Vooruitblik op zondag

donderdag 9 november 2023, 18:00

Zundert – Wernhout: Een wedstrijd op zich.

Wéér een Zundert – Wernhout. Zo kom je elkaar jaren niet of nauwelijks tegen in competitieverband en nu is het met inbegrip van de bekerwedstrijd het vierde officiële treffen binnen 12 maanden.

We hebben dan ook te maken met de meest succesvolle periode van Wernhout in de clubhistorie. Twee seizoenen geleden promoveerde het voor het eerst in de geschiedenis naar de derde klasse. Hierin handhaafde het zich vorig seizoen moeiteloos. Een keurige zesde plaats was het knappe eindresultaat. Het was vaak alles of niets. Negen overwinningen en tien nederlagen. Slechts drie duels eindigde onbeslist. Met 39 voor en 46 tegen waren de wedstrijden van Wernhout zeer doelpuntrijk. Het scoorde bijvoorbeeld vaker dan Zundert dat twee plaatsen hoger finishte. Het kreeg echter ook meer doelpunten te incasseren dan DSE en Hoeven die beiden afdaalden naar de vierde klasse.

De derby leeft. En wellicht nog meer bij Wernhout dan bij Zundert. Ondanks dat we recent in BN De Stem lazen dat de selectie van Wernhout uitsluitend uit Wernhoutse jongens bestaat, denken wij nog met veel plezier terug aan de tijd dat Thijs Damen en Maikel Zagers nog bij v.v. Zundert speelden.

Wernhout staat wederom knap zesde, maar of dit ook zo voelt is maar de vraag. De eerste twee wedstrijden werden gewonnen, waarna nu al vier duels niet werd gewonnen. Na de 2 overwinningen, volgden 2 remises en vervolgens 2 nederlagen. Dit en het feit dat Wernhout intussen 5 van de 6 onderste ploegen is tegengekomen, geeft toch een wat andere blik op de ranglijst. Wernhout zal er alles aan gelegen zijn om de negatieve spiraal om te buigen. En dan is Zundert een uitgelezen tegenstander voor Wernhout.

Dan Zundert zelf. Ook lastig om te duiden. Het staat dan wel vijfde met drie punten voorsprong op Wernhout, maar ook hier zijn de resultaten wisselvallig. Het spelpeil gaat gelukkig wel vooruit. Vorige week werkte het misschien wel de beste wedstrijd van dit seizoen af. Helaas leverde het maar 1 punt op. Hierdoor bungelt het een beetje tussen de kop en de middenmoot. Zeker omdat ploegen als HVV’24  en SC Gastel nog een wedstrijd te goed hebben. Zij hebben het vrije weekend al achter de rug.

Zundert loopt door de nederlaag tegen Schijf eigenlijk structureel achter de feiten aan. Erg zuur, zeker omdat het de enige zege van Schijf tot nu toe bleek. Zundert won tot op heden alle drie de thuiswedstrijden. De doelcijfers in deze thuiswedstrijden zijn ook overtuigend 10-1. Wernhout verdeeld het mooier. Zowel uit als thuis kwam het tot een overwinning, een gelijkspel en een nederlaag.

Zundert moest vorige week in Zevenbergen dus voor het eerst twee treffers in één duel slikken. Een verdubbeling van het aantal tegentreffers tot dan toe. Toch was het aanvallend ook één van de beste wedstrijden dit seizoen. Het aantal “Expected Goals” was dan ook hoger dan gebruikelijk. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Het zal dus zaak worden om de balans tussen aanvallen en verdedigen nog beter te krijgen. HUP ZUNDERT!