Vooruitblik op zondag

donderdag 2 november 2023, 18:00

Virtus – Zundert: het is dringen in de kopgroep.

We beginnen deze voorbeschouwing met een belangrijke huishoudelijke mededeling. Virtus begint al om 14.00 uur aan haar thuiswedstrijden. Dus schakel de navigatie op tijd in richting sportpark de Meeren aan de Westrand 3 in Zevenbergen.

Virtus gaat doorgaans als derdeklasser door het leven. Met wat tussenpozen in de vierde klasse. Groot was dan ook de vreugde bij de promotie in het seizoen 2021-2022. Via de “afdeling West route” werd via de nacompetitie promotie bewerkstelligd. Net als in het midden van de jaren ’80 mocht het in de tweede klasse uitkomen. Helaas duurde het verblijf maar één seizoen. Met de tiende plaats werd nog wel de nacompetitie behaald. Hierin ging het in de eerste ronde ten onder tegen Engelen.

Dan naar dit seizoen. Via een 9-0 overwinning op De Schutters en een nederlaag bij Hoeven vloog het dit seizoen al in de poulefase uit de beker. In de competitie is het beter op dreef. Hoewel de start met een 2-0 nederlaag bij Breskens niet best was, staat het nu met 10 punten uit 5 wedstrijden op de tweede plaats. Al vier wedstrijden op rij werd er niet verloren door de blauwwitte zebra’s.

Virtus won haar beide thuiswedstrijden met ruime cijfers. Schijf (5-0) en Hontenisse (3-1) werden kansloos naar huis gestuurd.  Virtus – Zundert is ook de wedstrijd tussen de meest scorende club en de beste defensie van de derde klasse. Virtus vond al veertien maal het vijandelijke doel. Zundert moest nog maar twee treffers slikken. Virtus staat op basis van het aantal gemaakte doelpunten dan ook één plaatsje hoger dan Zundert. Want beide ploegen hebben 10 punten en een doelsaldo van +8. Dit is een mooi gegeven vooraf. In ieder geval voor de cijferfetisjisten onder ons.

Virtus is net als Zundert oppermachtig in thuiswedstrijden. In uitwedstrijden zijn beide teams minder succesvol, hoewel Virtus al won bij Rood Wit. Zundert is niet alleen op jacht naar de eerste uitoverwinning, maar zelfs op zoek naar de eerste treffer op vreemde bodem.

Toch lijkt Zundert steeds beter in vorm te komen. Ook stroomt de ziekenboeg langzaam leeg. Trainer Jan Hereijgers heeft hierdoor wat te kiezen. En kan ook met wissels nog veel kwaliteit in brengen om de tegenstander pijn te doen. Inclusief beker- en oefenwedstrijden is Zundert al zes duels zonder nederlaag. En in de competitie hield het al drie-en-een-halve wedstrijd “de nul”. Het laatste tegendoelpunt werd ook nog eens door een Zundert speler achter Thomas gegleden.

Met de inzet van de afgelopen weken, het steeds betere veldspel, de solide verdediging en logische veldbezetting moet Zundert ook in Zevenbergen in staat zijn om tot een goed resultaat te komen. Makkelijk zal dit niet worden, want Virtus met een jaar tweede klasse ervaring in de benen, zal waarschijnlijk dit jaar meestrijden om de titel.

Virtus begint dus om 14.00 uur, laten we hopen dat Zundert dat ook doet en meteen net zo scherp uit de startblokken vliegt als afgelopen zondag. Kom onze mannen aanmoedigen in deze moeilijke uitwedstrijd. HUP ZUNDERT!