Cursus reanimeren op sportpark

vrijdag 13 april 2018, 21:00

Sportpark De Wildert weer een stukje veiliger

V.V. Zundert wil meer zijn dan een voetbalclub. Een warme vereniging midden in de samenleving. Naast voetbal horen hier activiteiten bij voor leden en een gezellige kantinesfeer, maar ook het opstarten voor voetbal voor kinderen met een beperking onder de noemer voetbal op maat. Of bijvoorbeeld actief spelers bewust maken van eigen gedrag door jeugdspelers, scheidsrechters cursussen te laten volgen. En wedstrijden te laten leiden. Hiervoor heeft de vereniging zelfs als een van de weinige verenigingen in de regio van de KNVB het ARAG Fairlplay certificaat gekregen.

Uit de jeugdleidersvergadering waarin Ruud Verheijen namens de medische staf uitleg gaf over hoe om te gaan met warming-up, blessures en verzorging bij jeugdspelers aan een volle kantine jeugdleiders, ontstond een ander mooi initiatief. Dat hopelijk nooit echt ingezet hoeft te worden. Er was veel interesse in een cursus reanimeren. Die eerder al door andere kaderleden gevolgd is.

Op het sportpark is het gedurende het seizoen een drukte van belang. Er hangt een AED-apparaat, maar niet veel leden waren bekend met de werking ervan. Afgelopen dinsdag hebben 10 jeugdleiders en trainers het certificaat BLS (Basis Life Support) en reanimatie met AED behaald. Tijdens de cursus werd onder enthousiaste begeleiding van EHBO Zundert geleerd en vooral geoefend.

Uiteindelijk konden alle cursisten tevreden de training afronden met een mooi en belangrijk certificaat. Vanaf hier nogmaals een enorm dankjewel aan de EHBO Zundert. En van harte gefeliciteerd aan de geslaagden.

Een mogelijk volgend initiatief is een zogenaamde EHAK training (Eerste Hulp Aan Kinderen), waarbij geleerd wordt hoe eerste hulp te bieden bij kleine ongelukjes. Dit dan ook toegespitst op situaties die zich op een sportpark voor kunnen doen. Nader informatie volgt of spreek gerust een van de leden van de medische staf aan. Zij zijn ook altijd beschikbaar op dinsdag en donderdag na 20.00 uur voor leden die naar blessures willen laten kijken.

Kortom Zundert neemt haar taak om een belangrijke rol te spelen in de samenleving serieus. En zet met dit soort initiatieven weer mooie stappen naar een veiliger sportpark.

Wellicht ook een extra reden om uw stemmen bij de RABObankclubkascampagne dit weekend nog aan Zundert te geven