WSC E1 - Zundert E1 (halve finale beker)

dinsdag 17 mei 2016, 19:00

WSC E1 – Zundert E1 11-0

Halve finale beker, een knappe prestatie om te bereiken. Alleen top eersteklasser strijden nog mee. En ons dappere Klein Duimpje uit Zundert. De vreemde eend in de bijt. Zundert E1 was middels een aantal heroïsche bekerstunts in de halve finale terecht gekomen. Volledig op eigen kracht. Echt knap. Maar als je zover bent, wil je stiekem verder. De finale was dichtbij, op papier dan. Slechts tweemaal 25 minuten restte Zundert van een historische eindstrijd. O ja, en tegenstanders WSC E1 natuurlijk. De reus in dit verhaal.

Om een beeld te geven van de krachtsverhouding en het krachtenveld, een aantal vergelijkingen. Het is als of Excelsior meedoet in de Engelse Premier League. Het is alsof een rijke club van een oliesjiek tegen het immer geld tekortkomende NAC speelt. Alsof Kenny van de Weg moet verdedigen tegen Messi. Een ongelijke strijd dus.

Om het terug te brengen naar WSC E1 – Zundert E1. WSC heeft 12 E zeventallen, Zundert slechts 4. Dus als de beste drie E-spelers van Zundert driemaal gekloond mochten worden, dan was het een gelijkwaardig strijd. Helaas werkt voetbal niet met handicaps zoals de golfsport. Onze dappere strijders moesten dus aan de bak. Vooraf, gelet op wedstrijden uit het verleden, zou het feit dat het een avondwedstrijd was, wel in het voordeel van Zundert kunnen uitvallen.

Echter het verliep heel anders. Zundert leek moe en loom van de lange reis door de files in Zuid Nederland. De ontvangst van WSC was allerhartelijks, een lekker kopje koffie voor de technische staf en vriendelijke woorden. Zij waren zelf al volop in de warming-up bezig. Sportief gaven zij Zundert alle tijd om zich voor te bereiden. Toen ook de laatste tassen en spelers gearriveerd waren, kon je de spanning voelen. Het ging echt ergens om. Bij een aantal leek dit in de benen te slaan. Zundert maakte deels een slappe indruk.

Toch voetbalde Zundert redelijk mee en kreeg zelfs het eerste kleine kansje, waarbij de spits niet met links uithaalde, maar toch het rechterbeen zocht. Een paar minuten later strafte WSC ongenadig hard, balverlies van Zundert af. 1-0. Toch was er nog hoop. Zundert kreeg wat counter mogelijkheden en de defensie van WSC leek niet heel sterk.

Zonder echt heel gevaarlijk te worden, liet Zundert een aantal maal zijn tanden zien. WSC voetbalde wel veel makkelijker, maar Zundert hield knap stand. Ook na de ietwat ongelukkige 2-0 bleef Zundert het proberen. De 3-0 vlak voor rust zette een streep door de Zundertse beker ambities.

In de rust werd, tegen beter weten in, nog geprobeerd om er voor te gaan. Gelijk vanaf het begin druk zetten en hopen op een doelpunt, zodat WSC misschien ging twijfelen. Dit klonk goed, maar bleek niet realistisch. WSC liet Zundert nog 5 minuten spartelen en maakte het toen definitief af. In minuut 6 en 7 naar rust werd de stand naar 5-0 getild. Zundert probeerde nog even maar brak, mentaal, fysiek, conditioneel en voetballend. In de laatste 8 minuten volgde nog 6 doelpunten. Elf – nul, duidelijke taal. WSC was sterker, beter, rustiger aan de bal, sneller, noem maar op. Ook de verdediging van WSC bleek ijzersterk.

Toch was zo’n afstraffing niet nodig geweest. Zundert E1 toonde hiermee nogmaals aan erg grillig te zijn. Maar uiteindelijk mag het negatieve niet blijven hangen. Een leerzaam seizoen werd in de competitie met twee prima wedstrijden afgesloten. En hoewel verloren, is het bereiken van de halve finale een prestatie van formaat. Klein Duimpje kon in de buurt van de Efteling de grote Reus geen beentje lichten.

Voor de selectie van Zundert E1 staat morgen nog een laatste training op het programma, waarna op 28 mei een punt gezet zal worden achter het seizoen. Dit zal gebeuren op het E jeugd toernooi in Rijsbergen bij VVR. Hier zullen de meeste spelers de laatste officiële wedstrijd op een half veld spelen, om volgend seizoen de stap te maken naar het grote podium.

Volgende week zal ik u nog één maal over de individuele vordering bijpraten om op 28 mei voorlopig voor het laatst achter de schrijfmachine te stappen.