Scheidsrechter Danny Makkelie doceert bij vv Zundert

dinsdag 4 oktober 2016, 21:45

Spelregelavond VV Zundert

Op maandagavond 3 oktober stroomde de kantine van VV Zundert zo tegen 19.30 behoorlijk vol. Ruim 120 man van VV Zundert en van de zusterverenigingen hadden de weg naar sportpark “De Wildert” gevonden voor een spelregelavond onder leiding van de quizmaster en top oetbalscheidsrechter Danny Makkelie. Deze avond was gewonnen door VV Zundert in het teken van de 'Week van de Scheidsrechter'. Voor Danny Makkelie was sportpark “De Wildert” bekend terrein. Op 30 april van dit jaar had hij de eer om het KNVB|ARAG FairPlay certificaat te overhandigen aan VV Zundert. Het certificaat is een kwaliteitskeurmerk voor professioneel arbitragebeleid.

Na de opening van de voorzitter van VV Zundert Mike van Ommen en onder toezicht van de scheidrechterscoördinator Stefan Lammerse en aanstormend scheidrechterstalent Rick Nelemans, kreeg iedere deelnemer van de spelregelavond een rode en een gele kaart. Onder de deelnemers waren (club)scheidsrechters, trainers, coaches, bestuursleden, een verzorgster plus spelers en speelsters van de diverse verenigingen. Van de laatste groep waren er opvallend veel jeugdleden van de elftallen onder 17. Dit omdat zij dt jaar hun spelregelcertificaat dienen te behalen. Alle vragen over de spelregels werden op een videoscherm vertoond en er werden drie mogelijkheden als antwoord aangegeven. Door de rode, de gele kaart of gewoon je hand op te steken kon er aangegeven worden welk antwoord het juiste leek. Als voorbeeld werd er een beeld getoond van een ongelukkige vrije trapnemer. In zijn aanloop viel die vrije trapnemer en werd de bal met zijn knie naar een tegenstander gespeeld. Uit de counter die hier op volgde viel een doelpunt. De vraag was wat de scheidsrechter had moeten beslissen in deze situatie. Het goede antwoord bleek te zijn dat de vrije trap opnieuw genomen diende te worden. Immers mag een vrije trap alleen met de voet genomen worden. Het niveau van de vragen werd daarmee meteen vastgesteld.

Tijdens de spelregelavond werden onder meer  de nieuwe regels in het voetbal uitgelicht. Zoals het zogenaamde 'triple punishment' dat aangepast werd bij het toekennen van een strafschop. Het gevolg daarvan is dat het op onreglementaire wijze ontnemen van een scoringskans nu niet altijd meer een rode kaart oplevert. Bij een opzettelijke handsbal, het vasthouden of duwen van een tegenstander of een overtreding zonder de intentie de bal te spelen, krijgt de speler nog wel een directe rode kaart, maar in andere situaties niet meer. Hieruit bleek nog maar eens hoe lastig het voor de scheidsrechters is om te beoordelen wanneer een overtreding überhaupt een overtreding is en welke sancties hierop volgen. Niet alleen werd er flink op los gediscussieerd, maar ook werden er wat ogen geopend hoe het is om in de schoenen van een scheidsrechter te staan. Zo ontstond er niet alleen meer kennis over alle regels in het voetbal, maar wat wellicht nog belangrijker was dat het duidelijk merkbaar werd dat er meer respect en begrip kwam voor de scheidsrechter en zijn beslissingen.

Na een korte pauze volgde er een inkijk in de nieuwe situaties in de voetballerij. Onlangs had Danny Makkelie de wereldwijde primeur om in het voetbal met een videoscheidsrechter te werken. Een letterlijk kijkje achter de schermen werd aan de aanwezigen gepresenteerd. Hieruit bleek uit een aantal situaties van de beker edstrijden Ajax - Willem II en Feyenoord - Top Oss het nut van de videoscheidsrechter. Echter kan vooralsnog de videoscheidsrechter alleen nog maar ingrijpen bij een foute beslissing van de hoofdscheidsrechter. Zeer opvallend was hoe er gecommuniceerd werd tussen de scheidsrechter en zijn assistenten. Waar iedereen een degelijk beeld heeft van de scheidsrechters, wordt er onderling door de groep arbiters wat minder beschaafd gesproken. Zo kan het zomaar gebeuren dat een profvoetballer de scheidsrechter “Bekken dicht” hoort zeggen. Dit is dan waarschijnlijk tegen zijn assistenten bedoeld, omdat die vrijwel constant in zijn oor lopen te tetteren. Maar ook het nut van de communicatie werd met een aantal voorbeelden aangetoond. Als een assistentscheidsrechter overtuigd is dat een overtreding goed voor een rode kaart is, laat hij dat luid en duidelijk weten. Meerdere malen. Omdat Danny Makkelie één van de drie scheidsrechters is in Nederland die met vaste grensrechters werkt, is het voor hem heel vanzelfsprekend deze waarneming van zijn assistenten over te nemen.

Waar normaal een scheidsrechter nogal eens de hoon over zich heen krijgt van het aanwezige publiek, kreeg Danny Makkelie de aanwezigen een heel stuk rustiger. Met grote aandacht van deze aanwezigen werd al zijn uitleg over de spelregels opgenomen. Ook werd de uitleg en voorbeelden van de communicatiemiddelen en doellijntechnologie zeer gewaardeerd. Het enthousiasme, de uitstraling en het plezier in het scheidsrechtersvak straalde van deze topscheidsrechter af en werkte erg aanstekelijk. Alle aanwezigen in de zaal zullen in de toekomst met andere ogen naar de scheidsrechters kijken. En dat is al een winst op zich.

Na de afsluiting kreeg Danny Makkelie uit handen van Rick Nelemans nog een aantal flessen Zundert-bier die dankbaar in ontvangst werden genomen. Maar alvorens terug naar Dordrecht te keren, had hij ook nog persoonlijke aandacht voor een aantal aanwezigen. Sommige van de officiële rode en gele kaarten die alle aanwezigen gekregen hadden, werden nog voorzien van een handtekening of een persoonlijke boodschap. De belangrijkste les van de avond was wellicht die ene les van één van de bezoekers die huiswaarts keerde en tegen zijn maat zei: "Die scheidsrechters zijn net echte mensen…………".