Zundert bereikt kwartfinale Districtsbeker

dinsdag 7 maart 2017, 22:05

In de 1/8 finale van de districtsbeker Zuid 1 heeft Zundert voor een daverende verrassing gezorgd door Baronie, de onbetwiste koploper van de 1e klasse, uit te schakelen. Na een 0-0 eindstand brachten strafschoppen de beslissing. Baronie mistte de 2e en 3e strafschop. Zundert schoot alle vier de strafschoppen binnen.

In de kwartfinale treft Zundert hoofdklasser Vlissingen, dat afgelopen zaterdag zaterdaghoofdklasser Sliedrecht met 3-1 versloeg. De kwartfinale wordt op sportpark De Wildert gespeeld.

verslag BN deStem

Een enorme verrassing in de districtsbeker: Zundert schakelt Baronie uit en stoomt door tot de kwartfinale.

Zundert zorgde voor een grote stunt door Baronie uit het bekertoernooi te knikkeren. Na een brilstand na negentig minuten namen de gasten uit de grensstreek de strafschoppenreeks beter. Zundert maakte hierin geen fout, bij Baronie misten Richard Baharila Johannes en aanvoerder Jamie Kankam. Door de winst speelt Zundert in de kwartfinale tegen Vlissingen, dat zaterdag al won van Sliedrecht.

Zundert hield negentig minuten lang knap stand tegen een weliswaar heersend, maar weinig overtuigend Baronie. Na twintig minuten was Tom Janssen, na een weergaloze steekbal van Moustafa Mohammad, namens de thuisploeg dichtbij de openingstreffer. Hij vond een uitstekende Zundert-goalie Thomas van Nederkassel op zijn weg. Mohammad zag zijn vrije trap in de korte hoek gekeerd door Van Nederkassel en Dennis Peragon was gevaarlijk in de scrimmage.

Maar Zundert deed in de eerste helft meer dan alleen tegenhouden. De ploeg van Ger Musters beet van zich af en deelde hier en daar wat plaagstootjes uit. Bij uitbraken kwamen Tim Goethals en tot twee keer toe Jesse Mouws vervaarlijk in de buurt Baronie-doelman van Robbert van Oorschot. In de laatste minuut van de eerste helft was Jason Tjien-Fooh nog dichtbij een treffer met een vliegend schot, maar weer toonde Van Nederkassel zijn klasse.

Na rust voerde Baronie de druk op, maar dwong het simpelweg te weinig echte kansen af. Mohammad stuitte wederom op Van Nederkassel, een kopbal van Kankam werd van de lijn gehaald en Peragon kopte een voorgezette hoekschop net over.

Zundert bracht daar in de tweede helft nog maar weinig tegenover en gokte op een goede afloop én de strafschoppenserie. Zundert hield dus stand, de laatste tien minuten zelfs met tien man nadat Tim Goethals te zwaar werd bestraft na een overtreding op Kankam en met rood moest vertrekken. Musters was na afloop terecht euforisch. ,,Een fantastische teamprestatie. We hebben ook niet heel veel weggegeven. De tweede helft was het meer consolideren dan eruit komen. Je weet dat hoe dichter de negentigste minuut nadert, hoe moeilijker het ook voor Baronie wordt", zei hij na afloop van de wedstrijd. ,,We hebben nu drie eersteklassers uitgeschakeld. Hoofdklasser Vlissingen is de volgende, maar de competitie blijft de hoogste prioriteit voor ons."

,,Jammer", was het oordeel van Baronie-trainer Jurriaan van Poelje. ,,Het gevoel dat ik eraan over heb gehouden is die van een heel vervelende wedstrijd. Ik vond de sfeer ook niet prettig: gezeik tegen de scheidsrechter, het traineren van het spel, het insinueren van blessures. Je hoopt op een lekkere bekerpot waarin we vrijuit kunnen voetballen. Mede doordat Zundert ons dat onmogelijk heeft gemaakt, is dat niet gelukt. We konden nooit ons eigen spelletje spelen. Het bleef bij gestrande combinaties, schoten van afstand en voorzetten die iedere keer net niet goed vielen."

BRON: BN deStem