Rick Nelemans promoveert naar tweede klasse

maandag 24 juni 2019, 13:00

Rick Nelemans promoveert naar tweede klasse

Volgend jaar toch vertegenwoordiger vanuit v.v. Zundert op tweede klasse niveau

De supporters van v.v. Zundert staan erom bekend dat ze veel verstand van voetbal hebben. Of denken te hebben. Zeker op het gebied van beslissingen genomen door scheidsrechters. Recent op de Roodzwarte harten avond bleek dat hier soms nog wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Scheidsrechter Richard Martens gaf soms een verrassende draai aan de discussie.

V.v. Zundert loopt al jaren voor op het gebied van arbitrage. Het ARAG FAIRPLAY certificaat is dan ook iets waar veel energie in gestoken is. Recent haalde weer een clubje van 8 leden het scheidsrechters diploma. Hierdoor worden alle thuiswedstrijden geleid door gediplomeerd (jeugd)scheidsrechters.

De blikvanger van de inspanningen op het gebied van scheidsrechterszaken is Rick Nelemans. Rick fluit al jaren op een verdienstelijk niveau wedstrijden, waaronder in de Eredivisie voor dames. Recent promoveerde hij ook bij de mannen naar het niveau van de tweede klasse.

Wij spraken Rick hier kort over. Ook met het oog om andere (jonge) geïnteresseerden te stimuleren om de fluit op te pakken. Dit is voor leden van v.v. Zundert wellicht de enige weg om ook te schitteren in de Eredivisie.

Hoe verging het Rick tot op heden? Bij de pupillen van v.v. Zundert wordt voor JO13 spelers (voorheen de D-jeugd) altijd een scheidsrechters cursus aangeboden. Liefhebber als de jonge Rick was, maakte hij hier direct gebruik van. Regelmatig floot hij ’s ochtends z’n wedstrijden om ’s-middags zelf in actie te komen als voetballer. Het ging Rick makkelijk af en hij werd vaak gevraagd.

Toch werd het fluiten steeds minder omdat het niet altijd te combineren was met zelf voetballen. En wedstrijdjes van de allerkleinsten niet voor veel uitdaging zorgen bij de competitief ingestelde Rick. In het laatste jaar van de JO19 (toen nog A jeugd), raakte hij zwaar geblesseerd aan z’n knie. En ondanks een operatie is de knie nooit meer zo sterk en stabiel geworden als voorheen. Het voetballen op niveau zat er vanaf dat moment niet meer in. De stap naar de senioren zat er daarom, helaas niet in. Een voetbaldroom viel in duigen, Dit deed pijn, waardoor Rick ondanks twee voetballende tweelingbroers in de selectie de gang naar sportpark de Wildert een aantal jaar niet kon maken. Hij werd dan te veel geconfronteerd met het feit dat hij niet meer kon voetballen.

Een bezoekje aan de wedstrijd tussen de Zundertse selectie en NAC BREDA zou dit veranderen. De warme reacties van oud jeugdleiders en andere leden deed hem goed. Hierdoor stemde hij ook in om de draad van het fluiten weer op te pakken. En niet waar hij geëindigd was in wedstrijdjes van de jeugd, maar wedstrijden bij de senioren. Als Rick iets doet, dan wil hij het goed doen. Dus vroeg hij aan scheidsrechter coördinator Stefan Lammerse of hij cursussen mocht volgen. Dit mocht natuurlijk, want jonge ambitieuze scheidsrechters liggen niet voor het oprapen.

Tijdens de cursussen groeide het enthousiasme van Rick voor het fluiten. De wedstrijden die hij zonder al te veel problemen tot een goed einde bracht, gaven dit enthousiasme nog een verdere boost. De veelal oudere spelers accepteerden op een heel natuurlijke manier z’n gezag.

Toen ook de Zunderte scheidsrechters coryfee Wim Dictus het talent van Rick zag en hem wegwijs maakte binnen de KNVB werd de rol van clubscheidsrechter als snel een officiële KNVB scheidsrechters. En door de goede beoordelingen van de waarnemers werden de stappen op de ladder van de KNVB gezet. Met wedstrijden in de Eredivisie vrouwen en nu ook promotie naar de tweede klasse als voorlopig hoogtepunt.

Rick fluit dus nu niet zo vaak meer bij v.v. Zundert, maar als er problemen zijn, zullen we nooit tevergeefs een beroep op hem doen. Ook traint hij nog zover z’n knie het toelaat met de overige senioren mee. En als de trainer verhinderd is, is hij niet te beroerd op de training te leiden.

Kortom Rick is een mooi voorbeeld hoe je, ondanks blessures, toch nog actief bij het voetbalspel betrokken kunt zijn. En er zelf nog veel voldoening uit kunt halen. Als Rick eerder actief aan de slag gegaan was met fluiten, wie weet waar hij dan nu had gestaan?

Mocht je ook interesse hebben om wedstrijden te gaan fluiten? Vraag gerust Rick z’n verhaal en ervaringen. En meld je aan of vraag informatie op bij Stefan Lammerse.

Wij wensen Rick mooie wedstrijden toe in de tweede klasse en hopen dat hij hier volgend jaar om twee redenen niet mag fluiten. Ten eerste omdat hij weer gepromoveerd is. En ten tweede dat v.v. Zundert terugkeert naar dit niveau.