Moerse Boys JO9-5 - Zundert JO9-1 (1 - 5)

zaterdag 1 oktober 2022, 8:45

Moerse Boys JO9-5 – Zundert JO9-1 (1-4) 1-5

Vier-op-één-rij. Wie kent het gezelschapspelletje niet? Zundert JO9-1 heeft nu ook vier-op-één-rij. De vierde overwinning in evenzoveel wedstrijden. Vorige week was de pers verhinderd tijdens de derde wedstrijd van het seizoen. Die werd dus ook gewonnen. Na tweemaal 10-2 werd het tegen UVV’40 JO9-4 zelfs 13-2. Zundert JO9-1 is dus lekker op stoom.

En ook in de derby tegen Moerse Boys werd gewonnen. Toch moet ik als objectief journalist enkele kritische woorden tot de spelers en speelster richten. Wees maar niet bang, het wordt geen roast en ik ga de pen ook niet in azijn dopen, maar deze wedstrijd was duidelijk niet de beste van de ploeg die toch echt in vorm was.

Dit team speelde vorig seizoen als JO8-1 ook tegen Moerse Boys. Toen werd het viermaal in dezelfde competitie ingedeeld. Driemaal werd er ook een wedstrijd op het programma gezet. Driemaal een thuiswedstrijd voor Moerse Boys.  Zundert verloor alle drie de wedstrijden maar kwam steeds dichter bij qua eindstand. Deze keer dus wéér een uitwedstrijd in de derby. Zundert dat maar 1 JO9 team heeft was nu ingedeeld bij het vijfde team van Moerse Boys.

Moerse Boys vroeg om 7 tegen 7 te spelen. Schoorvoetend stemde Zundert hier mee in. Liever was er gewoon 6 tegen 6 gespeeld, maar een verzoek van de zustervereniging die anders met 2 wissels zou moeten spelen, kon de Zunderste staff toch niet weigeren. Met meer in het veld, betekend minder ruimte, wat vaak in het voordeel is van de onderliggende partij.

Of het hier aan lag valt nooit te bewijzen, maar Zundert speelde erg slordig. Het kwam in het eerste kwart nog wel op voorsprong door een mooie aanval en goed schot van Tijn, maar verder was het wat aftasten en leek Zundert niet te beseffen hoeveel ruimte er aan de zijkanten lag. Moerse Boys kwam gelijk na een onhandige carambole in de defensie van de roodzwarten. Dus 1-1 na 10 minuten. In de time-out werd aangegeven wat rustiger te voetballen en meer over te spelen.

Dit ging beter in het tweede blok. Toch had Zundert standaardsituaties nodig om de score uit te bouwen. Mats scoorde met een mooi schot uit een afgeslagen bal na een corner. Een volgende corner verdween via een tegenstander achter de eigen doelman. Met nog een tweede treffer van Tijn, liep Zundert in het tweede blok fors weg van Moerse Boys. Hoewel Zundert sterker was, toch enigszins geflatteerd.

Na de ranja bleef het eigenlijk hetzelfde. Zundert speelde het slechtste blok van de competitie. Gelukkig liep het geen averij op. Net als Lugeno voor rust, keepte Tijn uitstekend. Maar waar Zundert zou moeten voetballen als een kano, speelde het alles door het midden. De bedoeling is via de keeper en/of verdediger (de achtersteven van de kano) naar de zijkant te spelen. Daar verder naar voor te gaan (de zijkant van de boot) om dan in de aanval de bal weer naar het midden voor het doel (de voorsteven van de kano) te brengen. En als het rechts druk is de bal naar links te spelen en omgekeerd. Hier kwam niets van terecht omdat iedereen door het midden zelf een doelpunt wilde maken.

Er was niets af te dingen op de inzet die was er. Steeds werkten Finan, Mats en Biniam hard om de bal terug te veroveren. Sterker nog men moest te hard werken, omdat er te veel fouten werden gemaakt. Dit past bij voetballers als het te goed of te gemakkelijk gaat. Johan Cruijff zei ooit: “niets is zo moeilijk als makkelijk voetballen”. En dat was precies wat de JO9-1 vandaag vergat “makkelijk voetballend”. Simpel spelen en de tegenstander achter de bal laten rennen.

Neem niet weg dat er bij vlagen ook goede aanvallen tussen zaten. J’Lano was als verdediger haast foutloos. Hij speelde de bal wél simpel in, stond steeds op de juiste plaats en veroverde veel ballen. Tijn was voorin levensgevaarlijk en gaf  een paar mooie voorzetten die een beter lot verdiend hadden.

Biniam was weer heel actief en veroverde veel ballen. Finan was een paar keer dichtbij een doelpunt omdat hij goed mee aansloot en Lugeno had een paar dribbels waarbij hij een half elftal voorbij ging.

Lisse deed ook weer goed haar best. Had een paar mooie acties en was met een assist op Tijn belangrijk bij de 0-1. En Mats had ook vandaag weer een paar acties om je vingers bij af te likken. Hij beseft als geen ander dat de bal sneller is dan welke tegenstander dan ook. De mooiste aanvallen begonnen bij Mats. Als hij de bal vrij maakte, inspeelde en door bewoog, ontstond er gelijk paniek bij de tegenstander.  Zeker als z’n medespelers hem de bal ook weer terug gaven. Het was dan ook Mats die de 1-5 op het scorebord bracht. Niet met zo’n aanval zoals zojuist beschreven, maar slim vanuit een indribbel.

Hiermee won Zundert dus ook de vierde wedstrijd, maar Moerse Boys liet zien dat Zundert ook kwetsbaar is. Langs de achter kant als je ook slechte wedstrijden gaat winnen, je weet wat ze dan zeggen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. De competitie duurt nog lang.

Zundert JO9-1 heeft het deze zaterdag zichzelf onnodig lastig gemaakt. Begrijpelijk, maar zoals gezegd niet nodig. Als het beter in positie blijft, eerder overspeelt en sneller de zijkanten zoekt, dan maakt het zichzelf een stuk makkelijker. En hoeven de jongens en het meisje minder te rennen. Over de inzet valt niets negatiefs te zeggen, want iedereen bleef knokken om de bal te heroveren. Hierdoor vielen er ook niet meer tegentreffers.

Volgende week een thuiswedstrijd tegen Unitas’30 JO9-8 en een week later wordt de eerste competitie (FASE1) al afgesloten. Baronie JO9-9 is de laatste tegenstander. Als er gelet wordt op de verbeterpunten, dan kunnen dit nog twee hele leuke wedstrijden worden. Dus kom onze jongens en meisje aanmoedigen de komende twee zaterdag, te beginnen zaterdag 8 oktober om 10.15 op het eigen sportpark de Wildert.