Vooruitblik op zaterdag

donderdag 21 september 2023, 18:00

Schijf – Zundert op zaterdagavond

Bloemencorso en kindercorso zijn achter de rug. De competitie kan nu echt van start. En gelijk met een derby op zaterdagavond. Schijf en Zundert trappen om 18.00 uur af op sportpark de Zoek.

De laatste uitwedstrijd van vorig seizoen in de competitie, is dezelfde als de eerste van de editie 2023-2024. In mei gaf Zundert in de laatste minuut een voorsprong uit handen. Één voordeel is dat de hoofdrolspelers van toen, dit niet weer zullen doen. Zowel de man van de assist als de maker van het doelpunt maakten een transfer naar Moerse Boys.

Schijf is een lastige tegenstander voor Zundert gebleken de laatste jaren. Vooral in eigen huis slaat de balans door in het voordeel van Schijf. Sinds Schijf in de derde klasse uitkomt won het de eerste twee thuisduels van Zundert. Met 2-1 en 1-0 werden onze mannen verslagen En vorig jaar behaalde Zundert dus voor het eerst een puntje, al voelde het als het verlies van twee punten.

Schijf en Zundert zijn allebei door in de beker. Zundert deed dit met een uitstekende zege op Wernhout (4-0), de opvolgende wedstrijden tegen SVC (2-2) en Sprundel (2-3 overwinning) leverde dan wel resultaat op, toch bleef het chagrijn van het vertoonde spel hangen.

Schijf begon met een weinig overtuigende 2-0 zege op de zwakke broeder in de groep DEVO. Daarna volgde een spectaculaire en voor Schijf atypische 3-3 tegen Achtmaal om vervolgens met een knappe 2-1 zege op DSE de volgende ronde te halen.

Ik noemde de 3-3 tegen Achtmaal atypisch en met een reden. Wedstrijden van Schijf kenmerken zich niet door spektakel voor de doelen. De liefhebbers van doelpunten worden al jaren niet verwend. Afgelopen seizoen scoorde het 25 keer in 22 wedstrijden. Alleen het gedegradeerde Philippine was minder productief. De defensie daarentegen blinkt juist uit. Met slecht 25 tegentreffers was het op kampioen Terneuzen na de minst gepasseerde achterhoede van de derde klasse. Vooral op sportpark de Zoek is de laatste linie van Schijf een haast onneembare vestiging. Vorig jaar werd in 5 van de 11 thuiswedstijden de nul gehouden. Even vaak moest het slechts 1 treffer incasseren. Alleen tegen Hontenisse ging het met 0-3 helemaal mis. Acht tegendoelpunten op eigen terrein in een hele competitie is knap. Ter vergelijking mocht Zundert, dat ook weinig doelpunten tegen krijgt, 13 maal de gang naar het net maken op eigen veld na een doelpunt van de tegenstander.

Johan Cruijff beschreef het ooit mooi op TV. “Italianen kennen niet van je winnen, maar je kan wel van ze verliezen.”  Schijf zijn voor Zundert dus de Italianen van de competitie.

Het is dus zaak om goed uit de startblokken te komen. Er zitten veel sterke ploegen in de competitie en een aantal darkhorses. Dan is een goed begin het halve werk. Zeker omdat de degradatieregeling ook weer verder is aangescherpt. Tweemaal rechtstreeks en drie plaatsen voor de nacompetitie voor lijfsbehoud. Maar laten we hopen dat we dit seizoen niet te veel naar beneden moeten kijken.

Een goede start tegen Schijf is dan zeer welkom en gezien de beschreven historie mag van onderschatting geen sprake zijn. Sterker nog op basis van deze statistieken is Schijf favoriet. Kom daarom naar Schijf om Zundert naar een soort van historische overwinning te schreeuwen. De eerste overwinning op Schijf in vier pogingen in de derde klasse! HUP ZUNDERT!