Vooruitblik op zondag

donderdag 21 maart 2024, 18:00

Zundert – Virtus: aanhaken of afhaken?

Als clubwatcher van v.v. Zundert kun je deze titel een aantal maal per seizoen gebruiken. Een cliché met een baard, maar wel waar. Omdat de prestaties van de roodzwarten erg schommelen, is het bijna wekelijks erop-of-eronder. Maar ook voor Virtus gaat eigenlijk dit verhaal op.

Virtus staat redelijk comfortabel op de derde plaats. De ploeg uit Zevenbergen doet het prima dit seizoen na degradatie uit de tweede klasse afgelopen jaar. Als we inzoomen op de resultaten valt op dat de meeste punten in de eigen thuishaven zijn behaald. Dat is op zich niets vreemds, dat doen wel meer ploegen. Maar bij Virtus is het verschil het grootste van alle ploegen in het rechterrijtje. 21 van de 30 behaalde punten werden op sportpark de Meeren behaald. Daarnaast valt op dat Virtus als enige al 10 thuiswedstrijden heeft afgewerkt. Bij andere teams zijn dit 9, 8 of zelfs maar 7 stuks. Zundert speelde bijvoorbeeld nog maar 8 keer thuis.

Virtus is met 40 doelpunten voor, de meest productieve ploeg uit de competitie. Ook hier werd aanmerkelijk meer in thuiswedstrijden gescoord (28) dan uit (12). Thuis werd overigens driemaal niet gescoord, terwijl op één uitwedstrijd na Virtus op verplaatsing altijd wist te scoren. De mindere uitscore komt ook door het programma, want tegen de kampioenskandidaten BSC en Gastel werd gelijkgespeeld.

Kortom door het programma en de disbalans in uit- en thuiswedstrijden is er weinig zinnigs te zeggen over de sterkte van Virtus. Als we teruggaan naar de eerdere confrontatie worden we ook niet veel wijzer. De eerste helft was voor Virtus met 2-0, waarbij Zundert best goed voetbalde. De tweede helft trok Zundert de stand gelijk. Waarbij de volgende vraag in het verslag terugkwam: “Had Zundert nu een punt gewonnen of twee verloren?”. Wel viel op dat Virtus in dit duel acht gele kaarten kreeg ten opzichte van 2 voor Zundert.

En dan Zundert zelf. Het ging de afgelopen wedstrijden weer geheel volgens de traditie. Winnen van koploper BSC, waarna vorige week tegen nummer 12 Rimboe gelijk gespeeld werd. Kortom wil Zundert nog iets van het seizoen maken, dan zal het stabieler moeten worden in de resultaten en het spel. Een serie overwinningen is dan echt noodzakelijk om mee te blijven strijden voor de nacompetitie voor promotie.

Uitgaande van een kampioen met een periodetitel en dat de andere periode ook in de top 4 valt, zul je bij de eerste vier moeten eindigen om het seizoen positief te verlengen. Een overwinning op concurrent Virtus is dan gewenst en wellicht essentieel. Kom onze mannen steunen in de strijd voor drie punten. Dus kom naar sportpark de Wildert, want makkelijk gaat het niet worden. HUP ZUNDERT!