Rick Nelemans fluit Nederlandse Top Vrouwenvoetbal

woensdag 8 november 2017, 12:00

Zondag 29 oktober mocht ons clublid Rick Nelemans voor de camera's van Studio Sport de topper in het vrouwenvoetbal ADO Den Haag - PSV fluiten.
Een korte samenvatting werd 's avonds op NPO1 uitgezonden.

Tweemaal eerder was Rick reeds 4e official bij wedstrijden uit de eredivisie vrouwen (ADO Den Haag - PSV en PSV - FC Twente) en mocht hij vorig seizoen in Zwolle de wedstrijd tussen laagvlieger PEC en middenmoter SC Heerenveen arbitreren. Nu lag de leiding in de topper tussen de nummers twee en drie, PSV en ADO Den Haag, in zijn handen. Rick liet zich in het Cars Jeans Stadion, gadegeslagen door 739 betalende toeschouwers niet van de wijs brengen en floot een prima wedstrijd. In de eerste helft deelde hij aan PSV, waar de Europerse kampioenen Leiwerissa en Christ in de basis stonden, twee gele kaarten uit. Na de rust werd ADO Den Haag op drie terechte kaarten getrakteerd.

Rick was overigens niet de enige met Zundertse roots op het veld. Bij ADO Den Haag stond oud VV Zundert jeugdspeelster Marthe van Erk aan de aftrap. De Zundertse spits en haar ploeggenoten kregen na acht minuten een domper te verwerken toen PSV na een corner uit de kluts 0-1 scoorde. De Hagenezen hoefden echter niet lang te treuren want vijf minuten later kende de Zundertse leidsman een terechte penalty toe die door ADO feilloos werd binnen getrapt. Nog voor de rust werd de eindstand op 2-1 bepaald. Volgende week, vrijdagavond 10 november speelt Marthe met ADO vrouwen tegen de nieuwe nummer twee FC Twente. (zie afbeelding rechts)

Rick begon al op jonge leeftijd met het fluiten van jeugdwedstrijden. Enkele jaren geleden toen hij door aanhoudend blessureleed noodgedwongen met voetballen moest stoppen volgde hij bij VV Zundert de BOS-cursus. Deze Basis Opleiding Scheidsrechter die door scheidsrechterscoördinator Stefan Lammerse in samenwerking met de KNVB op De Wildert werd georganiseerd gaf Rick de mogelijkheid om ook in KNVB verband wedstrijden te gaan fluiten. Het bleek voor Rick de opstap naar meer te zijn. De talentvolle scheidsrechter werd opgenomen in het scheidsrechterstalententraject van de KNVB en kreeg topscheidsrechter Danny Makkelie als begeleider. De voorbije seizoenen werd de goed presterende Rick door de KNVB al aangesteld bij een aantal interessante wedstrijden in de 3e en 4e klasse. Zo floot hij vorig seizoen de topper in de 4e klasse RBC Roosendaal - Alliance en de derby Schijf Achtmaal. Dit seizoenen mocht hij opdraven bij de dames van DSE en Amstenrade op 1e klasse niveau en floot hij in de 4e klasse Wernhout-BSC en Achtmaal-DIOZ.
Zijn vele goede optredens en staat van dienst leidde tot een mooie beloning, de bovengenoemde wedstrijd ADO Den Haag - PSV in de Eredivisie Vrouwen.