.

Een mooie les, een mooie ervaring. Je wordt alleen maar beter door tegen betere tegenstanders te spelen en je lat ver hogen. Dit is deze Vier Verrukkelijke Volgende Voetbaldagen zeker gelukt. Hopelijk met een positief vervolg in de competitie. Want Zundert E1 mag dan na vandaag uit de Omroep Brabant Cup liggen, in de competitie doet men nog volop mee voor de bovenste plaatsen en in de beker is men ook een ronde verder.

Dus kom aanstaande zaterdag om 9.00 uur zelf uw oordeel vellen of deze wedstrijden het team verder geholpen hebben of niet. Morgen weer trainen, hopelijk zijn de kleine pijntjes van vanavond dan ook weer genezen en kan  er met een tevreden gevoel op dit Cup avontuur teruggekeken worden.