Vooruitblik op zondag

donderdag 28 september 2023, 18:00

Zundert – Rood Wit: revanche op valse start

Een duel tussen twee ploegen die de competitie niet goed van start gegaan zijn. Zundert verloor bij Schijf met 1-0. Rood Wit werd op eigen veld met 0-5 verslagen door promovendus BSC. Tijd voor revanche om de start van het seizoen nog enigszins hoopvol te maken.

De bekerwedstrijden verliepen nog wel aardig voor de ploeg uit Sint Willebrord. VVR werd met 4-2 verslagen en ook DIOZ was met een 0-3 overwinning een maatje te klein. Toch voorkwam de 3-2 nederlaag bij RSV dat Rood Wit een ronde verder kwam.

Waar Zundert misschien in een dipje zit de laatste drie duels, lijkt Rood Wit de laatste seizoenen in een soort vrije val beland. Tussen 2017 en 2022 speelde het nog in de eerste klasse. Twee degradaties op-één-rij maakten dat Rood Wit nu in de derde klasse A uitkomt.

De geschiedenis laat ons zien dat Rood Wit sowieso een club met hoge pieken en diepe dalen is. De club was tussen 1984 en 1988 een grootmacht in het Brabantse amateurvoetbal. Met topklasseringen in de Hoofdklasse speelde het in de hoogste regionen van het amateurvoetbal in Nederland. In de toenmalige voetbalpiramide ging er niets boven de Hoofdklasse.

Na deze gloriejaren zakte het langzaam af, maar behield een prima niveau. Na de eeuwwisseling zakte Rood Wit wat verder af en kwam het zelfs grote tijd uit in de vierde klasse. Maar ook hier knokten de mannen uit ’t Heike zich terug omhoog. Met een aantal jaar in de eerste klasse zoals hierboven beschreven. Ook nu zal het een kwestie van tijd zijn, dat Rood Wit de weg naar boven weer zal vinden. Hopelijk is dat niet in de wedstrijd tegen Zundert.

Zundert moest ondanks een enorm veldoverwicht een bittere pil slikken in de seizoenouverture in Schijf. In het voetbal is tegenhouden en reageren makkelijk- er dan aanvallen en creëren. En als een tegenstander dan ook nog eens zo gedreven en gedisciplineerd is als Schijf, dan is een tegentreffer killing. Aanvallen met de deur op slot, zorgen voor een goede restverdediging is dan essentieel.

Hoe de verhoudingen tussen Rood Wit en Zundert op dit moment liggen is lastig in te schatten. Vorig seizoen werd er vriendschappelijk gespeeld. Toen waren de roodzwarten oppermachtig, het werd 0-7. Maar dat was vorig jaar, dat was vriendschappelijk. Na een nederlaag zullen beide ploegen gedreven zijn om de eerste punten binnen te halen en daarmee niet gelijk in de donkere hoek van de zware degradatieregeling te komen. Er gaan twee ploegen rechtstreeks uit en drie spelen ook nog eens nacompetitie voor lijfsbehoud. Dus winnen en omhoog kijken! Supporter onze jongens naar de drie punten!  HUP ZUNDERT!