Zundert JO13-1 - TVC Breda JO13-1 (12 - 0)

woensdag 30 augustus 2017, 19:00

Zundert JO13-1 – TVC Breda JO13-1 (6-0) 12–0

Nog net voor het Zunderste nieuwjaar stond de eerste officiële wedstrijd van de nieuwe Zundert JO13-1 op de rol. Vanwege de late schoolvakantie heeft men nog maar een paar keer getraind, waarvan zelden compleet. Verder werd afgelopen zaterdag een toernooi afgewerkt bij Moerse Boys. Dit ging gelijk vrij aardig. Zundert wist beslag te weten te leggen op de eervolle tweede plaats. Een 2-0 overwinning op VVR, een 1-1 gelijkspel tegen Sprundel en een 1-0 overwinning op gastheer Moerse Boys maakte dat Zundert tot de laatste wedstrijd meestreed om de titel. Een 0-1 nederlaag tegen RSV voorkwam jammerlijk de toernooiwinst, maar het spel en de resultaten bieden perspectief voor de rest van het seizoen. Een speler van VVR, Floris, Issam en Mikai tekenden voor de doelpunten.

De wedstrijd van deze avond was de eerste in een bekerpoule, waarin Zundert ingedeeld is met Internos, Rood Wit en de tegenstander van vandaag TVC Breda. Het vorige JO13-1 team eindigde vorig jaar het seizoen uitgerekend tegen TVC Breda JO13-1. Toen voorkwam Zundert dat de paarsen uit Breda kampioen werden in een zinderende wedstrijd.

In de huidige tijd wisselen de selecties erg snel. Naar een succesvol seizoen verzilveren spelers vaak de transfervrije status. Daan, Harold, Jesse, Maarten, Sem en Tijs vertrokken naar JO15-1 en Indy zocht haar heil bij MO13-1. Gelukkig had de technische staf de scouting goed voor elkaar. Vanuit JO13-2 werden Job en Floris aangetrokken, terwijl Floor, Mike, Rick en Timo de overstap maakten van JO11-1. Tenslotte werd ook Teun van JO11-2 overgenomen. Samen met de gebleven Issam, Fallou, Mikai, Roy, Sami, Sieb en Tieme vormen zij dit jaar de JO13-1. Met Floor houdt Zundert de eer hoog een dame in het gezelschap te hebben. Na afgelopen zomer weet iedereen hoe succesvol de dames kunnen zijn in het voetbal. Met Indy had Zundert samen met Zwaluwe meisjes in het team, waar de andere teams met alleen jongens speelde. Benieuwd hoeveel speelsters we dit seizoen tegenkomen.

Omdat bij TVC Breda ook veel spelers in- en uitgevlogen zijn, zegt de voorgeschiedenis niets. Beide teams beginnen gewoon weer van nul af aan. Voor de nieuwelingen die overgekomen zijn uit de JO11 teams is dit seizoen ook de eerste kennismaking met een heel veld en buitenspel. Het is hoofdtrainer en coach Ellen wel toevertrouwd om de nieuwe spelers dit aan te leren. Met hulp van de assistenten Antoine en Erwin en de ervaren JO13-1 spelers moet dit met vallen en opstaan zeker lukken.

Het is nog vroeg om resultaatdoelstellingen te noemen. Hoewel voetballen altijd leuker is als je veel wint. Belangrijker dit seizoen zijn de volgende drie punten. 1. Sportiviteit en respect naar de tegenstander, de scheidsrechter, de trainers, de materialen en naar elkaar. 2. Onderling samenspel en ontwikkeling als team en 3. Individuele ontwikkeling als voetballer. Deze drie punten zijn altijd belangrijker dan het resultaat.

Dan terug naar de wedstrijd. Ook hierin was de voorbereiding rommelig. Tymo was geblesseerd, Rick afwezig en Issam kwam later. Gelukkig waren Dagmawi en Willem van JO13-2 bereid om allebei een halve wedstrijd mee te doen. Het donderde vooraf een aantal keer flink boven sportpark de Wildert, waardoor het nog maar de vraag was of de wedstrijd doorgang kon vinden. Achteraf bleek het enige vuurwerk van V.V. Zundert te komen. Want wat vooraf een moeilijke wedstrijd leek, bleek een eenvoudig karweitje voor de roodzwarten. Vanaf de aftrap werd TVC Breda onder druk gezet. En al na drie minuten had Sami de score geopend. TVC Breda was nog niet over de middenlijn geweest. En dat bleef ook wel te spelbeeld. En als men er al een keer dacht uit te komen was daar de subliem spelende Fallou die hier een einde aan maakte. Met hulp van de backs Sieb en Floris was er geen vuiltje aan de lucht. Doelman Roy hoefde in de eerste helft maar 1 keer in actie te komen en deed dat goed en spectaculair. Aan de andere kant van het veld leefden de vleugspitsen Mike en Teun zich vrolijk uit, steeds dreigend langs de buitenkant voorzetten afleverend. Mikai scoorde de 2-0, de 4-0 en de 5-0. Tussendoor had aanvoerder Tieme een penalty binnengeschoten, nadat Mike binnen de krijtlijnen was gevloerd. Mike zelf tekende voor de 6-0. Met Willem voor Floris en Issam voor de goed spelende Dagmawi werd aan de tweede helft begonnen, na de complimenten van de staf voor de eerste helft.

Het is vaak lastig om de concentratie te houden, als het zo eenvoudig gaat. Met Job in het doel, die dit jaar een duobaan met Roy tussen de palen heeft, ging Zundert lekker door met combineren. De massaal opgekomen toeschouwers werden verwend. Zundert bleef goed samenspelen en combineren. Er werd niet voor eigen eer gespeeld, echt knap. Met Floor als middelpunt van vele aanvallen met de score verdubbelt. Teun, Mikai, Floor, Issam, Sami en Mike vulden het aantal treffers aan tot een dozijn.

Wat dit betekent voor de kracht van het team werd nog niet helemaal duidelijk in zo’n eerste wedstrijd. Was Zundert JO13-1 nu zo sterk, of had TVC Breda de dag niet helemaal. Hoe dan ook de start is veelbelovend, er zit veel voetballend vermogen in het team en het samenspel is soms om je vingers bij af te likken.

Nu heeft iedereen een weekje voetbalvrij en kunnen de spelers zich in het corsofeest storten, om woensdag nog een keer goed te trainen voor de tweede bekerwedstrijd, uit in Sint Willebrord op zaterdagochtend 9 september om 11.00 uur.