Zundert/Wernhout MO15-1 - SAB MO15-1 (4 - 2)

zaterdag 6 mei 2023, 13:00

Zundert/Wernhout MO15-1 – SAB MO15-1 (3-1) 4-2

Ik was het niet van plan, maar zo’n wedstrijd mag niet onbeschreven blijven. De dames haalden met veel strijd en vechtlust een prima overwinning binnen. Makkelijk ging het niet, des te zoeter smaakte de zege.

Al in de voorbereiding zat het tegen. Lotte voelde zich niet lekker en kon niet keepen. Tes stapte als vrijwilliger naar voor om deze taak over te nemen. Omdat Lemke nog geblesseerd was, was de MO15-1 gelijk door de wissels heen. Gelukkig probeerde Lotte zich er overheen te zetten en met wat krachtvoer weer wat power te tanken.

Zundert/Wernhout begon heel goed. Het spel bevond zicht dan ook volledig op de helft van SAB. Sterker nog SAB kwam nauwelijks de zestienmeter uit. Dat Zundert op 1-0 kwam was dan ook niet meer dan logisch. In een mooie aanval werd Fieke geraakt, maar toch kreeg zij de bal bij Angela, die hard de 1-0 binnenschoot. Helaas voor Fieke was dit gelijk einde wedstrijd. Ze probeerde het nog wel 10 minuten, maar het ging echt niet. Wat een tegenslag. Ik keek nog even op de kalender maar het was echt geen vrijdag de 13e.

Lotte nam de plek van Tes in de goal over en had tijd om met een appeltje verder op krachten te komen. Tes schoof naar de spits. Dat was een gouden wissel van coach Eduard. Eerst vertrok Tes op aangeven van Jente de diepte in. De keepster kon haar inzet keren, maar was te laat toen de attente Tes de rebound binnen schoot. 2-0. En niet veel later schoof Guusje mee naar het middenveld en probeerde van grote afstand de doelvrouw te verschalken. Ook deze poging kon gekeerd worden, maar weer was Tes er als de kippen bij om de losgelaten bal tegen het net te trappen 3-0.

Zundert/Wernhout kreeg nog wat kansjes op 4-0, maar had pech in de afronding. Feike, Angela, Tes en Eva konden net niet tot schieten of scoren komen. Achterin had Zundert/Wernhout het goed voor elkaar. Als grensrechter heb je hier goed zicht op. Dat Guusje en Meike een ijzersterk centraal duo zijn, is algemeen bekend. Maar de prestaties van Lobke en Kira zijn soms onderbelicht. Kira is echt een hele goede verdedigster, die er soms best stevig in gaat en haar lichaam goed weet te gebruiken. Na een periode van blessureleed is zij volledig terug en speelt ze beter dan ooit. Op de ander flank gaat dit ook al weken op voor Lobke. Voor de duvel niet bang, steeds voor de tegenstander en met de week sterker in de passing. Echt een mooie ontwikkeling die de dames maken. Met complimenten aan de trainers Eduard en Richard, natuurlijk.

Op een zonnige middag als deze viel het verschil in coaching op. Het positieve geluid van de bariton uit de Manderslaan klonk als vrolijke muziek in de oren. Bij de tegenstander klonken toch de belegen termen als: “zijn we wakker”, “kom nou eens op”, “doe eens mee” en “wat doe je nou? “ en meer van dat soort negatieve, nietszeggende kreten. Geef mij dan maar het geluid van onze coach.

De tegenstander had sowieso veel supporters meegenomen. Voor het eerst waren de Zundert/Wernhout supporters in ondertal of gelijk in aantal. Toch bewezen ook de supporters uit Breda dat als je met meer bent, je niet altijd verstandig en intelligenter in de coaching wordt.

Zundert/Wernhout had pech dat het na een ongelukkige terugspeelbal op 3-1 kwam. De afronding was overigens fraai. Zelf leek het de 4-1 te maken, Feike gaf voor op Angela, die zich in buitenspel positie zou bevinden. Zo bleef het spannend. Zeker omdat ook Eva klachten kreeg.

In de tweede helft waren de rollen omgedraaid. SAB was sterker en bij Zundert/Wernhout waren vloeiden de krachten weg. SAB kon regelmatig drie verse speelster inbrengen, terwijl er niemand meer op de reservebank zat bij Zundert/ Wernhout.

Ondanks alle druk bleef Zundert/Wernhout knap overeind. Natuurlijk met de sterke verdediging met Lobke, Guusje, Meike en Kira, maar op het middenveld liep ook iedereen voor twee. Salem was ijzersterk, won veel duels en kon ook mee naar voor om gevaarlijk te worden. Jente en Eva zaten overal tussen. Wat een duelkracht. En voorin knokten Angela, Tes en Feike voor elke bal. Het was echt een teamprestatie. Want ook de aanvallers hielpen verdedigen en verdedigers gingen mee in de aanval.

Toch viel de 3-2. In aanloop naar de corner was er mogelijk buitenspel, maar uw verslaggever was te laat met vlaggen. De eerste corner werd nog onschadelijk gemaakt, de tweede poging was prijs. 3-2. Nu werd het echt spannend. Ook omdat Eva echt niet verder kon. Ze probeerde het nog even in de spits, maar het ging niet meer. Zundert/Wernhout moest nog een ruim kwartier overleven met 10 dames. SAB wisselde weer eens drie frisse meiden in de ploeg. Maar Zundert/Wernhout hield stand. Mede door goed keeperswerk van Lotte die tweemaal een zeker doelpunt van SAB voorkwam.

Zundert/Wernhout kwam er een paar keer gevaarlijk uit. Guusje met een schot, Jente met veel power en Salem liep zelfs iedereen eruit en schoot goed op goal. Helaas had de keepster van de tweede helft een super goede reflex en keerde de goede poging. Toch werd het op aangeven van Salem nog 4-2. Angela bleef oog-in-oog met de keepster koelbloedig en schoot Zundert/Wernhout naar de overwinning. Het verzet was gebroken en Zundert/Wernhout haalde vrij eenvoudig het laatste fluitsignaal.

Een overwinning van het collectief, met ook goed voetbal tussendoor. Maar zoveel pech in één wedstrijd en dan nog winnen verdient veel respect. Goed gedaan meiden. Volgende week om 12.00 uur uit naar Beek Vooruit. Eerder werd hier nipt met 1-0 van gewonnen. Mocht er weer een goed resultaat uitkomen, zal Zundert/Wernhout weer gaan stijgen op de ranglijst. Maar eerst allemaal fit worden en blijven!

Opstelling: Tes, Lobke, Guusje, Meike, Kira, Jente, Eva (W: -), Salem, Fieke (W: Lotte), Angela en Feike.

Wissels: Lotte.