'Stanneke' als eerbetoon en ter herinnering aan Michel Leeuw

dinsdag 1 mei 2018, 9:00

Na de voorronde van de Peter van Erk penalty bokaal laste vv Zundert een extra moment in om de naam van meneer Leeuw bekend te maken. In februari werd een prijsvraag uuitgeschreven om een leuke naam voor de mascotte te bedenken. De prijsvraag kreeg een onverwachte wending omdat een aantal inzendingen refereerden aan Michel Leeuw, kaderlid van onze vereiging die op 17 augustus 2017 op veel te jonge leeftijd overleed.

In overleg met Lia, Wouter en Thomas, de vrouw en kinderen van Michel is besloten ter ere en blijvende herinnering aan Michel, Michel's bijnaam aan de leeuw te geven. Gisteravond na de voorrondes van de Penaltybokaal en het toespraakje van voorzitter Fred Verheijen werd door Michel's oudste zoon Wouter de naam onthuld. Het schilderij met de naam “Stanneke” krijgt een ereplaatsje in de kantine. Voor de familie was het een emotioneel, maar warm moment.

Onderstaand de introductie van de naam Stanneke:

'Vorig seizoen op de jeugdclinic was meneer Leeuw voor het eerst te gast op sportpark de Wildert. Tijdens de jeugdclinic maakte hij vele vrienden met de jeugd van vv Zundert. Ook bij andere activiteiten was meneer Leeuw dit seizoen een graag geziene gast.

Maar al in de jaren 70 van de vorige eeuw liep op ons sportpark een leeuw rond, eigenlijk een Leeuwke. Hij was klein van gestalte en speelde als een dappere leeuw zijn wedstrijden voor de jeugd van vv Zundert. Als snelle linksbuiten was hij vaak verdedigers te snel af en als linksback beet hij zich vast in zijn tegenstander.

Deze leeuw was ook een echte kindervriend voor de Zundertse voetbaljeugd. Op jonge leeftijd werd hij door het bestuur al voor de leeuwen gegooid: Als jongste jeugdvoorzitter ooit waakte hij als Koning Leeuw over de jeugd van VV Zundert en streed hij met leeuwenmoed voor de belangen van alle jeugdteams.

Na zijn voorzitterschap deed deze leeuw, die ook wel liefkozend Stanneke, werd genoemd, een stapje terug naar de achtergrond en werd hij redactielid van clubblad de Spil.

Toen zijn eigen welpen lid werden van onze roodzwarte club liet ook Stanneke zich weer regelmatig zien. Hij verscheen altijd met een lach en goed humeur op sportpark De Wildert, voor tegenstanders toch het hol van de Leeuw. Zijn geliefde vv Zundertjeugd trok hem weer en hij werd jeugdleider, jeugdcoördinator en, later, technisch jeugdcoördinator.

Tot medio 2016 toen Michel Leeuw, hij was het die Stanneke werd genoemd, ziek werd. Moedig als een leeuw streed hij tegen zijn ziekte, maar helaas overleed hij op 17 augustus 2016 en werd het deze clubman in hart en nieren niet meer gegund om op zaterdag langs de lijn bij zijn vv Zundertjeugd te mogen zijn!

Wij mogen Michel, die veel voor onze vereniging heeft betekend niet vergeten en daarom, als eerbetoon en blijvende herinnering aan Michel, noemen we meneer Leeuw, beiden kindervriend, voortaan Stanneke'.

In navolging van de Peter van Erk penaltybokaal en de Memorial Richard Kouwenberg eert en herinnert vv Zundert nu ook Michel Leeuw met "Stanneke" een derde, veel te vroeg overleden kaderlid.