Zundert zegeviert in derby

maandag 2 oktober 2017, 19:00

Voor het eerst in 23-jaar stond de derby Zundert-Moerse Boys op het programma. De hele gemeente heeft het geweten. In de aanloop naar deze happening was de voorpret ruimschoots aanwezig bij beide clubs. De avond overtrof in bezoekersaantallen, resultaat en onderlinge sfeer alle verwachtingen. Een mars, vuurwerk, veel clubkleuren aan beide kampen langs de lijn en luid gezongen clubliederen waren de ingrediënten voor een waar voetbalfeest.

Onder toeziend oog van naar schatting 1.200 tot 1.500 toeschouwers voltrok zich een echt voetbalgevecht, met alles erop en eraan. Het eerste kwartier leek er wel stroom op de bal te staan. Een nerveuze start was het gevolg, waarbij de bezoekers een overwicht hadden, zonder gevaarlijk te worden. In de 25e-minuut ontstond de eerste kans van de wedstrijd voor Moerse Boys door laconiek uitverdedigen van de Zundertdefensie. Niet veel later volgde een eerste grote kans voor Zundert. Olivier kopte een indraaiende voorzet van Wim net naast de paal. Hiermee kantelde het spelbeeld en werd Zundert sterker. Een uitstekende steekpass van Dennis door het hart van de verdediging bracht Tim oog-in-oog met de doelman. Tim rondde beheerst af door de bal in de hoek te plaatsen. Sportpark de Wildert ontplofte van vreugde. Zundert bleef de aanval zoeken en een schot van Wim ging maar net naast. Twee minuten voor rust viel de verdiende 2-0. Een schitterende crosspass van Olivier over de breedte van het veld, werd opgepikt door de opgekomen Wim, die naar binnen sneed en Jesse aan het werk zette. Zijn inzet werd door een Moerse Boys-verdediger achter de eigen doelman gewerkt. Enige frustratie maakte zich meester van de oranjehemden, maar het rustsignaal kwam als geroepen.

Na rust was er veel strijd en beleving. De fitheid aan beide zijden viel op en Zundert leek controle te hebben op de opportunistischer spelende tegenstander. Toch stond het opeens 2-1 toen uit een vrije trap van dichtbij de bal werd binnengekopt en de de derby weer een echte strijd werd. Het spel ging op en neer, maar veel kansen had dit niet tot gevolg. Het doelgevaar kwam voornamelijk uit stilstaande situaties. De tijd tikte in Zunderts voordeel, maar het bleef oppassen. Moerse Boys beschikt immers over een winnaarsmentaliteit als onze oosterburen en Zundert moest dan ook tot het einde van de blessuretijd bij de les blijven. Met veel power en fysiek drongen de oranjewitten sterk aan om de gelijkmaker te maken en waren hier in de laatste fase ook driemaal zeer dichtbij. Een knappe aanval werd vrij voor Thomas naast geschoten. Daarna dwong de meegekomen doelman Thomas tot een zweefduik naar de kruising. De daarop volgende corner werd net naast gekopt, waarna de goed fluitende scheidsrechter een einde maakte aan een heerlijk voetbalgevecht.

Zundert pakte de “Eer” van Zundert en de roodzwarte harten vierden feest. Zundert won voor de derde maal op rij van Moerse Boys en dat werd tot in de kleine uurtjes samen met supporters van de dorpsgenoot op de karakteristieke VV Zundert-wijze gevierd.

Opstelling:
Thomas van Nederkassel, Rob Luijten, Frenk Zagers, Pieter Dictus, Wim Kas), Olivier van Hassel, Roy Jacobs, Dennis Verheijen, Tim Goethals (W: Gaynio Aarts), Fabian Nelemans, Jesse Mouws (W: Tjeu van der Heijden)

Wissels:
Gaynio Aarts, Thomas Kerstens, Thijs Damen, Rick Gommers, Lars van Elsacker, Tjeu van der Heijden en Alex van Nederkassel