Vooruitblik op zondag

donderdag 7 september 2023, 18:00

v.v. Zundert uitwedstrijd in Standdaarbuiten

In de recente geschiedenis kwamen beide ploegen niet tegen elkaar in actie. Leuk om de degens weer eens te kruisen met de ploeg uit Standdaarbuiten. Een dorpje met een kleine 2.300 inwoners ingeklemd tussen Oudenbosch, Fijnaart, Oud Gastel en Zevenbergen.

SVC, De Standdaardbuitense Voetbal Club stamt van 1938. Het grootste deel van het bestaan bewogen de blauwen zich in de onderafdelingen en later in de vijfde en zesde klasse. Net als in de jaren zeventig was het de afgelopen jaren actief in de vierde klasse. Hier degradeerde het afgelopen jaar op bizarre wijze uit naar de vijfde klasse. En dat terwijl het seizoen 2021-2022 juist één van de hoogtepunten in de clubgeschiedenis was. Een vierde plaats in de vierde klasse en met 45 punten greep het nipt naast de play-off voor promotie naar de derde klasse.

Ik zei “ op bizarre wijze”, lees en huiver mee. SVC eindigde als negende, dan kun je in de problemen komen in een competitie zoals Zundert vorig jaar had met 12 ploegen. SVC werd keurig negende van veertien teams. Vijf ploegen onder je laten en toch moeten afdalen. 33 punten uit 26 wedstrijden bleken onvoldoende. Negen overwinningen, 8 remises en dus slechts 9 nederlagen werden indirect de ploeg uit Standdaarbuiten fataal. Ook het doelsaldo van 47 voor en 52 tegen was prima-de-luxe gemiddeld. De eindsprint met vier wedstrijden zonder nederlaag aan het slot was net te weinig om over RSV heen te wippen en veilig te zijn.

Achtmaal, NSV en DIOZ gingen rechtstreeks als nummers 12, 13 en 14. De nummers 9,10 en 11 moesten via de nacompetitie knokken voor lijfsbehoud. Dit waren naast SVC ook Noordhoek en METO. Noordhoek vloog er in de eerste ronde uit, SVC dolf met 4-5 het onderspit tegen Neerlandia’31 en METO sneuvelde in de laatste ronde. Hierdoor had de vierde klasse A het duizelingwekkende aantal van zes degradanten.

SVC zag Yourian Frijters naar Victoria’03 vertrekken. Verder waren er geen mutaties volgens de transferbijdrage in BN De Stem. SVC mag in de vijfde klasse A gaan werken aan een terugkeer. In de eerste bekerwedstrijd tegen Sprundel lukte dit nog niet zo goed. Het werd 4-0 voor Sprundel.

Dan v.v. Zundert dat won vrij overtuigend van Wernhout. Op corso dinsdag werd het 4-0 voor de roodzwarten. Zundert kende zoals zoveel teams een rommelige voorbereiding door vakanties. Voor teams uit de gemeente Zundert komt daar de factor corso nog bovenop. Zundert werkte een aantal nuttige oefenduels af. Omdat er nauwelijks mutaties in de selectie van Zundert 1 zijn, kon er wel gelijk gericht gewerkt gaan worden aan een nieuwe speelwijze en manier van druk zetten.

Het moet gezegd worden, dit ging bij vlagen uitstekend. Het is duidelijk dat Zundert meer op de aanval wil inzetten en verder van de goal wil spelen. Tegen Wernhout werkte dit goed, waardoor Wernhout niet aan aanvallen toe kwam. De aanval bleek weer eens de beste verdediging. De defensie kan al jaren prima cijfers overleggen. Als de collectieve druk goed gezet blijft worden, krijgen zij het waarschijnlijk niet zo druk. Maar als de tegenstander er onderuit kan spelen, ligt er meer ruimte achter de laatste lijn. Ook hier ging de laatste lijn goed mee om.

Helaas is het blessurespook niet verslagen in de zomerstop. Dat Wim en Lars de start van het seizoen niet zouden halen was bekend. Echter tegen Wernhout ontbraken naast de vakantievierende Olivier ook Wessel, Tjeu, Owen en Siemen met blessures. En moest Stijn voortijdig gewisseld worden.

Kortom de start is veelbelovend, maar voorzichtigheid is geboden. Zundert in eigenlijk aan de stand verplicht om met drie punten uit Standdaarbuiten te vertrekken, maar dat klinkt simpeler dan het is. De slogan van SVC is niet voor niets: “  We are Blue, We are White, We are Dynamite!  En de trainer van SVC is een bekende, namelijk Richard van Hooydonk uit Achtmaal. Dus Zundert zal minder geheimen hebben voor SVC dan omgekeerd. Zundert zal de steun van de supporters goed kunnen gebruiken.

Daarom reis lekker af naar sportpark Hamel in Standdaarbuiten. HUP ZUNDERT!