Jeugdteam in de spotlights

vrijdag 15 december 2023, 8:00

Deze week de laatste bijdrage in de rubriek “Jeugdteam in de spotlights”.  Aandacht voor de JO17-1 die mooi getimed is. Morgen kunnen deze helden kampioen in fase 2 worden. Vandaag aandacht hoe het zover gekomen is.

v.v. Zundert JO17-1

De JO17-1 is een team met al een aantal jaar dezelfde namen en wat minder leuke jaren qua voetbalplezier en prestaties, dit jaar zijn er een aantal spelers bijgekomen van de O18 en )15 van afgelopen jaar met het basisteam van de O16 van vorig seizoen.

In het begin van het seizoen heeft de staf iedereen een vragenlijstje laten invullen met posities en doelstellingen etc. Uiteindelijk was iedereen het er over eens dat het weer één team moest worden ten opzichte van voorgaande jaren. Enfin zo gezegd zo gedaan, de KNVB heeft ons ingedeeld in de 4e klasse. Voor vele van ons toch een niveau waar ze eigenlijk nog nooit in hadden gespeeld. Met vol goede moed en instelling was de doelstelling om hier zo snel mogelijk uit te komen.

Na een paar wedstrijden werd ook wel duidelijk dat dit niveau toch echt een tandje te laag was. Mooi moment om iedereen evenveel te laten spelen en onze 2 keepers, als veldspeler te gebruiken. Alle wedstrijden werden relatief makkelijk gewonnen. Alleen één van de drie woensdagavond ( u leest het goed, woensdagavond. Teams vonden het nodig om af te melden als de begeleiding een weekendje weg ging, tja 4e klasse zeggen we dan maar)  wedstrijden tegen koploper NOAD werd veruit de slechtste helft van de JO17-1 ooit op de mat gelegd. Dit resulteerde in een 4-0 achterstand in de rust en uiteindelijk met veel karakter en inzet werd hier nog een 4-3 uitgesleept. Met 7 wedstrijden en 6 overwinnen en doelcijfers van 48 voor en 7 tegen gunde de KNVB ons een promotie naar de 3e klasse.

De JO17-1 was ondertussen al samen een team geworden en regelmatig werd er een goede 3e helft in de kantine van Zundert gehouden.

De 3e klasse. De staf gaf aan om voor een top3 plek te willen strijden deze 2e fase van de competitie. De jongens zelf waren daar nog niet helemaal over eens of dat realistisch was. Gedurende deze fase werd het duidelijk dat er meer gevraagd werd van de jongens en dat er in de wedstrijden ook eens gedacht moest worden aan verdedigen etc. Vanuit de spelersgroep zelf kwam ook meer de vraag richting tactiek en spelopvatting. Doordat er nauwelijks een afmelding voor de staf op trainingsdagen was konden de trainers wekelijks rekenen op 14 fanatiekelingen op het veld.

Er werd uiteindelijk 1 keer terecht verloren uit bij Victoria die voetballend echt een maatje te groot was. Gedurende deze fases lieten de concurrenten Roosendaal & Victoria toch zien dat ook zei te verslaan waren. Wij bleven onze wedstrijden met goed voetbal en inzet winnen en zo ontstond uiteindelijk het geloof bij de jongens dat er weleens iets heel moois zou kunnen ontstaan, zo ook op het Insta-account van de JO17-1.

Toen kwam het; de wedstrijd tegen Roosendaal. Roosendaal zou bij een overwinning op ons kampioen worden, een gelijkspel was gunstig voor ons maar lagen wij nog achter op doelsaldo van -5 en 3 punten met een wedstrijd te goed. Bij een overwinning van Zundert, had Zundert een week later aan een punt genoeg voor het kampioenschap. De wedstrijd zelf was een wedstrijd waar alles in zat. 0-1 voorsprong van onze Oekraïense snelheidstrein op de rechterflank (eigenlijk is hij keeper) genaamd Zakhar. Hij had al lang in de gate dat de keeper van Roosendaal de hele wedstrijd warme bitterballen aan het vangen was. Hij reageerde heel attent. Vlak erna viel de  1-1 net voor rust. Zundert liep knullig uit te verdedigen en gaf wat corners weg wat leidde tot een vrijstaande speler in de 5 meter. Dit was een flinke mentale klap voor de jongens. Halverwege de 2e helft viel ongelukkig uit een standaardsituatie de 2-1 voor Roosendaal. De supporters waren het ‘feestje’ al aan het vieren door gezang, vuurwerk en fakkels af te steken. Alles maar dan ook alles werd gebruikt om Zundert het voetballen onmogelijk te maken. Dit lukte redelijk totdat de wedstrijd wat gemener en harder werd. Dit resulteerde in een hoop geroep vanaf de zijkant, 3 gele kaarten, 1tje voor onze eigen Quinten (die de bijbehorende straf al heeft uitgevoerd). Zundert liet zich hierdoor niet van de wijs brengen en door inzet en strijd kwam de bal voor Bram zijn voeten te liggen. Hij schoot de 2-2 binnen en het werd stil aan de zijkant.

Zundert kreeg het vertrouwen en Bram was eventjes veranderd in een Messi, hij slalomde voorbij 4/5 man en schoof de bal onder de keeper door. Iedereen ging door het dolle heen en Roosendaal zag hun kampioenschap letterlijk en figuurlijk in het water vallen. Ik heb Rinus nog nooit zo hard het veld in zien rennen en springen van blijdschap. Door wat slimmigheidjes en overtredingen trok Zundert de overwinning naar zich toe. Dit resulteert in een mogelijk kampioenschap om komende zaterdag zelf te gaan vieren.

Hier is alleen nog 1 ding voor nodig. Dat is namelijk 1 punt tegen Klundert. Het liefst natuurlijk 3 punten om de kans om naar de 2e klasse te vergroten. Iets met 2,5 punt per wedstrijd gemiddelde. Wie dat verzonnen heeft?  Voor ons is het belangrijk om gewoon het kampioenschap te gaan vieren. Wat uiteindelijk een hele knappe teamprestatie is waar we iedereen bij nodig hadden, Hier horen ook de leenspelers van andere teams bij uiteraard!

Dus heeft u aanstaande zaterdag 16 December om 13:00? Dan bent u van harte welkom om een kijkje te nemen op Sportpark de Wildert en na afloop samen met ons om 15:00 in de Kantine een drankje te doen. Psssstt er staat zwart op wit genoteerd dat een aantal jongens de beek inspringt! Wie dat zijn? Daar komt u vanzelf achter op de socials of in levende lijven. Ik hoop dat Joeri springt. -)