Nieuwe pupillenscheidsrechterscursus

woensdag 8 maart 2017, 17:00

De pupillenscheidsrechterscursus die door onze vereniging wordt georganiseerd begint langzaam een begrip te worden. Vorig jaar behaalden we, onder aanvoering van wedstrijdcoördinator Stefen Lammerse, het ARAG Fairplay Certificaat voor de wijze waarop we binnen VV Zundert aandacht geven aan onze scheidsrechters en hun opleiding. Het kwaliteitskeurmerk zorgt er tevens voor dat onze club een buurtfunctie vervult voor de zusterverenigingen in de gemeente Zundert.

Morgen start er weer een nieuwe cursus waarbij zich voornamelijk jongens en meisjes van O13 hebben ingeschreven. Helaas is deze keer naast VV Zundert alleen VVR van de partij. Twaalf deelnemers van VV Zundert en zes van VVR zullen door KNVB docent Christian Pijpers de fijne kneepjes van het scheidsrechtersvak worden bijgebracht. Het praktijkgedeelte van de cursus krijgt gestalte door een onderling wedstrijdje tussen de JO9-1 en -2 van onze club.

Het streven is om alle jeugdspelers enthousiast te maken over het fluiten van wedstrijden. Niet alleen om te zorgen dat er voor elke wedstrijd een scheidsrechter aangesteld kan worden, maar ook om de spelers en speelsters bewust te maken van de rol van de scheidsrechter op het voetbalveld, waardoor de agressie op het voetbalveld zal afnemen.

Bij alle Zundertse verenigingen zien we door deze actieve aanpak een toename van het aantal scheidsrechters bij de pupillencompetities. Een goede begeleiding en het aanbieden van cursussen zijn vervolgens de voorwaarden om deze jeugdscheidsrechters door te laten stromen naar de hogere jeugdteams en uiteindelijk de senioren.