Zundert JO13-1 - ZIGO JO13-1 (0 - 7)

zaterdag 4 februari 2017, 11:15

Zundert JO13-1 – ZIGO JO13-1 ( 0-3) 0-7

Het is al weer een tijd geleden dat er een officiële wedstrijd gespeeld is door Zundert JO13-1. Vlak voor de wedstrijdstop werd in een onderhoudende partij met twee gezichten, verdienstelijk met 4-4 gelijkgespeeld tegen Hoeven JO13-1 dat een klasse hoger speelt. De weergoden lagen vaak dwars, waardoor er slechts minimaal op de velden getraind kon worden. Gelukkig werd een aantal maal getraind in de zaal in Brecht, bij Metsj Point in Roosendaal en in de vertrouwde sporthal Onder de Mast. Een goede manier om bezig te blijven met het spelletje. En om te leren op een andere manier. Tactiek, techniek en inzicht moeten hier anders worden ingezet, daar wordt je een betere speler van.

Vroeger hoorde je Leo Beenhakker op z’n karakteristieke manier zuchtend praten over de “patatgeneratie”. Recent had Vitesse coach Henk Fräser het over generatie “Z” en hoe moeilijk hij het vond om deze jonge, vaak individualistisch ingestelde spelers met een kwetsbaar ego, te raken, te inspireren, te motiveren. Ook de technische leiding, supporters en hier op de redactie moeten we soms nog wennen aan de nieuwe lichting spelers, de zogenaamde millenniums, geboren na 2000. In de volksmond ook wel de PlayStation-generatie genoemd. De echte passie lijkt soms te ontbreken voor het voetbalspel. Een afgelasting wordt soms, lijkt het wel, met gejuich ontvangen. Waarschijnlijk hoort het bij de huidige tijdsgeest, waarin keuzes en mogelijkheden in overvloed op de kinderen af komen. Dus moeten de ouderen hier maar aan wennen en ook met de “patatgeneratie” is het uiteindelijk nog goed gekomen.

De eerste wedstrijd na de winterstop was gelijk een pittige, namelijk tegen Zigo JO13-1. Zigo uit Tilburg, dus geen team met kinderen van de medewerkers van het communicatiebedrijf, maar een team met Kruikenzeikertjes. Niet het team dat op kanaal 14 van je TV zit, maar Zonder Inspanning Geen Overwinning uit de stad van Schrobbelèr.

Zigo is een grote vereniging met maar liefst zes JO13 teams en acteert met JO13-1 in de eerste klasse. Een vereniging dus die wat te kiezen en selecteren heeft. Een op voorhand ongelijke strijd. Alsof Tommie Beugelsdijk, Lionel Messi moet afstoppen, zoiets dus. Maar langs de andere kant, de bal is rond en je weet maar nooit. Veel zou afhangen van de instelling van Zundert JO13-1.

Met Fallou, Sem en Sieb op de bank werd de wedstrijd in gang gezet. Zundert JO13-1 was vanaf de start de onderliggende partij, maar kwam niet echt in de problemen. Harold probeerde de toon te zetten door veel in duels te gaan op het middenveld geflankeerd door Jesse en Maarten. Na een minuut op 6 werd ongelukkig uitverdedigen genadeloos afgestraft door een aanvaller van Zigo. Hij schoot kiezelhard in de zwakke kruising van de keeper. Zundert was even de kluts kwijt en door onvoldoende ingrijpen stond het binnen 1 minuut ook 0-2. Nu is Zundert vaker teruggekomen uit geslagen positie, maar dit ging wel erg snel. Sem loste de geblesseerde Maarten af na een minuut of twintig.

Tijs zakte steeds meer terug uit de spits. Hij speelde sterk en balvast op het middenveld en probeerde zo met Issam en Sammi op de flanken wat terug te doen. Echter zonder resultaat. Sterker nog, ook de 0-3 kwam nog voor rust op het scorebord. Waarna de verdediging zonder goed te spelen met Mikai, Indy, Tieme en Daan nog een paar keer erger voorkwam.

Na rust kwamen Sieb en Fallou erin om te proberen er nog een wedstrijd van te maken. Dit mislukte al binnen 1 minuut. Waarna de wedstrijd nog verder wegzakte, zowel qua spanning als qua niveau. Dat het uiteindelijk 0-7 werd was voor de statistieken. Wel jammer voor Roy, die op zich niet slecht keepte en bij geen van de tegentreffers schuldig was. Het bekeravontuur was hierbij tot een einde gekomen. Het is geen schande om van een sterke tegenstander als Zigo te verliezen. De manier waarop geeft wel stof tot nadenken. Zoals vaker gememoreerd, kan Zundert JO13-1 aardig voetballen, maar dan moet wel alles kloppen en vooral de inzet goed zijn.

Gaandeweg de wedstrijd raakte het toch weer massaal opgekomen publiek steeds minder geïnteresseerd in de wedstrijd en gingen de gesprekken vooral over andere zaken. Dit is de wisselwerking tussen team en supporters. Als er (ongeacht de uitslag) spelplezier van de gezichten van de spelers spat en er volop bewogen en geprobeerd wordt, dan reageert het publiek vaak met enthousiaste aanmoedigingen. Ontbreekt dit, dan verwaterd de aandacht terecht dus ook.

Hopelijk een incident. Snel door naar de volgende weken, waarin Zundert wat tegenstanders treft uit de onderste helft van de stand. Geen garantie op succes, maar wel kansen om revanche te nemen voor de roemloze uitschakeling in de beker.

Volgende week een uitwedstrijd tegen Baronie JO13-3 op sportpark “De Blauwe Kei”, al om 9.45 uur. De thuiswedstrijd werd met heel veel passie, inzet en strijd gewonnen met 3-2, na een achterstand en een gelijkmaker diep in de tweede helft, dus het kan wel, dat is bewezen.