ARAG Fairplay clubs krijgen uitleg VAR

woensdag 12 september 2018, 8:00

V.V. Zundert heeft sinds een aantal jaar als een van de weinige voetbalclubs in de omgeving het ARAG Fairplay certificaat. Dit door de goede wijze waarop het met scheidsrechters en coördinatoren omgaat. Hierdoor mocht een afvaardiging een presentatie van Danny Makkelie over onder andere de VAR bijwonen. En de wedstrijd Nederland - Peru bekijken. Hieronder een leuk verslag van deze avond door jeugdscheidsrechter, Wim Bekers.

Bezoek Nederland-Peru

Ik (Wim Bekers) kreeg een appje van Stefan Lammerse met daarin een uitnodiging van ARAG of dat ik samen met Rick Nelemans, Nick Schrauwen en hem de wedstrijd Nederland-Peru wilde bezoeken. Stefan kreeg die uitnodiging omdat ARAG hem wilde bedanken, zonder hem zouden er geen scheidsrechters op onze velden lopen daarnaast vierden ARAG dat zij hun contract met de KNVB hebben opengebroken en met hun het VAR-partnership hebben verlengd tot 2022.

Om half 6 was het ontvangst in Amsterdam in het Jaz hotel daar werden wij voorzien een hapje en een drankje. Om kwart voor 6 werd de avond geopend door een openingswoord van ARAG en om kwart over 6 kwam profscheidsrechter Danny Makkelie ons iets vertellen over de VAR. Hij liet zien hoe alles in werking gaat en liet zelfs nooit eerder vertoonden beelden zien en horen van hoe de VAR eraan toe ging op het WK in Rusland. Daaruit konden wij concluderen dat VAR zijn zo makkelijk nog niet is. Er staat ontzettend veel op het spel en je hebt ook nog eens last van een enorme tijdsdruk. Na de presentatie van driekwartier hadden we tijd om op de foto te gaan en een praatje met hem te maken. Dan kun je zien wat een sociale man Makkelie eigenlijk wel niet is. Na de presentatie kregen we een Jaz burger met friet.

Om 8 uur liepen we richting het stadion om het vriendschappelijke duel tussen Nederland en Peru te bekijken en tevens de afscheidswedstrijd van Wesley Sneijder. Over de wedstrijd zelf is helaas niet heel veel moois te vertellen, de eerste helft was op zijn zachtst uitgedrukt bagger en kwam Nederland dus ook terecht op een 0-1 achterstand, in de tweede helft kwam er gelukkig iets meer beleving in het spel van Nederland en wist het met vooral doorzettingsvermogen en geluk uiteindelijk de achterstand om te buigen in een 2-1 overwinning. Na de wedstrijd werd er uitgebreid tijd gemaakt om afscheid te nemen van een van Nederlands beste spelers ooit Wesley Sneijder.

Van de terugreis weet ik niet heel veel, alleen dat ik lekker heb geslapen (sorry dat ik zo gezellig was Rick Stefan en Nick). Hierbij wil ik ARAG en Stefan bedanken voor de uitnodiging ook wil ik Stefan Nick en Rick bedanken voor de leuke avond en ik zou graag Nederland bedanken voor de mooie wedstrijd maar dat viel helaas tegen.

Hopelijk mag ik vaker met zulke dagen mee ondanks dat het heel tof is, is het ook nog eens heel leerzaam

Wim Bekers