Vooruitblik op zondag

donderdag 1 juni 2023, 18:00

Oosterhout – Zundert: eerste van drie hordes

Zundert heeft op de laatste dag van de reguliere competitie een plaatsje in de nacompetitie veroverd. Driemaal wordt over één duel beslist wie er verder mag. Met als beloning aan het einde van de horizon een pot met goud, genaamd tweede klasse. Want hier wordt voor gestreden.

De route zal geen tussenstop maken op sportpark de Wildert. Zundert zal “op verplaatsing” voor succes moeten knokken. De route start in Oosterhout tegen V.V. Oosterhout. Vervolgens wordt bij een succesvolle afloop richting Princehage getrokken om met bekerwinnaar Groen Wit uit te vechten wie de finale mag spelen. De tegenstander in de finale komt uit de strijd tussen VV Veritas - SC Emma en later ook SV Reeshof. Maar dat is voor later zorg.

Ondanks een gemiddelde van meer dan 1 punt per wedstrijd, haalden de zwartwitten het niet. De regel in de eredivisie dat 34 punten (meestal) genoeg is voor lijfsbehoud, ging niet op in de tweede klasse D waar Oosterhout uitkwam. Ook in de klasse van Zundert was één punt overigens niet voldoende voor handhaving. Philippine degradeerde zelfs rechtstreeks met deze score.

In de eerste seizoenshelft haalde Oosterhout nog 16 punten. In de terugronde werden slechts 9 punten veroverd.  Oosterhout won maar 4 van de 12 thuiswedstrijd. Ook werd er tweemaal gelijkgespeeld op sportpark Contreie. De ploeg zakte langzaam naar beneden in de ranglijst. Met het aantal van 46 tegentreffers was een plaats in de middenmoot mogelijk geweest, echter het aantal van 31 gemaakte doelpunten was het laagste aantal van de competitie. De competitie waarin Oosterhout uitkwam kenmerkte zich sowieso door meer doelpunten dan de derde klasse A, waarin overigens wel 2 wedstrijden minder afgewerkt werden.

Zundert was met 36 treffers dan ook productiever, terwijl het met 32 tegengoals behoorlijk safe achterin was. In de derde klasse hadden naast Zundert overigens maar drie teams een positief doelsaldo. HVV’24, maar vooral doelpuntenmachines Terneuzen en Groen Wit bezorgden de rest van de ranglijst een negatief saldo. Zundert verloor maar 4 uitduels en kwam dus zevenmaal met minimaal 1 punt naar huis. Vier keer zelfs met de volledige buit. Toch steekt het aantal van 15 punten buitenshuis schril af tegen de 22 op eigen bodem.

Oosterhout ontstond in 2001 na een fusie tussen BVC’54 en WVO. Voorloper WVO speelde in de beste jaren zelfs hoofdklasse (toen het hoogste amateurniveau). De fusieclub pendelt op en neer tussen de tweede en derde klasse. Na de promotie via de nacompetitie vorig jaar, nu dus weer in dezelfde play-off, maar nu voor klasse behoud.

Zundert heeft een spelersgroep die niet vies is van een uitdaging. Een weerbare groep die de vele tegenslagen in vooral blessures steeds weer overwon. Een groep die graag de eigen grenzen verkend. Dus ondanks mijn pogingen om Zundert in de rol van underdog te manoeuvreren, wil dit niet zeggen dat Zundert de witte vlag op voorhand hijst. In tegendeel, we roepen iedereen op om af te reizen en onze mannen naar de volgende ronde te schreeuwen. Op het mooie sportpark op het industrie terrein langs de A59. Zundert JO19-1 won in maart met 1-5 een bekerduel tegen Oosterhout JO19-1. Laat dit een mooi voorbeeld zijn dat in één wedstrijd echt alles mogelijk is. HUP ZUNDERT!