Vooruitblik op dinsdag

dinsdag 5 september 2023, 8:00

VOORUITBLIK OP ZONDAG = DINSDAG = VANDAAG!

Zundert treft Wernhout voor de beker

De eerste wedstrijd in het Zundertse nieuwjaar. We zitten nu officieel in het tijdperk ná bloemencorso. De tranen van geluk en verdriet hebben weer intens gevloeid. Evenals het gerstenat.

En dan is er een dag later een derby voor de beker, toch wel even iets anders. Een afterparty? Of een mooi moment om de afgelopen dagen na te bespreken langs de lijn? Maar hoe dan ook de eerste officiële wedstrijd van Zundert 1 van het seizoen 2023-2024 wordt vanavond gespeeld.

Zundert en Wernhout kennen elkaar door-en-door. Er zijn vele dwarsverbanden te ontdekken. De broers Frenk en Maikel Zagers die tegenover elkaar staan, de voorzitter van Wernhout met een zoon die trainer is van v.v. Zundert, spelers van Wernhout die bij Zundert gespeeld hebben, een succesvolle samenwerking tussen beide verenigingen op het gebied van meisjes voetbal. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In de competitie komen de ploegen elkaar ook weer tegen. Op 12 november in Zundert en de return op 7 april in Wernhout. En ook vorig seizoen kwamen de kemphanen tweemaal tegen elkaar in de arena. In beide vermakelijke duels trok de thuisploeg aan het langste eind. Wernhout met maar liefst 4-1. Zundert deed het iets minder overtuigend met 2-1.  Toch was het Zundert dat het hardste lachte aan het eind. Het eindigde met 7 punten meer twee plaatsen hoger. En zo dwong het een plaatsje in de playoffs af.

Wernhout vond redelijk makkelijk het net en kwam tot 39 treffers. Een aantal dat past bij de topploegen van de competitie. Drie meer dan Zundert bijvoorbeeld. Het moest echter ook 46 doelpunten incasseren. Een aantal dat vergelijkbaar was met de gedegradeerde ploegen. Maar overall een uitstekend debuut van Wernhout in de derde klasse A. En een mooi vervolg op het promotie jaar waarin Wernhout zelfs tot 71 treffers kwam.

Waar Wernhout dus opvalt door een hoge productie, valt de afgelopen vier seizoenen bij Zundert vooral de stabiele defensie op. Het aantal tegentreffers behoort steevast tot de laagste drie van de competitie. De aanval scoort voldoende, maar valt niet op in de statistieken. Zundert maakt het zich te vaak onnodig moeilijk door het veldoverwicht niet in doelpunten om te zetten.

Maar zoals ieder jaar, nieuwe ronde nieuwe kansen. Het is altijd lastig om de sterkte van tegenstanders in te schatten. Zeker bij ploegen met veel “transfers”. De in- en uitstroom bij Wernhout en Zundert bleef beperk tot aanvulling vanuit de jeugd en lagere senioren teams. En de vertrekkers stopten helemaal met voetbal of ging naar de recreatieve teams. Bij Zundert 1 hierdoor weinig mutaties in de beoogde selectie voor Zundert 1.

De beker is tegenwoordig echt een verlengde van de voorbereiding. Een voorbereiding die door vakanties en bloemencorso met de nodige hobbels is verlopen. Toch zullen beide ploegen graag een ronde verder komen en zeker niet voor elkaar onder willen doen.

Dus kom vooral kijken naar de eerste van drie krachtmetingen tussen Zundert en Wernhout. Aftrap 20.00 uur op sportpark de Wildert.

Sprundel won afgelopen zondag al van SVC met 4-0. En is voorlopig de koploper in de bekerpoule.