Virtus 2 - Zundert 2 (2 - 1)

dinsdag 22 maart 2022, 20:00

Virtus 2 - Zundert 2 (0-1) 2-1

Het is eindelijk weer zover, de tweede wedstrijd na de winterstop voor V.V. Zundert dinsdag 1, het voormalige Zundert 2, dat in 2022 enkel nog wedstrijden op dinsdagavond heeft gevoetbald. En wat voor wedstrijd: na onnodig en onfortuinlijk verlies tegen VVR twee weken hiervoor, staat nu de topper tegen Virtus 2 op het programma, die bepaalt welk team op verliespunten bovenaan komt te staan. Het is de wedstrijd die ervoor zorgt dat Zundert nog ´maar´ 2 wedstrijden achterloopt op alle andere ploegen in de competitie, dus in hoeverre het zijn van koploper op verliespunten iets zegt, is maar de vraag.

Dinsdagavondwedstrijden betekenen ook voor alle elftallen (buiten het eerste), dat de teams vaak een andere samenstelling hebben dan normaal. Dit gold voor onszelf, met een centrale verdediging bestaande uit Bas en Thomas, maar zeker ook voor Virtus, die ook een aantal andere jongens had opgesteld dan de bekenden waar we al jaren tegen voetballen. Dit verklaart mogelijk de soms verrassende uitslagen van dinsdagavondwedstrijden.

Het vertrek uit Zundert is op tijd, dus we zien nog veel werkkledij en eten(sresten) bij de spelers van Zundert 2, maar de neuzen staan dezelfde kant op om een goed resultaat mee te nemen uit Zevenbergen en ervoor te zorgen dat we het kampioenschap waar we voor gaan in eigen hand houden. Aanhaken of (in ieder geval voor even) afhaken is het vandaag.

Na een goede warming-up is het Virtus dat sterker aan de wedstrijd begint, zonder daar echt grote kansen uit te creëren. Zundert is in de beginfase vooral aan het aftasten en de organisatie aan het wegzetten, met een verdediging die in deze samenstelling nog nooit in Zundert 2 heeft gespeeld. Zo kan het zelfs gebeuren dat Kees voor het eerst in minimaal 5 seizoenen de rechtsbackpositie weer eens bezet. Opstelling: Joep - Sebastiaan, Thomas, Bas, Kees - Rick, Joey, Lars - Jacco, Rob, Sjoerd. Wisselspelers: Thieu, Nick, Jelle en Stef.

Het aftasten en wegzetten van de organisatie werpt wel zijn vruchten af. Na een minuut of 15 à 20 begint Zundert aan één van de beste 30 minuten van dit seizoen, waarbij we vrijwel niets weggeven en zelf heel veel kansen creëren. In deze periode wordt de slag op het middenveld gewonnen, zijn de aanvallers vrijwel elke aanval gevaarlijk, is de verdediging solide en is Joep attent. Kortom, als we zo spelen gaan we niet veel punten meer weggeven.

Al snel komt Zundert dan ook op 0-1, als de luchtmacht bij een vrije trap mee naar voren gaat en een elleboog van een Virtus-verdediger in de rug een strenge maar rechtvaardige strafschop oplevert. Sjoerd hanteert naar eigen zeggen de joystick waarmee hij de keeper de verkeerde hoek in stuurt en zo kan het dat zijn strafschop die een meter uit het midden wordt binnengeschoten een doelpunt oplevert. Het restant van de eerste helft levert nog veel meer kleine en grote kansen voor Zundert op, die er geen van allen in willen. Deels ongelukkig, deels misschien toch wat scherpte en/of killerinstinct voor de goal?

Tevreden met het verloop van de eerste helft zoeken we de kleedkamers op, wetende dat we er nog lang niet zijn en dat Virtus waarschijnlijk fel uit de kleedkamer zal komen. Dat is ook inderdaad het geval en de grip die we in de eerste helft op de wedstrijd hadden met de sterke organisatie is weer even zoek. Bovendien kregen we in de eerste helft nog wel eens het voordeel van de twijfel als het om vrije trappen of overtredingen ging, maar daar is nu geen sprake meer van. Dit resulteert dan ook in een (te) snelle 1-1 na nog geen kwartier spelen. Een ongelukkige tegengoal waarbij na een scrimmage een paar meter binnen de 16 de bal voor de voeten van een Virtus-speler belandt.

Met een dubbele wissel (Thieu voor Lars die met kramp het veld af moest en Nick voor Jacco) probeert Etienne de grip op de wedstrijd nog terug te krijgen, maar niet veel later zorgt een rode kaart voor Rick ervoor dat we die grip definitief kwijt zijn. Jammer dat een onsportief moment waarbij Virtus de bal niet buiten speelt bij een blessure van ons wordt beloond met een rode kaart voor Zundert, waar geel een passendere straf leek. Wel zijn dit momenten waarin wij misschien slimmer moeten worden in de jacht op een kampioenschap. Als reactie hierop wordt Sjoerd gewisseld voor Jelle, maar weer een minuut of 5 later volgt, achteraf gezien, de genadeklap, op vrijwel precies dezelfde manier als de 0-2 tegen VVR. Wederom wordt een aanvaller van de tegenstander in buitenspelpositie weggestuurd, wordt de bal geraakt/geschampt door een Zundertverdediger, maar interpreteert de scheidsrechter de regels m.b.t. buitenspel in zo'n situatie anders dan grensrechter coachrob en V.V. Zundert.

Wederom een zure tegengoal en Zundert staat voor de moeilijke opgaaf om met 10 man nog te proberen nog minimaal een punt mee te nemen naar Zundert. Ondanks een waar slotoffensief, Met Stef die nog in het veld komt voor Bas, waarbij de bal vaker gevaarlijk voor de Virtusgoal komt dan voor de Zundertgoal, blijft het bij 1-2 en is blijft het feestje in Zevenbergen, in plaats van dat het mee naar Zundert gaat.

Het wordt tijd dat we onze oude vertrouwde zondag komend weekend weer eens een wedstrijd gaan winnen. Ongetwijfeld zal het dan weer eens meezitten en kunnen we zondag weer een zegereeks gaan starten die hopelijk tot het einde van de competitie mag duren. En dan zien we wel wat dat nog kan opleveren. Hup Zundert 2!