Zundert JO19-1 - UVV'40 JO19-2 (3 - 3)

zaterdag 18 maart 2023, 15:00

Zundert JO19-1 – UVV’40 JO19-2 (3-0) 3-3

Drie – nul achter, drie – drie in blessuretijd. De niet aanwezige supporter verwacht wellicht een heroïsch verslag. Of minimaal de term “een wedstrijd met twee gezichten”. Wellicht zelfs een “Zundert knokt zich terug op karakter”. Maar niets van dit allen. Ik krijg het niet uit m’n typemachine. De pen is diep in het azijn gedoopt. Alleen synoniemen van het woordje “slecht” galmen hier hard op de redactie.

Ik zal deze keer geen namen gebruiken in het verslag. Want er zijn in Nederland regels m.b.t. de privacy. En mensen zijn niet schuldig tot ze veroordeeld zijn. Voorlopig acht ik de spelers in ieder geval verdacht aan een wanprestatie. Sterker nog het lijkt op georganiseerde misdaad, want het was een collectieve wanprestatie, waarbij ook bendeleider N.S. te Z. betrokken lijkt. De supportersschare bereid in ieder geval een collectieve aangifte voor.

Voor een reconstructie van de gebeurtenissen, neem ik u eerst mee naar het plaats delict. De vermeende wanprestatie speelde zich af op de B – veld. Blijkbaar kon dit speelveld en de matige tegenstander Zundert niet inspireren tot grote daden. De staff van UVV’40 maakte beelden van het optreden, zodat er bewijsmateriaal aanwezig is. Of dit de intentie was van de begeleider of dat hij bijkluste voor Funniest Home Videos werd niet duidelijk. Kolderiek waren de prestaties wel.

Zundert begon nog aardig aan het duel. Het spel speelde zich af op de helft van UVV’40. Er was dreiging, maar ook slordigheid aan de bal bij Zundert. Het ging allemaal wel heel eenvoudig. En toen ging het mis. De eerste aanval over de laatste linie was gelijk prijs. Drie minuten later werd een onnodige overtreding in de zestien gemaakt en ging de bal terecht op de stip. En omdat het zo lekker ging probeerde Zundert de volgende bal achterin lekker in de eigen zestien rond te tikken, wat ook mislukte en de 0-3 tot gevolg had. Van 0-0 en niets aan de hand, naar 0-3 in 7 minuten. En dat tegen een echt niet geweldige tegenstander. Matchfixing was een logische gedachte.

Daarna probeerde Zundert het wel, maar echt geïnspireerd en geconcentreerd kwam het niet over. De bal was veel te veel in de lucht, controles moeizaam en passes onverklaarbaar. Nee op deze lentedag was er weinig dartelend vertier op sportpark de Wildert. Op het hoofdveld klonk wel regelmatig gejuich en luide muziek, daar ging het in eerste instantie beter dan bij de JO19-1.

De meeste ballen werden te hard gespeeld. Kansen waren er nauwelijks. Het veldoverwicht was er, maar er werd niets meegedaan. Het leek soms om een dansoefening, 1-2-3-kwijt, 1-2-3-kwijt en 1-2-3-kwijt. Combinaties waarbij meerdere spelers betrokken waren, waren niet te zien. UVV’40 zette hier overigens ook niets tegenover, waardoor het treurige schouwspel zich tergend langzaam aan de ogen van de toeschouwers voltrok. En hoe gek het ook klinkt, Zelfs met 0-3 was het nog niet verloren.

In de rust werd er gewisseld en leek Zundert uit een ander vaatje te tappen. De eerste aanval was een hele behoorlijke. De afronding echter met de ongepaste nonchalance van de eerste helft. Daarna ging het kat-en-muis spel verder, UVV’40 JO19-2 hield tegen en vertraagde het spel. En Zundert zocht de aanval, waarbij een duidelijk gameplan niet zichtbaar werd. Te snel werd voor de lange bal gekozen. Uiteindelijk viel na goed doorzetten en knokken voor tweede ballen wel de 1-3. Een mooi schot, dat moet gezegd worden. En dat met nog 35 minuten op de klok. Drie minuten later stond het al 2-3 na een mooie voorzet en coole afronding. UVV’40 leek rijp voor de sloop. Blessures, krampverschijnselen en andere ongemakken maakte het nog lastiger voor de Ulvenhouters. Hierdoor kwamen ze ook steeds vaker te laat in duels, wat weer vervelende botsingen tot gevolg had. En dus ook een gele kaart en 10 minuten straf. Ook tegen het overtal wist Zundert niet te scoren. Te snel, te gehaast werd het centrum gezocht. Het veld werd onvoldoende breed gehouden en er werd nauwelijks doorgeschoven vanuit de laatste linie. Kortom Zundert bleef toevalsvoetbal spelen. Het was er een paar keer dichtbij, maar op die momenten ontbrak het ook aan geluk. Toch viel de gelijkmaker in de blessuretijd. Een mooi schot van randje zestien vloog in de kruising. Zou het dan toch nog de goede kant op vallen.

Even leek het er op. Na een mooie aanval over links leek Zundert een niet te missen kans te krijgen. Helaas ging de niet te missen kans, mis en bleef het 3-3. En daarmee verloor Zundert 2 dure punten in de strijd om de hoogste posities.

De toeschouwers vertrokken beroofd van hoop, vreugde en twee verloren uren teleurgesteld naar huis. Uit verdere onderzoeken zal naar boven moeten komen in hoeverre dit soort prestaties strafbaar zijn. Maar in het tolerante Nederland, zal dit wel los lopen. Mogelijk komen de mannen er met belofte op beterschap en goede prestaties in de bekerwedstrijd tegen Oosterhout JO19-1 (dinsdag 20.15 in Oosterhout) en volgende week tegen Boeimeer JO19-2 (thuis om 15.00 uur) genadig van af.

Opstelling: Job, Jarno (W: Luca), Daan, Harold (W: Merijn), Jesse, Tieme, Mikai (W: Harold), Maarten (W: Sem), Issam, Tijs en Sem (W: Sieb).

Wissels: Merijn, Sieb en Luca.