Vooruitblik op zondag

donderdag 15 februari 2024, 18:00

Zundert – Breskens: beiden op zoek naar einde negatieve reeks

Nog geen maand geleden beschouwden we al voor op de wedstrijd tussen Zundert en Breskens. Toen werd het duel afgelast vanwege sneeuw en bevroren velden. De omstandigheden zijn nu geheel anders. Zowel qua weersvoorspellingen als qua vorm van de ploegen en de positie op de ranglijst. De oude voorbeschouwing doet zelfs wat lachwekkend aan met de huidige stand van zaken. Dus daarom een nieuwe, aangepaste kijk op de confrontatie tussen Zundert en Breskens.

Het is de vraag welke supporters na vandaag van de antidepressiva af kunnen. Zundert wist slechts 1 punt te halen uit de laatste drie duels. Wedstrijden tegen ploegen uit het rechterrijtje. Voor Breskens is de reeks nog pijnlijker. De laatste vier wedstrijden werden verloren, waarbij de uitslagen steeds hoger opliepen. Met als voorlopig dieptepunt de 6-2 bij Virtus in het laatste duel.

Breskens is een ploeg van alles of niets. Het is de enige ploeg zonder gelijk spel tot op heden. Er werden drie thuiswedstrijden gewonnen. De enige uitoverwinning was bij Hontenisse. Vijf bezoeken aan Brabant leverden evenveel nederlagen op. Breskens heeft met 14 doelpunten precies éénmaal vaker gescoord dan veel andere teams uit de staart van de ranglijst. Het zijn de 24 tegentreffers die pijn doen en er mede voor zorgen dat de ploeg op plaats 12 staat. Een positie die aan het einde van het seizoen rechtstreekse degradatie betekent. Maar zover is het nog lang niet.

Dan ons eigen Zundert. Na de overwinning op SC Gastel eind november stond Zundert zelfs even aan kop. En in de winterstop was de blik gericht op de koplopers. Zelfs de periodetitel was nog een reële optie. Intussen hangt de vlag er anders bij. Nederlagen tegen Steen en VVR, gevolgd door een gelijk spel tegen Schijf maken dat Zundert verder van de kop (6 punten) verwijderd is dan van de plaatsen die nacompetitie voor lijfsbehoud betekenen (4 punten).

Het wordt hoog tijd voor Zundert om punten te gaan pakken, anders dreigt het een zwaar seizoen te gaan worden. Dit is toch behoorlijk bijzonder en typisch voor Zundert. Van de huidige twee koplopers werd gewonnen, sterker nog van matches tegen de huidige top zeven, werd geen enkele wedstrijd verloren. De drie nederlagen kwamen allemaal tot stand tegen teams uit de “down six”.

Met dit in het achterhoofd is Breskens weer een enorm lastige tegenstander voor Zundert. De normaal zo stabiele defensie van Zundert moest de afgelopen drie wedstrijden 7 doelpunten slikken. Maar twee minder dan de negen wedstrijden hiervoor. Als de ballen er makkelijk invliegen en de eigen productie stokt, dan wordt het lastig. Gelukkig zien we hier een stijgende lijn. Van geen, via één naar twee doelpunten vorige wedstrijd. Als we die lijn doortrekken moet het goed gaan komen. HUP ZUNDERT!