Vooruitblik op zondag

donderdag 22 februari 2024, 18:00

Rood Wit - Zundert: Zes punten duel

Dichter en toneelschrijver Bredero schreef ooit “ ‘t kan verkeren”. Volgens dit adagium gaan de denkbeeldige scenarioschrijvers van het verloop van het seizoen in de derde klasse A ook uit. Pas eind november won Rood Wit op zaterdagavond in de achtste competitieronde voor het eerst. Het droeg toen de rode lantaarn over aan VVR.

Zundert won een dag later met 4-2 van Gastel en nam de tijdelijke koppositie in. Maar zoals in de wielerwereld wordt gezegd: “ de bloemen liggen aan de meet”. Je hebt niets aan een tussenstand, het gaat om de stand op 26 mei om kwart over vier. En tot die tijd zullen de perspectieven waarschijnlijk nog regelmatig veranderen.

Het is knap wat Rood Wit heeft kunnen bewerkstelligen. Het degradeerde in het seizoen 2021-2022 uit de eerste klasse, waarna het vorig seizoen met slechts 7 punten kansloos uit de tweede klasse viel. De landing in de derde klasse was ook een harde. Een 0-5 thuisnederlaag tegen BSC gevolgd door de 3-1 nederlaag tegen Zundert. En daarna dus pas in wedstrijd acht de eerste overwinning. Het tekent het karakter van de ploeg. Ze geven niet op en zijn blijven geloven in een ommekeer.

Van de laatste zes wedstrijd won Rood Wit er vier. Het speelde eenmaal gelijk en verloor de allerlaatste wedstrijd met 5-0 tegen koploper BSC. Laten we zeggen dat die ploeg het elftal uit Sint Willebrord niet zo ligt. Mede door deze twee 5-0 nederlagen tegen BSC heeft Rood Wit met 31 tegentreffers de meest gepasseerde defensie. Aanvallend wist men 13 maal het net te vinden. Alleen RImboe scoorde tweemaal minder. En toch maar 5 puntjes achterop Zundert.

Dan Zundert zelf. We kunnen blijven memoreren dat er 10 punten tegen de huidige top 4 werden behaald, daar koop je niets voor als je tegen de 8 ploegen onder je maar 9 punten haalt. Kortom Zundert moet nu echt punten gaan halen om uit de strijd tegen degradatie te blijven. Een strijd die Zundert echt niet ligt. Maar hoe dit moet gebeuren is de vraag als je de ploeg de afgelopen wedstrijden zag worstelen. Zundert is een prettig medicijn geworden voor clubs in nood. Een wedstrijdje tegen Zundert en je knapt weer op. Laten we hopen dat dit in ‘t Heike tegen Rood Wit niet weer het geval is.

Zundert zou volgens de scenarioschrijvers in de rol van TIjl Uilenspiegel moeten kruipen en een list bedenken hoe het een keer kan winnen van een ploeg uit het rechterrijtje. De mannen kunnen alle steun gebruiken, dus reis massaal af naar sportpark “De Gagelrijzen” aan de Emmastraat.  Let wel er wordt hier al om 14.00 uur afgetrapt. HUP ZUNDERT!