Vrouwen 1 waait naar 4-0

zaterdag 16 maart 2019, 12:00

Het was zondag uitslapen voor de dames, op het ongebruikelijke tijdstip van half drie stond de uitwedstrijd tegen JEKA VR2 op het programma, waar thuis met 4-1 van was verloren. Op het verzamelstijdstip van 13:00 uur lag de Wildertsedijk bezaaid met takken, was code oranje over de regio afgeroepen, was de City-Pier-City Loop afgelast en waren verschillende verkeersbruggen afgesloten. Bij JEKA en ook andere Westbrabantse verenigingen werd echter gewoon voetbald. Volstrekt idioot!!! Drie telefoontjes met verschillende functionarissen van JEKA leidden niet tot een afgelasting van de wedstrijd en werd er toch vertrokken naar Breda. Slalommend om de afgebroken takken van de Bavelse Beukenlaan heen werd het winderige complex van Jeka bereikt.

Gezien de weersomstandigheden kregen de dames maar één opdracht mee: probeer zo goed mogelijk je best te doen want goed voetballen is onmogelijk. De frèle Zundertse dames, met een debutante in de selectie, troffen een tegenstander die fysiek beter tegen de storm bewapend was. Op het tochtige bijna boomloze sportcomplex aan de Beukenlaan! had de storm vrij spel en gierde de wind vanuit alle hoeken over het veld. Overspelen was welhaast onmogelijk en passes over dertig meter kwamen als een boemerang terug. Het spel speelde zich voornamelijk op het middenveld af en kansen waren er niet te noteren. Zundert, met af en toe windvoordeel had iets meer overwicht, maar wist de Bredase keepster, die moeite had de bal in het spel te brengen, niet in verlegenheid te brengen. De aanwijzigingen van het technisch duo gingen in de storm verloren, de ballenzak waaide over het veld en het blauwe hoofddoekje van de JEKA-aanvoerster wilde steeds een andere weg dan de draagster gaan. Speelsters renden met de handen over de oren door de suizende wind achter een bal aan die sporadisch in de buurt van een van de doelen kwam. Tien minuten voor rust wist JEKA dan toch onverwachts te scoren. De wind maakte zich meester van een uittrap van de Zundertse doelvrouw. De bal plofte tien meter voor haar, in de voeten van een tegenstandster neer. Met een kunstje net zo koud als het weer stond het 0-1. Nog voor rust kwam JEKA op 0-2 met een prima goal.

In de rust waren de sporen van regen, storm en kou zichtbaar bij de dames en voor ze het wisten waaiden er na de eerste helft nog twee goals binnen. Een een-tweetje buiten de lijnen met een gezonde hoofdrol voor de niet fitte scheidsrechter werd door het weer tot de realiteit bekeerde JEKA binnengewerkt. Het was tot slot de JEKA aanvoerster, die even haar blauwe doekje kon loslaten en de eindstand van 4-0 forceerde. De roodzwarte dames namen met blijdschap de 4-0 nederlaag mee naar huis en vierden dat het gezonde verstand uiteindelijk had gewonnen.