Vooruitblik op zondag

donderdag 16 november 2023, 18:00

HVV’24 – Zundert: aanhaken of afhaken?

Het is nog geen december en we kunnen het cliché “aanhaken of afhaken” al weer van de plank halen. Want door de twee gelijke spelen in de voorgaande duels is Zundert het contact met de top kwijt geraakt. En laat die top nu eigenlijk voornamelijk bestaan uit de tegenstander van aanstaande zondag, HVV’24.

Al jaren noem ik HVV’24 een van de grote kanshebbers voor promotie. Toch lukt het de ploeg uit het aan de grens gelegen vestigingsstadje maar niet om de stap naar de tweede klasse te maken. HVV’24 is eigenlijk een beetje te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. In de afgelopen 35 jaar kwam het tien jaar in de tweede klasse uit. Steeds maximaal 2 seizoenen achterelkaar. Meestal onderin m.u.v. 1994-1995 toen het tweede eindigde. De overige jaren kwam het hoofdzakelijk in de derde klasse uit, waarin het veelal in de top 5 finishte.

Dit jaar gaat het uitstekend met de geelblauwen. Ondanks dat het een wedstrijd minder speelde, staat de ploeg fier aan kop. Vier verliespunten minder dan SC Gastel en zes verliespunten minder dan BSC. Alleen thuis tegen Schijf werd niet gewonnen. Hier bleef de stand in evenwicht op 1-1.

Nadat HVV’24 in de eerste vijf wedstrijden vijf tegenstanders was tegengekomen van de huidige onderste zeven teams uit de competitie, won het vorige week met 1-2 bij nummer 2 BSC. Hoewel volgens eigen zeggen in de media de punten wellicht gestolen waren, tekent het toch de flow waarin HVV’24 op dit moment zit. Ook dat men van 1-0 achter terugkwam en de drie punten mee naar huis nam zegt iets over de strijdlust van de Hulstenaren. Het nam overigens niet alleen drie punten mee in de bus. Het nam ook de buren van Clinge mee terug naar Zeeuws Vlaanderen die met een kapotte bus in Sprundel waren gestrand. HVV’24 heeft net als Zundert dertien maal gescoord. Het kreeg 1 treffer minder te slikken. Het is dus erg effectief.

Dan over naar Zundert. Zundert leek zich hersteld te hebben van de nederlaag in het openingsduel. Dit is nog steeds de enige nederlaag, de drie gelijke spelen breken Zundert wellicht nog harder op. In uitwedstrijden werd nog niet gewonnen. Trips naar Schijf, Hontenisse en Virtus leverden slechts 2 punten op. En ook maar 2 doelpunten. Die vielen dan wel weer in de laatste uitwedstrijd waarin Zundert knap op 2-2 kwam na een 2-0 ruststand.

Al met al lijkt Zundert op dit moment niet stabiel genoeg om echt mee te strijden om de prijzen. HVV’24 daarentegen lijkt juist op koers om de sluimerende potentie om te zetten in mooie prestaties.

Hoewel het ook dit seizoen zeker niet aan de inzet ligt bij v.v. Zundert, maakt dit gegeven wellicht extra krachten vrij. En kan Zundert weer een stunt op het palmares bijschrijven. HVV’24 eindigde vorig jaar 1 plaats en 1 punt boven Zundert, maar verloor de wedstrijd in Hulst wel met 0-2. Hopelijk kan deze prestatie nog een keer overgedaan worden. Met een bijna volle bus en nog wat op eigen gelegenheid reizende supporters zit het met de steun wel goed. HUP ZUNDERT!

Wedstrijdprogramma HVV'24 - Zundert