Stand van zaken in de competitie

maandag 14 januari 2019, 7:00

Stand van zaken na eerste seizoenshelft senioren.

Zundert-1 staat met meer dan 1 punt gemiddeld per wedstrijd, op de keurige negende positie. Het vertekend wel een beetje door verschil in aantal gespeelde wedstrijden. De afstand na de laatste posities is de laatste weken vergroot, maar de afstand richting een nacompetitieplaats voor lijfsbehoud is nog steeds maar slechts 2 punten. Kortom dit beloofd weer spannend te worden na de winterstop. Zundert heeft eigenlijk nergens punten gestolen. Terwijl het een aantal maal schlemielig (denk aan de onsportieve actie van Uno Animo bij de bal die we sportief terug dachten te krijgen) en onnodig punten heeft verloren.

Voor Zundert-2 gaat eigenlijk hetzelfde op. Na een goede start is het teruggezakt in de anonieme middenmoot. Er zullen nog wel wat punten gehaald moeten worden om het jaar relaxed uit te kunnen spelen. Zundert-3 doet het na het kampioenschap en de bijhorende promotie vorig jaar, keurig. Een degelijke plaats in de middenmoot in een competitie met veel tweede elftallen die wel (tweemaal) per week trainen. Zundert-4, het begint saai te worden, bivakkeert ook in de middenmoot. Wel met een aantal wedstrijden minder gespeeld. Er kan dus zeker nog geklommen worden op de ranglijst. Dit is ook te zeggen van Zundert-5. Het staat nu zevende, maar met 3 of 4 wedstrijden minder dan een aantal concurrenten. In verliespunten staat het zelfs tweede. Maar dan moeten wel alle inhaalwedstrijden winnend afgesloten worden.

De dames van Zundert, Zundert-VR1 hebben vroeg in het seizoen gepiekt. Met een 10-0 overwinning was het zelfs even koploper. Met veel blessures is het daarna moeizamer verlopen. Een voorlopige negende plaats is dan ook de tussenbalans.

Op zaterdag valt minder te juichen bij Zundert. Dat is al jaren zo. Het spelplezier heeft er gelukkig niet onder te leiden. Iedere week staan de beide teams weer in de wei op zoek naar punten. Maar belangrijker nog zij zorgen voor sfeer op de zaterdag en ondersteunen bijna wekelijks de zondag teams. Hulde hiervoor. Een eervolle tiende plaats voor Zundert-ZA2 en een niet meer puntloze laatste plaats voor Zundert-ZA3 is de oogst.

Stand van zaken eerste seizoenshelft jeugdteams.

En dan staan we stil bij de resultaten van onze jeugdteams. De KNVB hanteert tegenwoordig het principe dat de najaarscompetitie een plaatsingscompetitie is voor de echte competitie, de voorjaarscompetitie. De wedstrijden voor de winterstop dienen dan ook om tot een zo eerlijk mogelijke competitie indeling te komen. Kampioenschappen zijn er officieel ook niet meer te behalen.

Dames eerst. De MO19-1 mocht weer kilometers maken richting Zeeland. Met een vierde plaats werd er niet vaak voor niets gereden. De meisjes van de MO17-1 hielden twee teams onder zich en eindigden op een zevende positie. Ook de MO15-1 hield twee teams onder zich. Zij eindigde hierdoor op plaats 10. De MO11-1 die voor het eerst gingen voetballen, kwamen steeds beter in vorm. Er werd zelfs tweemaal gelijkgespeeld. Hierdoor voelde plaats elf helemaal niet verkeerd aan.

JO19-1 heeft het lang goed gedaan, maar mede doordat er wekelijks spelers met Zundert-1 mee moesten doen, zijn de prestaties wel iets gezakt. Een plaats in de brede middenmoot was dan ook het resultaat. Achtste, waarbij 1 puntje meer een vijfde plaats had kunnen betekenen. De JO19-2 had het lastiger, waar konden met 1 overwinning toch een keer juichen. Ook zij eindigden op de achtste plaats, maar dan van de acht deelnemers.

De JO17-1, die net als de JO19-1, in de eerste klasse acteren, haalden 10-punten. Dat had ook een tiende plaats als resultaat. De JO17-2 met een aantal vervroegd doorgeschoven JO15 spelers kwam te kort en eindigde op de elfde plaats. Waar veel clubs dispensatie aanvragen voor spelers, heeft Zundert voornamelijk naar oudere leeftijdscategorieën doorgeschoven. Leerzaam voor de spelers, maar niet goed voor de resultaten.

De JO15-1 waar vooraf niet veel verwachtingen over waren, eindigde verrassend en terecht op een vierde plaats. De JO13-1 eindigde knap derde, of gedeeld tweede achter een team dat achteraf veel te laag was ingedeeld. De JO13-2 haalde uit elf wedstrijden, elf punten. Goed voor een tiende plaats.

En hoewel het niet officieel is, werd JO11-1 met slechts 1 nederlaag kampioen van de competitie. Dit is toch wel even gevierd door de jongens. De JO11-2 eindigde met twee andere teams op drie punten. Helaas was het doelsaldo van onze jongens niet toereikend de andere teams achter zich te houden. Bij de JO10 en jongere teams worden door de KNVB geen uitslagen en standen meer bijgehouden, omdat spelplezier voorop moet staan. Dat is zeker gelukt. Sterker nog, mede door leuke wervingsacties, clinics en activiteiten komen er na de winterstop bij de jongste jeugd twee extra teams bij. Erg leuk om te zien. Het spelplezier spat er ook af bij de jongste jeugd met de nieuwe spelvormen op kleinere veldjes. Kom maar eens kijken op een zaterdagochtend tijdens een competitie weekend op sportpark de Wildert. Dan kun je vroeg op de dag voetbal in z’n meest pure vorm ervaren!