Zundert JO17-1 - Hoeven JO17-1 (0 - 1)

zaterdag 7 mei 2022, 15:00

Zundert JO17-1 – Hoeven JO17-1 (0-0) 0-1

Waar waren we ook al weer? O ja, voetballen bij v.v. Zundert. In de JO17-1. Het ging hartstikke goed, drie dikke overwinningen en daarna een kleine nederlaag tegen Bavel. Maar dat was alweer een maand geleden. Verschoven wedstrijden zorgden voor een onderbreking van ruim 1 maand. Getraind is er natuurlijk wel.

Vandaag konden Jeroen, Roy, Mike, Jan en Dirk door uiteenlopende redenen niet meedoen. Jesse, Mikai en Tijs namen de vrijgekomen plaatsen in. Mikai in de basis en Tijs en Jesse op de bank. Tegenstander Hoeven was voor aanvang de koploper. Echter Zundert kon bij een overwinning deze positie overnemen. Maar voorlopig staan de mannen van de JO17-1 zesde. Zo kort staat de top bij elkaar.

Het begin van Zundert was kort samen te vatten. Stormachtig. Of nog beter orkaankracht. Zundert drukte Hoeven diep in de eigen zestien en kwam binnen vier minuten tot een aantal hachelijke en kansrijke situaties. Hoeven wist niet wat het overkwam. Het was een wonder dat er geen snelle treffer viel.

Maar Hoeven herstelde zich snel en ging hard in de duels. Hoeven was voetballend geen fantastische ploeg, maar strijd en fysieke kracht was er in overvloed. Het speelde lange ballen en knokte voor elke centimeter. Hier is overigens niets mis mee. De scheidsrechter liet lekker veel toe, waardoor er een enerverend duel ontstond.

Het was toch weer Zundert met de meeste dreiging. Lars ontfutselde een tegenstander de bal en passte naar Tieme, die opende over-de-hele naar Issam. Zijn voorzet viel met een gelukje voor de voeten van Mikai, die de bal met een krul op de paal aaide. Ook een corner van Quinten kon maar net overgetikt worden door de doelman, anders was de bal er in een keer ingezeild.

Hoeven begon nog meer duels te winnen en met lange ballen de voorwaartsen aan het werk te zetten. Dagmawi vocht fantastische duels uit. Tymo was erg betrouwbaar en won ook het merendeel van de duels. Rick kroop steeds voor de spits en schakelde deze hiermee uit. En mocht het mislopen dan stelde Floris orde op zaken. In de 22e minuut leek het mis te gaan, toen een aanvaller over het been van Dagmawi naar het gras in de zestien neer ging. Penalty.

Gelukkig hadden we afgelopen dinsdag de Peter van Erk penaltybokaal. Job had meer dan 120 strafschoppen op zich af zien komen. Die ene kon er dan ook nog wel bij. Als een kat dook hij de poging uit de hoek. Hiermee hield hij z’n ploeg op de been. En zou dat later op afstandsschoten nog een paar keer doen.

Sieb probeerde met Lars en Tieme het middenveld in handen te krijgen. Dit lukte regelmatig, maar nooit voor een langere periode. Hierdoor bleef het meer spannend dan goed.  De nul-nul ruststand was dan ook logisch. Het was een echte wedstrijd met een super hoog tempo.

In de rust werden de afspraken nog een keer doorgenomen. Er ontstond een discussie, maar ook  hier werd uiteindelijk goed mee omgegaan. Jesse en Tijs kwamen voor Mikai en de licht geblesseerde Lars. Die werd in overleg gespaard omdat er nog 2 wedstrijden volgen deze week.

De opdracht was strijd leveren, proberen meer aan combinaties en opbouwen toe te komen. Maar vooral het eerste doelpunt maken. Want net als eerdere wedstrijden in deze competitie zijn de ploegen zo aan elkaar gewaagd, dat degene die het eerste doelpunt maakt ook wint. Zo ging het nu ook. In de vierde minuut kon Job een vrije trap nog corner tikken. De corner verdween via de binnenkant van de paal en een via-via kluts in het net. Een schlemielig doelpunt, maar het telde, 0-1.

In de eerste de beste aanval leek Zundert gelijk te komen. Jesse speelde in op Tijs, die de bal knap vasthield en vervolgens Issam in de diepte lanceerde. Issam slalomde langs twee tegenstanders en schoot, wel hard, maar net over.

Daarna ontstond een hard maar fair duel, waarin Hoeven probeerde Zundert het combineren onmogelijk te maken. Het lukte Zundert ook onvoldoende om onder de druk uit te komen. Ruimte en/of tijd werd er niet gegund om iets te bedenken.

Kansen waren er ook niet of nauwelijks, soms wat dreiging, maar nooit echt grote kansen. Vrije trappen en corners werden slordig genomen door Zundert. Hoeven was uit deze dode spelmomenten juist erg gevaarlijk. De tijd tikte weg in het voordeel van Hoeven. Het was lekker druk en het publiek zat op het puntje van de stoel, waarbij ik me als verslaggever toch beter kan vinden in de aanmoedigingen van de Roodzwarte aanhangers, dan de wijze waarop de Hoevenaren zich menen te moeten bemoeien met allerlei (rand)zaken.

Zundert ging steeds meer risico nemen en was er via de mee naar de aanval getrokken Rick in de laatste minuut van de blessuretijd nog dicht bij, maar het mocht niet zo zijn. Hoeven won daarom, niet eens onterecht, met 0-1.

De mannen van de JO17-1 viel nauwelijks iets te verwijten.  Er was hard geknokt. Er werd geprobeerd het Hoeven moeilijk te maken, maar het lukte net niet. En Hoeven kon het geliefde spelletje spelen. Een spelletje wat Zundert niet goed ligt. En we moeten niet met dedain naar dit type voetbal kijken, want het werkt. Hoeven is nu vaster koploper. Zundert staat zesde op zes punten achterstand, maar met een wedstrijd minder. Donderdag tegen MOC’17 zal blijken wat er in de laatste twee weken nog mogelijk is. MOC’17 staat achtste, maar met nog een wedstrijd minder. Dus in theorie ook nog boven Zundert.

Dus samengevat, het is superspannend. Iedere wedstrijd is een feestje en alles tussen het kampioenschap en plaats 10 is nog reëel mogelijk. Dus kom de mannen steunen de laatste drie wedstrijden van het jaar.

Opstelling: Job, Dagmawi, Rick, Floris, Tymo, Sieb, Tieme, Lars (W: Jesse), Mikai (Tijs), Quinten en Issam.

Wissels: Jesse en Tijs.