Gloria UC JO13-1 - Zundert JO13-1 (5 - 0)

donderdag 20 april 2017, 19:00

Gloria UC JO13-1 – Zundert JO13-1 (1-0) 5-0

Voorop gesteld Gloria UC heeft verdiend gewonnen, laat daar geen misverstand over bestaan. Zo dat is even met de deur in huis vallen. Het was weer een bijzondere ervaring, deze avondwedstrijd van Zundert JO13-1. Als Zundert vandaag iets gewonnen heeft, dan is het wel de Fairplay-cup. Omdat Gloria UC zaterdag drie belangrijke spelers moest missen i.v.m. vakanties stemde Zundert in met het naar voor halen van de wedstrijd naar donderdag. Niet omdat het Zundert goed uit kwam, maar om een goede geste te maken richting Gloria UC. Maar ook in de wedstrijd legde de roodzwarten Gloria nauwelijks een strobreed in de weg.

De vervanger van de met geldige reden afwezige van de Appacker, voorspelde al een verslag zonder namen. Dit was ook een overweging. Toch moeten de dame en heren ook met kritiek om leren gaan. Ik zal het beschaafd houden, maar het was niet best wat het team op de mat stroperige mat legde. Gloria UC had de wedstrijd gepland in het naast gelegen dorp Ulicoten, waar de velden van het kleinste broertje van de fusie vereniging nog liggen. Het droge veld met lange sprieten was niet in het voordeel van Zundert JO13-1. Met Harold, Fallou en Tijs op de bank werd de wedstrijd om 19.02 afgetrapt. Na een wervelend optreden van de showdrumband met de sexy naam muziekvereniging Ulicoten gingen de supporters er eens goed voor staan. Zundert had de toss gewonnen en draaide van speelhelft.

Al na twee minuten kreeg Sami een goede kans, die ternauwernood van de lijn gehaald werd door een verdediger in het blauwwit. En Zundert was echt de bovenliggende partij. Dreiging via de flanken van Issam en Sami, een kansje van Mikai. Niets leek een fijne avond JO13-1 in de weg te staan. De defensie van Gloria leek een te nemen horde. Op het middenveld speelde Maarten zich steeds vrij. Sem en Jesse moesten het veld breed houden om zo gevaarlijk te worden. Dit lukte niet altijd maar Zundert had nog steeds het beste van het spel. Een corner werd door Jesse ook maar net overgekopt.

Na een minuut of acht was Gloria voor het eerst gevaarlijk geworden door de turbo op links. Maar een professionele duw van Daan en ingrijpen van Tieme voorkwamen erger. Pas in de 12e minuut werd het echt gevaarlijk. Weer een voorzet langs links werd door de vrije staande spits ingeschoten. In een reflex voorkwam Roy een zeker doelpunt. Waarna Sieb de rest van de problemen vakkundig opruimde. Sieb had het lastig tegen de draaitol die zijn tegenstander was, maar hersteld zich hiermee knap. Indy had het makkelijker en schakelde haar tegenstander de eerste helft met coaching van Daan weer prima uit. Daarna nam Zundert zonder goed te spelen toch het spelaandeel weer over. Met vijf kansjes in 8 minuten leek het Zundert te zijn die het meeste recht had op de openingstreffer. Echter steeds werd zonder overtuiging afgewerkt, waardoor inzetten van Sami, Issam, Maarten, Mikai en Jesse steeds het doel niet vonden.

De oude voetbalwet geeft aan dat als je ze zelf niet maakt, je de goal aan de andere kant om je oren krijgt. Op rechts wist de balvaardige speler zich los te maken van enkele verdedigers, waarna Tieme uit positie was en de inlopende spits niet meer voldoende kon afstoppen. De bal lag pardoes achter Roy. 1-0. Toch nog niets aan de hand. Met meer inzet, overtuiging en beweging moest dit omgezet kunnen worden.

In de rust werd vooral op deze drie aspecten ingezoomd. Zundert heeft duidelijk de betere spelers, maar Gloria meer lef en spelbeleving en stond daarom ook voor bij rust.

Na rust met Fallou, Tijs en Harold voor Sem, Mikai en Daan moest het gaan gebeuren. Echter na 1 minuut konden alle mooie beloftes en plannen al in de prullenbak. Een aanval waar Zundert steeds te laat kwam, werd door Roy niet voldoende gekeerd. De tweede kans die hier uit ontstond zat er meteen in. Hierna bleek dat voetbal ook een mentale component is zich heeft. Zundert liet de kopjes hangen en liep ook regelmatig uit positie. Hier door liep Gloria ook snel uit naar uiteindelijk 5-0. Roy wisselende goede momenten af met minder overtuigende momenten, maar hield toch ook drie-vier keer een bijna zekere tegentreffer tegen. Zundert probeerde wat terug te doen en kreeg ook weer vrije kansen, maar wederom ontbrak alle overtuiging. Alleen Issam onderscheidde zich positief door hard te werken en duels aan te gaan in de voorhoede.

Zundert probeerde wel, ook Harold ging regelmatig mee naar voor om de spreekwoordelijke eer te redden. Tevergeefs het bleef bij een teleurstellende 5-0 nederlaag, waarmee het seizoen als een nachtkaars uit lijkt te gaan. Komende zaterdag geen wedstrijd en dan de laatste twee duels tegen de nummers 1 en 2 van de ranglijst. Hopelijk herpakt Zundert JO13-1 zich en kan het nog voor een stunt zorgen. Vooraf had niemand gerekend op een plaats in het linkerrijtje, dus dat is knap dat dit gehaald is. Maar het zou zonde zijn als een seizoen boven verwachtingen in mineur zou eindigen. Als rust tijdens de vakantie en wat extra trainingen helpen, dan moet dit goed komen. Men heeft eerder laten zien als team boven zichzelf uit te kunnen stijgen.