Voorbeschouwing op de derde klasse A

zaterdag 15 juli 2023, 14:00

Voorbeschouwing op de derde klasse A (door een roodzwarte Zundert bril)

De competitie indeling is nu ruim een week bekend. We krijgen te maken met nieuwe en bekende tegenstanders. Het speculeren over de kracht van de opponenten kan beginnen. Met 13 teams is er ieder weekend een team dat vrij is. In het competitieschema kan het spelen tegen een team dat net vrij geweest is wellicht een voor- of nadeel opleveren. Een tegenstander die uitgerust is of juist uit het ritme is, wie weet geeft dat de doorslag. En zo zijn er meer zaken om te bekijken. Bij voorbeeld de reisafstanden.

Ik kijk altijd met verbazing naar de rubrieken “Wie speelt waar? De transfers op een rijtje” bij BN De Stem en bij de PZC. Het doen van transfers staat ver van mijn beleving van amateursport, verenigingsgevoel en clubcultuur. Ik vraag me ook altijd af, “wie benadert wie?” en “hoe leuk is dat clubhoppen?”. Maar het is een trend die niet te stoppen lijkt. In de randstand maakt FC Urban opmars. Geen club maar een commerciële instelling waar je tegen betaling kunt voetballen. Een balletje trappen met anderen, zoals vroeger met vrienden op een trapveldje. Maar dan met andere individuen. Gelukkig bij v.v. Zundert de nog ver-van-me-bed-show.

Maar door de “transfers” is de kracht van tegenstanders lastig in te schatten. We baseren ons dus maar op het afgelopen seizoen.

Wij staan dus weer in de derde klasse A en spelen twee wedstrijden meer dan afgelopen editie. We gaan maar vier keer naar Zeeuws Vlaanderen in plaats van de zes (en met het uitspelen van het restant tegen Clinge, zelfs zeven) ritten van vorig seizoen. Wel is Breskens meteen een flink stuk verder dan de andere ploegen van het Zeeuwse “eiland”.

De tegenstanders die we net als afgelopen jaar treffen zijn: Hontenisse (8e), HVV’24 (3e), Schijf (5e), Steen (7e) en Wernhout (6e). Met Zundert als nummer 4 van de ranglijst is de hele middenmoot dus weer present, waarbij de hoogst geklasseerde ploeg, HVV’24 ook één van de titelkandidaten is op voorhand.

Met SC Gastel, Virtus en Rood Wit treffen we maar liefst drie degradanten uit de tweede klasse C. Rood Wit kende op z’n zachts gezegd een moeizaam seizoen met 7 punten uit 22 duels. Virtus met 17 en SC Gastel met zelfs 25 punten waren veroordeeld tot de nacompetitie. Virtus werd  door FC Engelen net als Zundert in de eerste ronde door Oosterhout al uitgeschakeld. SC Gastel vond een ronde later zijn Waterloo tegen Nieuwkuijk. Alle drie de ploegen zullen willen proberen binnen één seizoen terug te keren naar de tweede klasse. Hopelijk werkt de teleurstelling van het afgelopen seizoen niet te lang door bij deze teams.

Dan de ploegen die in een positieve vibe zitten na de promotie vanuit de vierde klasse. BSC komt over als kampioen van de vierde klasse B. Met 1 punt voorsprong op Rimboe was de ploeg uit Roosendaal al in de reguliere competitie zeker van promotie. Rimboe moest hier als nummer twee nog voor knokken. Via Groede, Berkdijk en Sprundel maakt Rimboe uit Wouwse Plantage dit seizoen zijn debuut in de derde klasse.

De buren uit Rijsbergen, VVR zijn na één seizoen weer terug. Als kampioen van de vierde klasse C met zes punten voorsprong was dit ook overtuigend.  En tenslotte treffen we 131 kilometer van sportpark de Wildert met Breskens nog een kampioen. In de vierde klasse A werd de ploeg uit Breskens met 5 punten voorsprong comfortabel kampioen. De kampioenen van de vierde klasse A, B en C zijn dus vertegenwoordigd in de derde klasse A van komend seizoen.

Een uitgesproken favoriet is er niet aan te wijzen. HVV’24 en de gedegradeerde teams verwachten we bovenin, maar ook de promovendi lijken het niveau van de derde klasse te gaan verhogen. Terwijl de clubs die gebleven zijn, behoorlijk gewaagd waren aan Zundert afgelopen seizoen. Van geen enkele van de vijf tegenstanders werd tweemaal gewonnen.

Bij dorpsclubs als Wernhout, VVR, Schijf en Zundert zijn nauwelijks transfers bekend. Alleen teruggekeerde jongens en doorgestroomde jeugdspelers. Bij clubs SC Gastel, Breskens, Rood Wit, BSC en Rimboe heeft veel verloop plaats gevonden waardoor de kracht moeilijk in te schatten is.

De competitie gaat dus over 24 wedstrijden, waarbij alleen de kampioen rechtstreeks promoveert. Verder wordt er over twee periodes van 12 wedstrijden gestreden om een periodetitel met bijbehorende nacompetitieplaats. Het derde ticket voor de nacompetitie is voor het hoogst geklasseerde team zonder periodetitel.

Over de degradatieregeling kon ik nog geen informatie vinden, maar voor het gemak ga ik ervanuit dat in navolging van afgelopen jaar wederom de laatste 2 ploegen rechtstreeks  afdalen naar de vierde klasse en dat de nummers 10 en 11 moeten bewijzen in de derde klasse thuis te horen door de nacompetitie succesvol af te sluiten.

Voor Zundert met veel doorgestroomde jeugdspelers wordt het hopelijk een seizoen waarin meegestreden wordt om de promotieplaatsen. Zeker als na de winterstop ook de langdurig geblesseerde spelers kunnen aansluiten. Maar met de aanstormende jeugd en een jaar meer ervaring bij de huidige mannen moet een mooi en succesvol seizoen tot de mogelijkheden behoren.

Op 12 augustus staat de publicatie van het wedstrijd programma gepland. Dan kunnen we verder gaan speculeren over de kansen van onze roodzwarte mannen.