Beek Vooruit MO15-1 - Zundert MO15-1 (1 - 3)

maandag 22 mei 2023, 19:30

Beek Vooruit MO15-1 – Zundert/Wernhout MO15-1 (0-0) 3-1

Na de eclatante zege op kampioenskandidaat Madese Boys stond twee dagen later al weer een wedstrijd tegen Beek Vooruit op het programma. Waarbij dit voor de profs te kort op elkaar is, hoorde we geen wanklank van de MO15-1.

Niet zeuren, gewoon voetballen. We horen Ernst Happel gniffelen in het hiernamaals. En Het kon niet op. De geblesseerde Fieke en Jente waren hersteld en Eva was ook weer van de partij. Dus met maar liefst 15 topfitte dames was het dringen op het bankje.

In een heerlijke zonnetje werd een gedreven warming-up afgewerkt. De meiden hadden er duidelijk zin in. Een plaatsje stijgen op de ranglijst was het doel. Even over Moerse Boys heen wippen. Dat is wel zo lekker op het schoolplein. De toss werd afgewerkt met een muntje van een supermarkt karretje. Dus geen “kop of munt”, maar “AH of karretje”. Zundert verloor de toss, waarop Beek Vooruit besloot van kant te wisselen. De grensrechters moesten dus ook van kant ruilen. Blijkbaar las de scheidsrechter ook de verslagen van de MO15-1. Met de grensrechter uit de rubriek “Jeugdteam in de spotlights” nog in de middencirkel blies hij voor aanvang van het duel.

Zundert/Wernhout begon voortvarend aan de match. De verdediging stond weer als een huis. Beek Vooruit heeft een goed team, maar kon geen vuist maken. Met Salem en later Guusje als laatste lady werd het fort bewaakt. Meike als eliminator van de spits en Lobke, Isa en Kira als kuitenbijters de luxe legden de oranje-aanval aan banden. De Zundertse defensie kun je het beste vergelijken met zo’n hinderlijke kauwgom onder je schoen. Je krijgt het er maar niet af. Superirritant.

Op het middenveld maakten het wisselen ook niet uit. Elke, Eva, Jente, Angela, Lemke en Tes wonnen de duels, maar gingen ook steeds beter voetballen. Als er beelden zijn van de eerste wedstrijden en de laatste duels zul je versteld staan van de ontwikkeling. De bal gaat steeds vaker over de grond. Waar het in het begin nog veel tegenhouden, knokken en overleven was, zie je nu bewuste combinaties, de bal van voet-naar-voet en gerichte diepe ballen. Het strijden is gebleven, het voetbal is erbij gekomen. Echt genieten.

Voorin zijn Jana, Fieke en Feike ook echte handenbinders. En bij reservebeurten draaien de middenvelders moeiteloos voorin mee. Zundert/Wernhout MO15-1 is in deze samenstelling een niet te stuiten, geoliede voetbalmachine. Het seizoen duurt helaas te kort, anders was een kampioenschap echt mogelijk geweest.

Na 17,5 minuut werd er volop gewisseld, Vijf erin – vijf eruit. Speelsters op andere plaatsen, maar de automatismen bleven. Het was wachten op de voorsprong voor de MO15-1. Dit kon Beek Vooruit nooit volhouden. Zundert/Wernhout toverde de tegenstander om tot Beek Achteruit.

Ondanks het goede spel bleef het 0-0 bij rust. Waarbij Lemke nog een curieuze vrije trap tegen kreeg, vanwege het niet strikken van haar veters. Ik heb veel schandalige overtredingen gezien, opvallende handsballen en ongelukkige botsingen, maar een vrije trap tegen vanwege ongestrikte voetbalschoenen is ook voor mij een noviteit.

Na de verplichte rust, kwamen er weer 5 dames terug in het veld. 5 anderen mochten de pauze met 17,5 minuut verlegen. Zundert kwam terecht op voorsprong. Angela schoot Zundert op voorspong. Toch nam de MO15-1 geen gas terug, het ging op jacht naar meer. De vlotte combinaties bleven over het grasveld in Prinsenbeek rollen. De notabelen van de thuisclub verontschuldigden zich vooraf overigens dat de meiden op echt gras moesten spelen. Dan besef je, dat je oud wordt. Voetballen doe je bij voorkeur op gras wat mij betreft.

De dames bleken ook echt te kunnen multitasken. Guusje, Salem en Meike hielden ook een vergadering tijdens het uitschakelen van de tegenstanders. De ranglijst, de mogelijkheden werden terloops doorgenomen en als de bal kwam werd die gewoon goed verwerkt. Dat zie ik de jongens nog niet doen.

Toch legde Beek Vooruit zich niet zomaar bij een nederlaag neer. Het ging op jacht naar een gelijkmaker. Gelukkig keepte Lotte weer een wereldpartij. Net als zaterdag. Een paar keer kwam ze goed uit, een keer kon ze een bal met met hulp van de paal uit het doel houden en ook met corners durfden ze van haar lijn te komen en ballen uit de lucht te plukken.

Toch viel de gelijkmaker. Een schot uit een afgeslagen corner vloog hoog in het doel. Wat een teleurstelling. Toch bleven de meiden hier niet in hangen. En veerkracht kaart werd weer getrokken en binnen no-time schoot Jana attent de 2-1 binnen. En voor het scheiden van de markt scoorde zij na goed doorzetten ook de 3-1. Hiermee was het ook gelijk gedaan. Weer een overwinning. Plaats drie is bereikt en met een overwinning van SCO/Oosterhout op Madese Boys woensdagavond is zelfs plaats 2 nog binnen handbereik.

Ik heb weer genoten. Genoten van de strijdlust, maar zeker ook van het veldspel. Omdat er zoveel gewisseld is, ben ik het spoor een beetje bijster, vandaar 16 dames in de opstelling. Voor mij zijn het allemaal basisspeelsters.

Opstelling: Lotte, Lobke, Salem, Meike, Kira, Isa, Jente, Lemke, Tes, Angela, Fieke, Guusje, Feike, Eva, Jana en Elke.