Vooruitblik op zondag

donderdag 12 oktober 2023, 18:00

Zundert – BSC: Zundert ontvangt koploper

In een competitie met een oneven aantal deelnemers, is er iedere week een team vrij. En loopt de ranglijst bijna structureel scheef met het aantal gespeelde wedstijden. Zundert-BSC is een ontmoeting tussen de twee minst gepasseerde teams met drie gespeelde wedstrijden. Beide moesten twee tegentreffers slikken. Voor BSC was dit voldoende voor de volle buit na 3 duels. Voor Zundert pakte dit minder succesvol uit, de roodzwarten verloren al 5 punten ondanks het geringe aantal tegendoelpunten.

De ploegen kwamen al tweemaal uit tegen een tegenstander die de ander ook trof. BSC won met 0-5 bij Rood Wit en 3-1 thuis tegen Hontenisse. Ploegen waar Zundert respectievelijk met 3-1 van won en 0-0 gelijk tegen speelde.

BSC is doorgegaan waar het vorig jaar in de vierde klasse mee gestopt was, namelijk veel scoren en weinig incasseren. Het was met 74 treffers veruit de meest productieve ploeg uit de competitie, terwijl met 25 tegendoelpunten uit 26 wedstrijden, men gemiddeld minder dan éénmaal per wedstrijd de gang naar het net moest maken. Zie hier de basis ingrediënten voor het kampioenschap.

Uit of thuis lijkt BSC weinig uit te maken. Vorig seizoen verloor het op de slotdag de uitwedstrijd tegen Nieuw Borgvliet. Maar toen zat het kampioensfeest nog in de benen. De laatste nederlaag in een uitduel dat er toe deed, stamt van 12 februari, toen er niet van METO werd gewonnen.

De Rooms Katholieke Sport Vereniging Burgerhoutse Sport Club, zoals BSC voluit heet, speelde begin deze eeuw voornamelijk in de derde en zelfs regelmatig tweede klasse. Het niveau waar het in de clubgeschiedenis vaak tussen op-en-neer ging. Na de degradatie in 2017 duurde het even voordat de weg naar boven weer gevonden was, maar nu is de club met thuishaven Sportpark Vierhoeven weer terug. En meteen koploper.

Zundert is minder voortvarend uit de startblokken gekomen. Met een nederlaag, overwinning en gelijkspel is intussen elk haalbaar resultaat behaald. Een plaats in de middenmoot is het logische gevolg. Bij een overwinning van de thuisploeg schuift de kop van de ranglijst weer ineen. Bij een nederlaag haakt Zundert voorlopig af in de strijd om de promotieplaatsen. Het is nu al een soort van alles-of-niets wedstrijd. Wellicht wat voorbarig, want het seizoen is nog lang, maar dat Zundert – BSC een belangrijke wedstrijd is voor Zundert mag duidelijk zijn.

Afgelopen week zagen we een groot aantal geblesseerde spelers terugkeren op de bank bij Zundert 1 en 2. Dat is goed nieuws, want hierdoor zal de concurrentie en daarmee ook het niveau omhoog gaan. Met de steun van veel supporters moeten de punten op sportpark de Wildert blijven. HUP ZUNDERT!