Zundert E4 - Chaam E3

zaterdag 18 oktober 2014, 9:00

Zundert E4 – Chaam E3 0-5

Vandaag de bekerkraker tegen Chaam E3. Een sterke tegenstander die op kop stond in de bekerpoule, vlak voor onze roodzwarte strijders. Slechts 3 doelpunten was het verschil vooraf, wel in het voordeel van Chaam E3. Dus een gelijkspel zou het einde van het bekeravontuur betekenen. Dus “alles of niets”,  “de dood of de gladiolen” en “do or die” waren de kreten die de ronde deden op sportpark de Wildert.

De kolkende thuishaven van uw helden was tot op de laatste staanplaats gevuld. Een heerlijk najaarszonnetje brandende voorzichtig op de hoofden van de enthousiaste volgelingen van de E4. Zundert was gebrand op een goed resultaat om na de winterstop nog wat spannende extra bekerwedstrijden te mogen spelen. Na de goede start in zowel de beker als de competitie is er mede door wat wisselingen in de competitie wat zand in de goed draaiende motor van de E4 gekomen. Het veldspel en de strijdlust zijn nog steeds voorbeeldig, echter stond het team te vaak aan de verkeerde kant van de score.

Bij het betreden van het veld, bleek hetgeen wel vaker voorkomt, de kleinste tegenstander was iets groter dan onze grootste speler. Gelukkig zegt lengte niet altijd alles. Vol goede moed werd direct de aanval gezocht. Hieruit bleek hoe ervaren en geslepen de jongens uit Chaam al waren. Zij beheersen de wetten van het bekervoetbal. Zundert werd in de aanval gelokt, waarna men er razendsnel uit kwam om de 0-1 binnen te schieten, dit al binnen 2 minuten.

Hierdoor kwam Zundert voor een haast onmogelijke situatie te staan. Men liep direct achter de feiten aan. Er moest minimaal tweemaal gescoord worden om de volgende bekerronde te halen. Hiervoor moesten risico’s genomen worden. Maar eerst moest de naïviteit van de eerste minuten hersteld worden. De verdedigende organisatie werd gerepareerd en Zundert stond weer als een huis. Beetje bij beetje kroop de E4 uit zijn schulp en deelde hierbij venijnige speldenprikken uit. Een paar goede schietkansen en een schot op de paal was de oogst van dit lichte veldoverwicht. Op dat moment schakelden Chaam een tandje bij. Met een kopbal uit corner en een schot in de korte hoek werd de Zundertse defensief verschalkt. Waarmee het vlak voor rust gespeeld was. Bij het laatste doelpunt zag de verder voortreffelijke Zunderste doelman er wat ongelukkig uit. Verder verdedigde hij zijn doel met katachtige ingrepen om erger te voorkomen.

In de rust werd door de technische staf overleg met het team gepleegd. Er werd besloten de tweede helft als oefenwedstrijd te gebruiken om wat nieuwe zaken te proberen. Spelers werden in andere linies getest, dan op de posities waar zij normaal schitteren. Het mooie aan dit overleg was de onderlinge acceptatie en bereidheid om dit voor elkaar over te hebben. In het teamproces is dit weer een mooie stap voorwaarts.

Met de aangepaste opstelling in de tweede helft hield Zundert goed stand en kwam er soms gevaarlijk uit. Hoewel het niet slecht ging en degene die vaak als aanvaller opgesteld stonden goed de verdedigende taken overnamen, bleef het toch vooral tegenhouden. Ook vooraan kon Zundert minder een vuist maken dan in de eerste helft. Het werd duidelijk dat aanvallen toch een vak apart is. Het spel voor je hebben als verdediger is anders, dan met je rug naar het doel zelf je weg naar het doel te moeten vinden. Kortom een leerzame tweede helft, die zich vooral op het middenveld afspeelde. Weinig grote kansen van beide kanten. Steeds werd op tijd de angel uit de aanvallen gehaald. Hoezo zijn er geen topverdedigers meer in Nederland? Zowel bij Chaam als bij onze jonge helden loopt er nog volop verdedigend talent rond. Uiteindelijk door weer een kopbal uit een corner en een eigen doelpunt werd het 0-5. Kortom goed gewerkt, maar op waarde geklopt. Dit betekende tevens het einde van het bekeravontuur van dit seizoen.

Na de voortreffelijke start, ligt de E4 nu dus uit de beker en lijkt Kruisland E2 ook te ver uitgelopen om nog over het kampioenschap te durven dromen. Waarbij bij clubs als de grote broer uit Breda (NAC), dit het einde van de technische staf betekende is het nog erg rustig rondom het technische duo van Zundert E4. Zowel het jeugdbestuur als de Raad van Toezicht (koffietafel), staan nog pal achter de leiding. Wel wordt de druk opgevoerd en zijn punten gewenst in de eerste volgende thuiswedstrijd op 1 november tegen nieuwkomer in de competitie Halsteren.

Wel moet de scouting eens goed onder de loep genomen worden. Want ook de tweede zomerse aankoop heeft het team verlaten.  Nadat de eerste aankoop, gelijk een mooie carrièremove kon maken naar de E2, heeft de tweede versterking besloten om de voetbalschoenen aan de wilgen te hangen. De scouts zullen dus nog beter moeten screenen, voordat zij overgaan tot het doen van aankopen. Met het beperkte spelersbudget, zijn dit soort ongelukkige huwelijken erg jammer.

Gelukkig zijn de overgebleven 8 roodzwarte leeuwen echte teamspelers die elkaar niet laten vallen. Vanuit de F2 zijn zij gezamenlijk opgetrokken en echt naar elkaar toegegroeid. Zij staan altijd voor elkaar klaar, binnen en buiten het veld. Want we zijn samen begonnen en zullen het ook samen afmaken.  Zowel de spelers als de supporters. Daarom hopen we ook de komende wedstrijden u allemaal weer in grote getallen aan te treffen op het gezellige sportpark De Wildert. Komend weekend is er op vrijdag de Avond(t)urentocht waar het team met een forse delegatie aan mee zal doen en op zaterdag zal het befaamde Pannekoekentoernooi plaats vinden. Op zaterdag 1 november bent u dus weer van harte welkom en voor de echte fans natuurlijk ook op de trainingen en tijdens het Pannekoekentoernooi.  De definitieve tijden zult u ontvangen via de E4 app. en deze site.