Moerse Boys JO8-1 - Zundert JO8-1 (8 - 4)

zaterdag 18 december 2021, 8:45

Bijna, maar niet helemaal. Derby duurt 1 kwart te lang voor Zundert JO8-1

De spanning was de hele week al voelbaar. Er stond niet zomaar een wedstrijd op het programma, nee het was dé derby! De wedstrijd tegen een groot aantal (voormalig) klasgenootjes. De jongens en de dame hadden er zin in. En na de overwinning vorige week op het sterke Sprundel was de stemming toch al opperbest.

Iedereen was dan ook fit en op tijd aanwezig. Een aantal spelers waren zelfs al extra vroeg opgestaan. Slapen lukte toch niet meer. De wedstrijd spookte steeds door het hoofd.

Aangekomen bij Moerse Boys bleek dat we op het niet nadere te bespreken kunstgras mochten spelen. De lichtmasten brandden nog, omdat de zon nog niet op was. Omdat we ook niet op publiek hoefden te wachten, begonnen we nog voor kwart voor negen.

In de warming-up ging het balletje lekker van voet-naar-voet. En werd hard gerend en op doel geschoten. Kortom, de spelers en de keeper waren klaar voor de wedstrijd van het jaar. De positie van doelman is niet bij iedereen geliefd, waardoor het weer puzzelen was om het blauwe shirt gevuld te krijgen. En helaas zijn in dit team de beste spelers ook de beste keepers. Je mag ze maar 1x opstellen, dus dat maakt het lastig.

Zundert begon sterk en was de bovenliggende partij. Dit was niet verwacht. Sterker nog, de roodzwarten namen brutaal de leiding. Na een onvrijwillige struikelpartij van een verdediger van Moerse Boys, mocht Timo toch verder. Hij kon vrij eenvoudig z’n team op voorsprong schieten. Vervolgens bleef Zundert aanvallen. Lisse en Scott zetten vroeg druk op het middenveld, waardoor Moerse Boys niet aan opbouwen toe kwam. Mats en Finan verdedigden als leeuwen en ramden alle ballen naar de actieve Timo. Tot tweemaal toe leek hij de score te verdubbelen, maar de bal ging net zo vaak net voorlangs.

Moerse Boys nam de laatste minuten het initiatief over en scoorde ook knap tweemaal. Ondanks een aantal knappe reddingen van de jarige Tijn, stond Zundert dus achter na 10 minuten. In het tweede bedrijf, was Zundert nog steeds ietsjes sterker. Lisse was een keer dicht bij haar eerste treffer, Biniam probeerde overal op het veld z’n teamgenoten te helpen en Mats was weergaloos. Steeds kreeg hij de bal van doelman Tijn. Tijn liet zien goed te kunnen voetballen, want passte de bal voortdurend op het juiste moment naar Mats. Mats op zijn beurt, daagde de tegenstander uit om de bal af te pakken, waarna hij op het juiste moment versnelt naar z’n rechterbeen en met een lange bal de aanvallers aan het werk zetten. Uit één van deze passes scoorde Timo de gelijkmaker. Finan was zelfs nog een keer dichtbij de voorsprong, maar had pech dat een verdediger van Moerse Boys z’n schot net kon stoppen.

Na de ranja, ging Tijn voetballen en trok Finan het keepershirt aan. Finan is rustig als doelman en maakte geen enkele fout. Steeds trapte hij de bal naar een medespeler. En een paar keer hield hij de bal knap tegen. Biniam was druk bezig met z’n scheenbeschermer, die hij open en bloot droeg omdat hij z’n voetbalsokken vergeten was. Hierdoor was hij soms afgeleid en moest dan dubbel zo hard rennen om de bal te hebben. Na een tegentreffer kwam Zundert toch weer gelijk. Mats scoorde met een mooi schot. Scott was een aantal maal erg attent en pakte de bal van de tegenstander af, waardoor gevaar uit bleef.

In het laatste bedrijf ging het toch mis. Zundert had te veel gegeven en werd moe. En daarnaast werkte het roulatiesysteem niet mee. Maar op het moment dat het er om ging, stonden een aantal sterkhouders niet op de juiste plaats. Hierdoor liep Moerse Boys in 4 minuten uit naar 7-3. Jammer, gelukkig ging Zundert niet bij  de pakken neerzitten. Timo scoorde nog een mooi derde doelpunt. En ook Lisse, Tijn en Timo waren dicht bij een treffer. Het mocht niet zo zijn. Moerse Boys vond nog wel een keer het net zodat 8-4 de eindstand was. Hoewel sommige jongens in de wedstrijd teleurgesteld waren, was het na afloop gezellig. Dit was eigenlijk de hele wedstrijd het geval. Je kon zien dat de teams elkaar kenden. Er werd veel gekletst en soms ook geintjes gemaakt. Men was ook erg lief voor elkaar. De vriendelijkste derby ooit, is dan ook een term dit past bij deze wedstrijd. Na de penalty’s renden de oranje en roodzwarte shirtjes dan ook vrolijk samen een soort van ereronde. Een ereronde voor het niet aanwezige publiek.

Nu begint de winterstop. Jammer, want iedereen binnen het team begon net steeds meer z’n draai te vinden. Het is duidelijk wie bikkelharde verdedigers, wie de aanvallers met een neusje voor de goal zijn en wie de multifunctionele spelers zijn die overal op het middenveld het team helpen. Alleen het keepersvraagstuk is nog onbeantwoord. De leiders gaan voorlopig rouleren. Maar misschien hebben jullie vriendjes of vriendinnetjes die nog niet op voetbal zitten, die het leuk vinden om te komen keepen? Vraag ze gerust. Het is overigens maar weer afwachten wanneer we weer mogen beginnen, voor nu heeft Zundert JO8-1 het supergoed gedaan. Ook een compliment aan de begeleiding van Anke, Barbara, Eva, Karlijn en Jack. Gezien de goede opkomst, het enthousiasme en het leuke samenspel leveren jullie een topprestatie, zeker nu ouders en supporters er niet bij mogen zijn. Super bedankt voor jullie inzet!