Voetbalschool

De E- en F pupillen voetbalschool is het voetbalproject van onze vereniging waarbinnen jongens en meisjes de basisbeginselen van het voetballen leren. Doel van het project is om jongens en meisjes met de bal te leren voetballen. Niet de bal, maar speler/speelster bepaalt wat er (op het speelveld) gebeurt. Want wie controle heeft over de bal kan pas echt gaan voetballen.

Het thema van de voetbalschool luidt dan ook:“BAAS OVER DE BAL” Dit thema is vertaald in een leerplan dat is opgebouwd uit vijf elementen:

1. Techniek
  2. Tactiek
  3. Fysiek
  4. Spelvreugde/plezier
  5. Mentaliteit

Vooral Techniek en Spelvreugde/plezier worden in dit leerplan dikgedrukt geschreven. Deze twee elementen vormen immers de basis voor jarenlang (gemotiveerd) voetbalplezier.

Techniek

Op de wekelijkse trainingen wordt dan ook hoofdzakelijk geoefend op het ‘technisch vermogen om met de bal te voetballen, de TECHNIEK. De oefenstof bestaat voornamelijk uit dribbelen, drijven, passen, schieten, de bal stoppen / aannemen, kappen en draaien met de bal. Hoe meer de techniek geoefend wordt hoe bedrevener de spelers worden met de bal. Om dit te bereiken wordt er op de training geoefend in een circuitvorm waarin de spelers steeds na een bepaalde tijd doordraaien naar een volgende oefening. Bij elke oefening staat het veel raken van de bal centraal. Verder is het belangrijk dat de trainers voorkomen dat de spelers staan te wachten in een lange rij voordat ze weer eens een bal mogen spelen Uiteraard houden we rekening met de verschillende niveaus onder de spelers.

Tactiek / Fysiek

Ook de elementen tactiek en fysiek komen aan de orde. Dit komt minder prominent naar voren maar door partyvormen in een afgebakende ruimte aan te bieden leren ze de beschikbare ruimte te gebruiken. Door te trainen op kleine speelveldjes verbeter je coördinatie. Dus ook fysiek wordt er op een spelende wijze getraind.

Spelvreugde / plezier

Een belangrijk hoofdstuk in het leerplan is spelvreugde / plezier. Dit bevorder je door veel met de bal te trainen maar vooral door positieve en gemotiveerde trainers. Deze kunnen met hun reacties naar de spelers toe plezier uitstralen en laten voelen dat, wanneer je iets graag doet, het uiteindelijk ook gaat lukken. Een schouderklopje doet wonderen bij de spelers.

Mentaliteit

Bij het thema mentaliteit kijken veel mensen vreemd op. Is dat dan trainbaar bij deze jonge spelers? Onzes inziens is het vooral belangrijk om de spelers te leren dat ze een teamsport beoefenen en dat ze dus SAMEN een team vormen en dat er niemand gemist kan worden. Zorg dat je aanwezig bent tijdens de trainingen en de wedstrijden en als je een keer verhinderd bent meld je dan op tijd af.

Iedereen een eigen bal

De eigen bal, en hierin zit ook een stukje mentaliteit/verantwoordelijkheid, moeten de spelers/speelsters elke training bij zich hebben om te kunnen trainen. Als een speler zijn bal is vergeten sturen we hem of haar uiteraard niet naar huis maar mogen ze gebruik maken van een reserve bal die we op voorraad hebben liggen. Let wel : Pas nadat de speler/speelster de gratis proefperiode van 3 maanden heeft doorlopen en definitief lid wordt van de vereniging krijgt hij/zij een eigen bal.

Als laatste is het belangrijk om op te merken dat er uiteindelijk een verschil in talent en mogelijkheden is, maar iedereen heeft evenveel recht op aandacht van de trainer.

Voetbalclinic

De voetbalschool sluit het seizoen af met een voetbalclinic waarbij de spelers onder leiding van de trainers en spelers van de selectie laten zien wat ze geleerd hebben. Bij een positieve deelname aan deze clinic worden de spelers beloond met een voetbaldiploma.