Gesta VR1 - Zundert VR1 (0 - 1)

zondag 16 februari 2020, 10:30

Zundert VR1 waait top drie binnen

0 - 1 winst in subtopper

Storm Dennis ging zondagmorgen in zuid-Nederland krachtiger te keer dan zijn vrouwelijke voorganger Ciara. Waar Ciara, ivm de veiligheid van voetbal(st)ers en supporters, de KNVB noopte een streep te zetten door het gehele voetbalprogramma kon er nu 'gewoon' gevoetbald worden. Het was aan de plaatselijke consuls en voetbalbesturen om wedstrijden wel of niet af te lassen. Een telefoontje naar Gesta leerde al snel dat er gevoetbald moest worden. De Gesta voorzitter sprak: "we kunnen de wedstrijd maar gehad hebben" en "we hebben allebei één helft last van de wind". Woorden waar weinig respect voor het voetballen werd getoond, maar zo geschiedde.

Met wind in de rug arriveerde Zunderts vrouwelijke trots op tijd bij Galder En Strijbeek Ten Aanval. De warming-up leerde al snel dat er van fatsoenlijk voetbal geen sprake kon zijn. De opdracht was dan ook om de bal laag te houden, van achteruit op te bouwen én vooral strijd te leveren tegen tegenstander en wind. De dwarse wind over het veld zorgde, in tegenstelling tot de woorden van de voorzitter, dat beide teams twee helften lang last hadden van de wind. Zundert bleek het beste met de natuurlijke elementen om te gaan. Wat vaak met angst beven en paniek wordt uitgevoerd leek nu vanzelf te gaan. Zundert bouwde van achteruit op, vond de vrije 'vrouw' en legde, ondanks de wind een prima spel op de mat. Gesta, met iets meer windvoordeel probeerde het met lange ballen die meestal over de zijlijn waaiden. De rood-zwarte dames kregen in het eerste kwartier twee prima kansen, maar schoten zonder overtuiging in. Na twintig minuten zette de Zundertse rechtshalf goed door, was op karakter drie speelsters de baas en leverde een prima teruggetrokken voorzet af. De linksbuiten met 'Galderse basisschool-roots' rondde bekwaam af. Een meer dan verdiende voorsprong. Met de teamafspraken van de BIG 30 in het achterhoofd sloegen de coaches vervolgens aan het wisselen. Een halve veldploeg wisselen bleek deze keer echter niet bevorderlijk voor het spel van de rood-zwarten. Met vijf verse krachten en iets andere kwaliteiten in de ploeg moesten weer nieuwe automatismen worden gevonden. Gesta probeerde hiervan te profiteren en nam steeds meer het heft in handen. Het leverde enkele kleine kansen op voor de rood-witten, maar de Zundertse keepster stond op haar post. De rust werd met de benauwde 0-1 gehaald.

Met twee gewisselde basisspeelsters terug op het veld en het kleine windvoordeel voor de boeg werd gehoopt het goede spel van de eerste 25 minuten weer op te pakken. Gesta startte echter fel en probeerde meer druk op de Zundertse verdediging te zetten. Met name de Gesta rechtsbuiten bezorgde de rood-zwarte verdediging overuren. Gesta forceerde een aantal kansen, maar troffen een foutloze keepster en een uitmuntende laatste vrouw op hun pad. De enige keer dat de Zundertse doelvrouwe gepasseerd werd wierp de laatste vrouw zich in de baan van het schot. Aan de andere kant liet ook Zundert zich zien. Een vliegend schot van de rechtsbuiten ging net voorlangs en een knal van de centrale middenveldster spatte op de paal uiteen. De coaches wisselden voortdurend ten einde het veldoverwicht terug te krijgen,het geen maar ten dele lukte. Het bleef daardoor spannend tot de laatste seconde, maar de 0-1 werd door de hardwerkende en strijdende dames over de streep getrokken. De beloning: Een keurige 3e plaats!