Zundert JO13-1 - Rood Wit JO13-1 (1 - 1)

zaterdag 7 april 2018, 9:00

Zundert JO13-1 – Rood Wit JO13-1 (0-0) 1-1

De makers van het competitieprogramma kennen zichzelf niet terug in de wedstrijden van Zundert JO13-1. Er wordt vaker van speeldag gewisseld, dan van onderbroek. En tijdstippen worden sneller gewisseld dan Max Verstappen z’n banden vervangt. Zo belandde de thuiswedstrijd tegen Rood Wit JO13-1 op het onchristelijke tijdstip van 9.00 uur. Of juist een heel christelijk tijdstip, want Rood Wit had gevraagd om eerder te spelen vanwege het vormsel dat veel spelers deze middag zouden ontvangen.

Voor Zundert was het de heilige dag van de derby! Hier leeft een groot gedeelte van het dorp al weken naar toe. Maar eerst stond dus de thuiswedstrijd tegen Rood Wit op het programma. Zundert had eerder voor de beker nipt met 4-3 verloren en in de eerdere competitiewedstrijd met onverwacht grote cijfers gewonnen, namelijk 5-0. Het was dus moeilijk vooraf aan te geven, hoe de verhoudingen vandaag zouden liggen. Beide teams hadden 2 wedstrijden gespeeld deze competitie. Beide 1 gewonnen en 1 verloren. Beide verloren tegen de tweede voormalige derdeklassers die nu samen de ranglijst aanvoeren.

En als de spelers van Rood Wit deze middag het vormsel zouden ontvangen, wat zou dat betekenen voor de huidige vorm. Voor de zekerheid had men in ieder geval twee dispensatiespelers opgesteld. De wedstrijd werd afgewerkt op de drassige toendra’s, die intern ook bekend staan als het “C-veld”. De supporters vertrokken dus in een lange stoet naar de velden van Noord-Wernhout. Daar aangekomen bleken de tenues van Rood Wit en Zundert lastig te onderscheiden. Hierdoor werden de witte shirts weer uit de mottenballen gehaald. Hierna kon de wedstrijd dan toch echt van start.

Zundert dat Tymo voor meerdere weken moet missen vanwege een vervelende hamstringblessure, zag ook Mikai geblesseerd afhaken in de warming-up. Hierdoor zat alleen Roy fit op de reserve bank.

Zundert begon met lef en overtuiging en probeerde Rood Wit op eigen helft vast te zetten. Dit lukte goed. Mike en Teun hielden voorin het veld breed en zette vroeg druk op de backs. Hierdoor werd Rood Wit gedwongen de lange bal te hanteren. Die was vaak een prooi voor een speler in het wit. Sieb die gekoppeld was aan de pijlsnelle linksbuiten, had niet alleen zijn directe tegenstander volledig in de zak. Nee, hij passeerde ook telkens met goede bewegingen zijn opponent. Hij groeide uit tot een van de uitblinkers van de dag. De gehele achterhoede verdiende overigens dikke complimenten. Fallou speelde als een veldheer. Hij was steeds op tijd als er eens een aanvaller voorbij kwam. Echter gebeurde dat niet heel vaak, omdat Floris en Rick beide weer een dijk van een wedstrijd speelde.

Het spel golfde op-en-neer, waarbij Zundert slim probeerde uit de fysieke duels te blijven. Het balletje ging rond, maar verder dan wat speldenprikjes kwam men ook niet. Een kansje voor Teun uit een voorzet, een mogelijkheid voor Floor toen ze goed de keeper onder druk zette en wat pogingen vanaf de rand van de zestien meter kwam men niet. Issam en Sami kwamen een paar keer gevaarlijk naar binnen, maar konden net niet tot een schot komen. Aan de andere kant kwam het gevaar uit ’t Heike ook slechts uit afstandsschoten en corners. Job kon vrij eenvoudig zijn doel schoonhouden.

Na een stevig wandeling terug naar het kleedlokaal werd de tactiek nog even doorgenomen. Mikai zou het proberen. Teun ging even op de bank zitten. En natuurlijk de wekelijkse keeperswissel. Deze keer Roy voor Job.

In de tweede helft begon Zundert hetzelfde als de eerste. Rood Wit werd teruggedrongen. Omdat de krachten wat wegvloeiden, werd de counter wel steeds gevaarlijker met de aanvallers die zich voortbewogen als opgevoerde brommers. Gelukkig waren Sieb, Floris en Rick goed uitgeslapen ondanks het vroege tijdstip. Zij kwamen niet echt in de problemen. Na een minuut of 8 speelde Floor en combinatie met Tieme de bal mooi vrij. Tieme opende naar de andere kant, waar de bal via Issam bij Sami kwam. Sami aarzelde niet en schot de bal geplaatst achter de versteende doelman. Zundert stond op dat moment met 1-0 voor. De wedstrijd duurde nog lang, dus gewonnen was er nog niets.

Mikai was toch te geblesseerd, waardoor Teun terugkeerde in het veld. Rood Wit zocht meer en meer de aanval. Zundert bleef goed knokken en hield lang stand. Uit een corner kopte Rood Wit van dichtbij de bal in. Roy voorkwam met een trekpop/handbalkeeper-achtige reflex de gelijkmaker. Hierna werd het voor Zundert vooral tegenhouden. Een paar counter mogelijkheden werden slordig om zeep geholpen, of er werden door vermoeidheid verkeerde keuzes gemaakt. Een gelijkmaker hing niet echt in de lucht, maar Rood Wit werd duidelijk sterker. Uiteindelijk moest er een makkelijk gegeven vrije trap, door de sterk fluitende scheidsrechter aan te pas komen. Van een meter of twintig plofte het projectiel achter Roy tegen de touwen. Het werd 1-1 met nog een minuut of tien te spelen.

Ook daarna ging het spel op-en-neer. Rood Wit had een fysiek overwicht, maar het punt kwam door goed samenspel en sterk verdedigen van Zundert nooit meer echt in gevaar. Met de puntendeling was dan ook door alle aanwezigen prima te leven.

Zundert kon zich gaan opmaken voor de derby en de jongens van Rood Wit voor het vormsel. Hierbij zal de pastoor wellicht ook wat overuren moeten maken in de biechtstoel in verband met enkele minder vrome uitspraken in en op het veld.

Zundert JO13-1 blijft hiermee lekker in de middenmoot meespelen. De komende week met wedstrijden tegen het iets hoger geplaatste Beek Vooruit JO13-2 en koploper NVS JO13-1 zal meer duidelijk worden over de verhoudingen in deze competitie en de rol die onze jonge strijders hierin kunnen vervullen. Graag zien we u allemaal terug, aanstaande woensdagavond op sportpark de Wildert, voor de thuiswedstrijd tegen Beek Vooruit JO13-2 om 19.30 uur.