Zundert MO13-1 verslag

zaterdag 19 september 2020, 22:30

MO13-1 Voetbal zoals voetbal hoort te zijn!

Al jaren word ik door v.v. Zundert als verslaggever klaargestoomd voor het grote werk. Na jaren diverse JO-teams te hebben mogen volgen, na verslag te hebben gedaan van de cultteams “het Kaf” en Zundert 5 én na vele wedstrijden van Zundert 1 te hebben voorzien van op- en aanmerkingen, vinden ze me nu klaar. Klaar om één van de paradepaardjes van de vereniging te mogen volgen.

Het zal u niet verbazen dat het hier om v.v. Zundert MO13-1 gaat. Een team dat precies uitstraalt waarom voetbal zo leuk is. Voor jong en oud, voor man en vrouw, voor jongen en meisje.

Nog geen twee jaar geleden begon de kern van dit team aan een avontuur waarvan de uitkomst ongewis was. Met 7 meiden werd er getraind in de hoop dat er vriendinnen aan zouden sluiten, zodat er wedstrijden gespeeld konden worden. Dit lukte vrij snel. Dit lag aan de super gedreven begeleiding, maar zeker ook aan het enthousiasme van de speelsters van het eerste uur.

Dit zevental is intussen een selectie van 15 meiden. Veel “met zonder” ervaring op het voetbalveld. Na 1 volledig seizoen als achttal op een half veld en een door Corona onderbroken competitie, is het dit jaar dus 11-tegen-11 op een heel veld. Met buitenspel en alles erop-en-eraan.

Met extra hulp van trainster Ellen werden de kneepjes van het buitenspel en de taken per positie geleerd. In deze leeftijdsklasse zijn weinig verenigingen met een elftal. Dus om niet te ver te moeten reizen, zullen wedstrijden tegen tegenstanders van uiteenlopend niveau getroffen worden. Maar is dit belangrijk voor de MO13-1? Nee, helemaal niet, want de dappere meiden spelen gewoon na iedere aftrap een nieuwe wedstrijd om zo lang mogelijk een tegentreffer te voorkomen. En nooit een wanklank. Iedereen is positief en oppeppend tegen elkaar. Niemand verzaakt, iedereen blijft lopen en rennen om elkaar te helpen. Zo ontstaat er veel een variant op het boek wat bij ouders rode oortjes veroorzaakt, 50 tinten rood hebben de koppies vaak in de wedstrijd.

De eerste oefenwedstrijd was tegen het supersterke VVR. Een 18-0 nederlaag was dan ook helemaal zo gek nog niet. Zeker gezien de ruime ervaring die de meisjes uit Rijsbergen al hadden op het grote veld. Een week later trof Zundert MO13-1 dezelfde tegenstander weer. Met een 11-0 nederlaag lieten onze dames gelijk zien hoeveel ze geleerd hadden en hoeveel ze vooruitgegaan waren in 1 week.

De derde wedstrijd tegen Beek Vooruit MO13-1 leverde zelfs de eerste treffer op. Een mooie gelijkmaker kon een kleine nederlaag niet voorkomen. De 4-1 nederlaag was ruimer dan het krachtverschil op het veld. Met iets meer precisie in de afwerkingen had Zundert ook 4 doelpunten kunnen maken. Maar het genot om op de helft van de tegenstander te spelen was groot.

De laatste bekerwedstrijd tegen Unitas’30 MO13-1 was op voorhand een kansloze missie. Unitas' 30 tikte VVR een weekje eerder van de mat. Zundert verweerde zich weer dapper en wist de score tot 18-0 te beperken.

De teamgeest bleek niet kapot te krijgen. De sfeer is goed, de trainingen zijn druk bezocht en op zondag was er zelfs een verjaardag waar het hele team was uitgenodigd voor een high-tea en leuke spelletjes.

De eerste competitiewedstrijd bracht ook nog niet qua resultaat wat je er van hoopt. Toch duurde het ruim een kwartier totdat de tweedejaars meiden van Welberg MO13-1 voor het eerste scoorden. En bij rust was het nog maar 3-0. Dat het uiteindelijk 12-0 werd, doet niet ter zake, want er werd weer hard gewerkt.

De oogst na 4 wedstrijden. 1 heel mooi doelpunt, ontelbare schitterende reddingen van onze keepster, heel veel oefening in aftrappen, bijna nog nooit buitenspel gestaan en niet alleen omdat dat op eigen helft niet kan, heel veel plezier en sportiviteit.

De jongens en senioren kunnen nog wat leren van de meiden van MO13-1. En iedere week zie je de vooruitgang. De posities worden steeds beter bezet en er wordt echt geprobeerd over te spelen. De verdedigers zijn dapper en gooien zich voor iedere bal, de middenvelders proberen overal te helpen en de aanvallers doen hun best de weg naar het doel van de tegenstander te vinden. En een keepster waarover we iedere weken dikke complimenten ontvangen.

De komende weken nog proberen iets meer door te rennen op de bal als de tegenstander die heeft en iets minder snel je weg laten duwen door de soms stoere meiden bij de tegenstander en de eerste overwinning moet er snel komen. Ik ben als verslaggever in ieder geval onder de indruk van de sportiviteit, het nooit opgeven, altijd doorgang en spelplezier van v.v. Zundert MO13-1. En de wijze waarop iedereen elkaar positief benadert en helpt! Ik zal regelmatig verslag doen van de vorderingen van dit nu al favoriete elftal van me.

Tot snel op sportpark de Wildert. De meiden mogen aanstaande zaterdag al om 9.00 uur tegen de eerstejaars meisjes uit Welberg proberen weer eens te scoren. Ook dan bent u van harte welkom. Go Girls!